• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Växellåda olja igen, igen

Lvrkld

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hylte
HBK-Nr
28284
Medlemskap
2024
För två år den köpte jag en Hymer med Peugeot J5 2.5 TD årgång 1989.

Bytade olja på motor och växellåda. Läste trådar här på sidan och förstod, att man skulle slå på 1.7 l och det var bra att använda Red Line’s Lightweight Pro. Det gjorde jag så och bilen har funkat fint med det - enda felet har varit, att det har läckt lite olja från växellådan. Jag har kollat på mätstickan och tyckt att det då rätt ut.

Eftersom vi har tänkt oss ta den gamla bilen med till Island här i sommar tänkte jag, att det var bäst at få bättre koll på oljeläckaget.

Jag kom under bilen och tror, jag har upptäckt var läckaget är, men nu kommer mitt egentliga problem:

När jag kollade oljan med mätstickan så, jag att där var allt för mycket olja!

Efter att ha läst flera trådar här på sidan upptäckte jag, att man skulle tappa av oljan på två ställen, och det hade jag inte gjort för två år sen!

Jag tappade nu ut all olja och panik: Jag har kört 1000 mil med 2,5 liter olja i lådan!

Så inte så konstigt kanske, att den har pressat ut olja.

Nu är jag förstås rädd för hur stor skada detta har förorsakat?
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Kanske en packbox? Men prova att torka rent och kör en lite längre sträcka och se hur mycket olja det kommer ut.
Kanske om man har tur, så trycks inte oljan ut. Naturligtvis får du väl inte fylla mer än 1,7 liter.
Börjar kanske vara kort om tid så kan vara värt att prova.
Ingen jättebra lösning men kanske funkar det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Lvrkid, eftersom jag ofta är/blir inblandad i växellådor för jag har i alla fall skruvat en hel del med de här äldsta lådorna så skall vi se om vi kan komma fram till något vettigt.
Det var synd att du missade eller läste någon tråd som inte klart förklarade att man måste öppna två bottenpluggar för att få ut all olja ur lådan, och sedan finns det på flera ställen förklarat var man kan rista ett nytt nivåsträck på stickan, efter en del verkstadshandböckers anvisningar och då visar nivån vid ca. 1,7/1,8 Liter.

Men så dina 2,5 Liter i lådan. Som jag ser det utan helanalys så borde det inte vara någon fara för själva lådan, för smörjning har den ju fått rejält och skulle oljan ev. ha skummat lite och det av det skulle ha blivit överfullt så har ju lådan ett andningshål uppe till vänster om växelstaget om man tittar in i motorrummet. Att det har läckt lite kan ju bero på överfyllningen, men det kan ju också bero på att den läcker lite ändå och inte av hög nivå. Om den ex. läcker vid slutväxelns förskruvning (där diffen/kronhjulet sitter så finns det ingen packning där utan bara packningsklister som tätar men inte fyller upp något p.g.av passningen av slutväxeln.
Det är möjligt att lådan har gått lite trögare med olja troligen över alla växelhjul men det borde inte heller vara något problem.

Ett problem som kunde ha kommit men du förhoppningsvis har sluppit om du inte märkt något är....
När man har 1,8Liter i lådan är man lite över nivån där packboxen till ingående axeln sitter, och när man har 2.5Liter så står oljenivån säker över ingående axeln så packboxen får ingen vila alls.
Men en packbox som är tät klarar ju olja hela tiden. Men en trettio år gammal packbox kan vara i vilket skick som helst om man har otur. Ämnet har varit uppe även vid normal överfyllning, som även det ger packboxen ett lite tuffare jobb.
Läcker den packboxen så kommer det ut olja på ingående axeln och kan då komma in i kopplingen/lamellen så den blir förstörd av oljan.
Men samtidigt så skall den oljan troligen visa sig genom att blöta ner eller t.o.m. droppa ut från svepets nerkant där det är skruvat mot motorn och den halvmånformade täckplåten sitter. Där brukar också liiite olja kunna komma om bakre packboxen i motorn läcker, men då brukar det inte vara någon fara för kopplingen.
Om det inte finns någon nämnvärd olja där så har troligen ingående axelns packbox klarat att hålla tätt.

