• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Oljebyte ducato 2.5D 75hk 1992

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som vet vart jag hittar pluggen(arna) för urtappning och påfyllnad. Samt vilken olja och hur mycket jag behöver ?

Tacksam för svar då Bettan e lite trög i spaken.

Mvh Ted
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Förmodar att det är växellådan du menar, har tyvärr ingen aning om vart dom sitter men ett tips är att du först lossar påfyllningspluggen. Kan spara många svordomar om man får loss den först innan man tömmer lådan.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det finns 2 st pluggar de sitter ganska långt bak den bakre är till slutväxeln finns en kant i lådan som skiljer det är magnet pluggar med vanlig sexkant skalle. fylla på brukar man göra via en slang och backväxelkontakten på ovansidan av lådan.
man drar loss kabelanslutningar till kontakten och lossar den jag fyllde 1,65L sist.
Lite jobb att komma åt kontakten reservhjulet bort och luftrenar slang ja du ser.

1713279391953.png
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vågar jag höja mängden ytterligare lite till? Jag tror 1,65 liter är minimum tål nog upp till 1,75 liter.
Vi får se om det kommer fler förslag?
Vilken olja? Det finns trådar om det här på HBK. Men viktigt med byte är det.

Här är t ex en tråd.

Tråd 'Växellåda olja igen, igen' Motor - Växellåda olja igen, igen

Post in thread 'VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94' VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tror gränsen ligger vid 1,8 liter men som jag parkerar på en sluttande tomt och inte vill ha en packning i olja så har jag mindre. Hade när jag startade kall huggningar i kopplingen som försvann när motorn blev varm, kunde få bort den parkerad att värma kopplingen försiktigt med åtdragen handbroms. Om det kom från olja eller rost på beläggen vet jag inte.
Det är ju stänksmörjning och det viktigaste är att de hjulen som stänker oljan ligger i olja.
 
Toppen