Fyll upp med ca 1,7Liter ny Red Line, kör och kolla om det fortfarande läcker lite vilket då är ett annat problem som nog kan vänta om det nu inte läcker "för mycket". Om du kollar oljenivån när du har fyllt lådan med 1,7 så kan du ju ha lite koll på stickan och lite extra olja med dig även om det är trångt och besvärligt både att kolla stickan och att fylla på lite. Du har kanske kollat på någon tråd som visar stickans rätta markering så du kan göra en (jag har inget i den här datorn, men återkom annars), om ingen skarvar i med en bild innan.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hittade en bild på stickan från ett tidigare inlägg som jag har skrivit.
Oljesticka.JPG
Frågetecknet i blått finns i någon anvisning men bedöms som för mycket.
"Ny markering" i rött är var verkstadshandböcker visar nya nivån, ca. 65m.m. nedanför hatten på stickan. Om du såg på stickan innan du tömde och kanske hade nivån vid frågetecknet så kan det finnas fler bilar som har den mängnden i lådan.

M.v.h. JANKRO.
 

Lvrkld

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hylte
HBK-Nr
28284
Medlemskap
2024
Tack till både Wessly och JANKRO!

Desvärre var nivån över frågetecknet

Jag är nog mest rädd för att det kan ha hänt något med kopplingen.

Oljan kommer från en plats på lådan, som ser ut till att en gång blivit reparerad (svarta pilen på bilderna).

Kunde dra åt muttern (röd cirkel) lite.

Får fylla på och testa, som ni föreslår.

Kan inte komma vidare innan kommande helg, men skall höra av mig.

Mvh.
Robert
 

Bilagor

  • 537C2064-A86C-49BF-8B41-7B7BA108C3A6.jpeg
    537C2064-A86C-49BF-8B41-7B7BA108C3A6.jpeg
    991,9 KB · Visningar: 120
  • 0FE56EB2-B534-4309-99DE-265DE1071AEF.jpeg
    0FE56EB2-B534-4309-99DE-265DE1071AEF.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 120

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det verkar rätt klart att lådan har fått en svets vid den infästningen någon gång. Jag undrar om någon tidigare ägare inte har hängt upp bilen genom att sakta kört på en sten eller något för man kan ju se som repor på godset nedanför pilen på andra bilden som inte verkar original från gjutningen, samt även några liknande repor på oljepluggen.
I den skarven som läcker sitter det en tunn papperspackning som även med packningsklister inte fyller upp ett litet extra glapp något vidare.
Håll koll bara, och om det har läckt lite i två år eller troligen mer så borde det nog inte vara någon katastrof nu heller, och kan troligen inte öka nämnvärt heller, i alla fall inte när du vet om det och kan ha lite koll på läget.

Och så kopplingen. Du borde nog ha märkt av om kopplingen fått olja på sig.
Det reagerar lite olika, men lite olja kan frambringa kladd och att kopplingen "tuggar" lite när man skall slira sig iväg. Mer olja kan ju frambringa att kopplingen slirar vid belastning.
Nu är ju inte de här äldre bilarna några vridmomentsmonster, men en lite lagom uppförsbacke och treans eller kanske fyrans växel, och så man känner att bilen orkar och vill axa lite uppför i alla fall, brukar ge en klar visning om kopplingen inte längre greppar rejält, och som jag tidigare nämnde så borde du se olja nere vid svepets infästning mot motorn vid den halvmånformade täckplåten om packboxen har läckt.

Man kan plåga/testa kopplingen lite mer ändå.
Vid axtestet uppför en svag backe kan man jättekort dutta till på kopplingspedalen utan att släppa gaspedalen, så att kopplingen släpper lite och sedan skall greppa igen. Om den greppar igen utan att tveka så är det inget fel alls på kopplingen.
Den testen kan man även göra på en bil som är ok. För funkar det utan att den slirar så fort man släpper upp pedalen igen så är kopplingen troligen full ok.

M.v.h. JANKRO.
 

Lvrkld

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hylte
HBK-Nr
28284
Medlemskap
2024
Hej igen, det verkar rätt klart att lådan har fått en svets vid den infästningen någon gång. Jag undrar om någon tidigare ägare inte har hängt upp bilen genom att sakta kört på en sten eller något för man kan ju se som repor på godset nedanför pilen på andra bilden som inte verkar original från gjutningen, samt även några liknande repor på oljepluggen.
I den skarven som läcker sitter det en tunn papperspackning som även med packningsklister inte fyller upp ett litet extra glapp något vidare.
Håll koll bara, och om det har läckt lite i två år eller troligen mer så borde det nog inte vara någon katastrof nu heller, och kan troligen inte öka nämnvärt heller, i alla fall inte när du vet om det och kan ha lite koll på läget.

Och så kopplingen. Du borde nog ha märkt av om kopplingen fått olja på sig.
Det reagerar lite olika, men lite olja kan frambringa kladd och att kopplingen "tuggar" lite när man skall slira sig iväg. Mer olja kan ju frambringa att kopplingen slirar vid belastning.
Nu är ju inte de här äldre bilarna några vridmomentsmonster, men en lite lagom uppförsbacke och treans eller kanske fyrans växel, och så man känner att bilen orkar och vill axa lite uppför i alla fall, brukar ge en klar visning om kopplingen inte längre greppar rejält, och som jag tidigare nämnde så borde du se olja nere vid svepets infästning mot motorn vid den halvmånformade täckplåten om packboxen har läckt.

Man kan plåga/testa kopplingen lite mer ändå.
Vid axtestet uppför en svag backe kan man jättekort dutta till på kopplingspedalen utan att släppa gaspedalen, så att kopplingen släpper lite och sedan skall greppa igen. Om den greppar igen utan att tveka så är det inget fel alls på kopplingen.
Den testen kan man även göra på en bil som är ok. För funkar det utan att den slirar så fort man släpper upp pedalen igen så är kopplingen troligen full ok.

M.v.h. JANKRO.
Hej JANKRO

Tusen tack för att du ger dig tid att svara med väldigt goda råd!

Skall försöka med “kopplingstesten”, och så hålla ett öga på oljestickan.

Det känns väldigt tryggt att kunna ställa frågor och få så fin hjälp av så många kunniga och hjälpsamma medlemmar här i forumet. Kan nog behöva mer hjälp under den kanske lite våghalsiga resan, vi ger oss ut på!

M.v.h.
Robert
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej JANKRO

Tusen tack för att du ger dig tid att svara med väldigt goda råd!

Skall försöka med “kopplingstesten”, och så hålla ett öga på oljestickan.

Det känns väldigt tryggt att kunna ställa frågor och få så fin hjälp av så många kunniga och hjälpsamma medlemmar här i forumet. Kan nog behöva mer hjälp under den kanske lite våghalsiga resan, vi ger oss ut på!

M.v.h.
Robert

En fundering jag har haft sedan tråden startades, varför inte se till att fixa växellåda och koppling före resan, istället för att kanske få nöjet att fixa det på Island, förmodligen förenat med stora problem och kostnader?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej igen, det verkar rätt klart att lådan har fått en svets vid den infästningen någon gång. Jag undrar om någon tidigare ägare inte har hängt upp bilen genom att sakta kört på en sten eller något för man kan ju se som repor på godset nedanför pilen på andra bilden som inte verkar original från gjutningen, samt även några liknande repor på oljepluggen.
I den skarven som läcker sitter det en tunn papperspackning som även med packningsklister inte fyller upp ett litet extra glapp något vidare.
Håll koll bara, och om det har läckt lite i två år eller troligen mer så borde det nog inte vara någon katastrof nu heller, och kan troligen inte öka nämnvärt heller, i alla fall inte när du vet om det och kan ha lite koll på läget.

Och så kopplingen. Du borde nog ha märkt av om kopplingen fått olja på sig.
Det reagerar lite olika, men lite olja kan frambringa kladd och att kopplingen "tuggar" lite när man skall slira sig iväg. Mer olja kan ju frambringa att kopplingen slirar vid belastning.
Nu är ju inte de här äldre bilarna några vridmomentsmonster, men en lite lagom uppförsbacke och treans eller kanske fyrans växel, och så man känner att bilen orkar och vill axa lite uppför i alla fall, brukar ge en klar visning om kopplingen inte längre greppar rejält, och som jag tidigare nämnde så borde du se olja nere vid svepets infästning mot motorn vid den halvmånformade täckplåten om packboxen har läckt.

Man kan plåga/testa kopplingen lite mer ändå.
Vid axtestet uppför en svag backe kan man jättekort dutta till på kopplingspedalen utan att släppa gaspedalen, så att kopplingen släpper lite och sedan skall greppa igen. Om den greppar igen utan att tveka så är det inget fel alls på kopplingen.
Den testen kan man även göra på en bil som är ok. För funkar det utan att den slirar så fort man släpper upp pedalen igen så är kopplingen troligen full ok.

M.v.h. JANKRO.
Bra beskrivning.
Det kanske finns en viss risk om man duttar allt för hårt med koppling i en uppförsbacke.
Jag kommer ihåg vad Knut skrev att han råkade ut för. Han gjorde visserligen inget kopplingstest vad jag kommer ihåg. Ena fästet för kopplingsarmen sprack innanför sprängkåpan.
Det är ett fäste på var sida om armen inne i sprängkåpan, två tappar som en led.

/Åke
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tror inte det är gjort i en handvändning att hitta någon som kan och vill renovera växellådor till dessa bilar. Att köpa en utbytes låda är heller inte lätt. Att hitta en och om du gör det så blir priset högt. Vi närmar oss också sommartider vilket inte gör det enklare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror inte det är gjort i en handvändning att hitta någon som kan och vill renovera växellådor till dessa bilar. Att köpa en utbytes låda är heller inte lätt. Att hitta en och om du gör det så blir priset högt. Vi närmar oss också sommartider vilket inte gör det enklare.

Men en resa till Island har väl inte planerats igår precis, och att riskera att förstöra en sådan resa med ett växellådsras kan ju inte vara så kul.
I värsta fall kan ju hela resan gå åt till att jaga växellåda, koppling och mekaniker? Eller försöka få hem en trasig bil?

 

Lvrkld

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hylte
HBK-Nr
28284
Medlemskap
2024
Strax efter att vi köpte bilen i 2019 körde vi till Lofoten och hem igen med för mycket olja i lådan - ca 600 mil och det gick bra.

Då visste jag förstås inte, hur det stod till

Nu är det så, att vi har familj och många goda vänner på Island, så vi tar chancen på, att det går bra. Vi skall faktiskt inte köra så många mil. Men klart, att jag skall kolla så mycket som möjligt, innan vi skal i väg.

Tack till alla, som har engagerat sig!
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, nu ska jag med hjälp byta växellådsolja men får olika svar på mängden olja, meko säger 13 deciliter boken säger 17dc ,fråar fiat som har blivit kinesförsäljare så sa cirka 20dc , tror på boken men vet inte om boken hör hemma hos bilen , är det någon som vet bättre TACK PÅ FÖRHAND
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Här har du en gammal tråd. Mycket bättre verkstadshandbok går inte att hitta.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
hej, finns mätsticka även på min fiat , dum fråga från mig 92 årsmodell förlåt mitt intrång
hej, nu ska jag med hjälp byta växellådsolja men får olika svar på mängden olja, meko säger 13 deciliter boken säger 17dc ,fråar fiat som har blivit kinesförsäljare så sa cirka 20dc , tror på boken men vet inte om boken hör hemma hos bilen , är det någon som vet bättre TACK PÅ FÖRHAND
Hejsan, med en växellåda upp t.o.m. -94 ((fast även Ducato gen.2 finns som -94)) men alltså det första chassit gen.1, med rattväxel, ca. -82 t.o.m. -94 har i princip samma växellåda, lite olika utväxlingar och yttre fästen beroende på vilken bil lådan sitter i.
Men gemensamt för alla de lådorna (utan väldigt tidiga fyrväxlade) är att de skall fyllas med ca. 1.8 Liter bra olja, och inte bara de ca. 1.25 Liter som var angivet från början. Det verkar väldigt diffust varför det blev fel... eller kanske bara ett klantfel som rättades till. Eller kanske 1.25 L. var oljevolymen i de första fyrväxlade lådorna som var likadana men bakre huset för femmans växel saknades på dem, och då bangade kanske oljevolym kontra volym inne i lådan ur.
Men även i riktiga verkstadshandböcker så finns ommärkningen på stickan dokumenterad på en hel sida, och då är märkningen enligt min bild längre upp, ca. 65m.m. nedanför hatten, och det blir ca. de 1.8 Liter som hela tiden omnämns.

Och ja, det finns ingen anledning till att din låda inte har en oljesticka som alla andra. Lite svår att hitta. Men kryper man in under bilen, eller hissar upp den :p, så om då tittar upp bakom uppåt, över där höger drivaxel kommer ut från lådan så sitter den en bit upp på det huset. Då får du se om du har en felmärkt eller uppgraderad oljesticka, men eftersom din bil är en -92 så är det mycket möjligt att din sticka har färdig märkning för ca. 1.8 Liter.
Glöm inte heller som redan nämnts i tråden att det finns två oljepluggar som skall bort för att tömma lådan. Men det räcker att fylla på ett ställe. Skruva bort backljuskontakten och fyll där. Det är det lämpligaste stället och den oljan rinner över en "mellanvägg" inne i lådan så båda utrymmena blir fyllda till samma nivå.

M.v.h. JANKRO.
 

Lvrkld

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hylte
HBK-Nr
28284
Medlemskap
2024
Uppdatering.

All olja avtappad.

Gjort något, som kanske någon tycker är dumt: tätade med kemisk metall (Locklite).

Fyllt på ny olja (Red Line Lightweight). Först 1,7 l men då fyldes bara till nästöversta strecket på stickan, så jag slog på en deciliter mer, så stämde det, altså 1,8 l.

Körde några km. Tills vidare ingen läckage. Nu får vi se, om det håller i längden.
 

Bilagor

  • D6A99264-4169-4C50-A844-67613B6F2488.png
    D6A99264-4169-4C50-A844-67613B6F2488.png
    10,7 MB · Visningar: 62
Toppen