• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ok köra vidare med felkod?

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har fått trassel med partikelfiltret ute på tur. Felkod 2002 som återkommer direkt efter nollning.
Motorn går med reducerad effekt

Difftrycksensorn byttes i våras efter samma felkod o problem och vi har kört 3-400 mil sen dess utan problem tills nu.

Är det det ok att hanka sig vidare tills vi är hemma? Ca 130 mil eller så?

Eller kan motorn ta skada?

Tips på något man kan prova själv (kan det här med köra på högt varv ett tag funka)?

Tack på förhand för svar!
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi tog oss iaf ned till Partille ställplats. Har hällt i en flaska partikelfilterrens-medel i tanken och får se om det på något magiskt vis löser det hela. Förmodligen inte. Sådana här mirakelmedel brukar ju aldrig funka. Men hoppet är det sista som överger...

Men blir det inte värre än så här tar vi oss nog hem till Sundsvall också.
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Vi tog oss iaf ned till Partille ställplats. Har hällt i en flaska partikelfilterrens-medel i tanken och får se om det på något magiskt vis löser det hela. Förmodligen inte. Sådana här mirakelmedel brukar ju aldrig funka. Men hoppet är det sista som överger...

Men blir det inte värre än så här tar vi oss nog hem till Sundsvall också.
Vad är det för medel du har hällt i, har också lite problem med mitt filter.
Stefan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har fått trassel med partikelfiltret ute på tur. Felkod 2002 som återkommer direkt efter nollning.
Motorn går med reducerad effekt

Difftrycksensorn byttes i våras efter samma felkod o problem och vi har kört 3-400 mil sen dess utan problem tills nu.

Är det det ok att hanka sig vidare tills vi är hemma? Ca 130 mil eller så?

Eller kan motorn ta skada?

Tips på något man kan prova själv (kan det här med köra på högt varv ett tag funka)?

Tack på förhand för svar!
Det kan vara en av mätslangarna som har lossnat från sensorn.

 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det kan vara en av mätslangarna som har lossnat från sensorn.

Funderar också på om bytet av sensorn i våras inte blev helt lyckosamt. Har försökt kika under men kommer inte tillräckligt långt för att se sensorn och slangarna.

Kanske kan hitta en verkstad i närheten av Partille/ Gbg som iaf kan ta in den med kort varsel o hissa upp för en titt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Funderar också på om bytet av sensorn i våras inte blev helt lyckosamt. Har försökt kika under men kommer inte tillräckligt långt för att se sensorn och slangarna.

Kanske kan hitta en verkstad i närheten av Partille/ Gbg som iaf kan ta in den med kort varsel o hissa upp för en titt.

Ring till Landvetter bil och fråga om dom kan hjälpa dej. 031-945105
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Om bilen Max 5 år eller inte gått över 8000 mil och det är fel på avgasreningen ska du anmäla till FIAT Proffesionell och hänvisa till lagen 2011:318 och då får FIAT stå för delar och arbete!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Sorry,glömde skriva att bilen är 11 år gammal. Ducato 130
Det finns en sensor när man öppnar huven uppe på mitten vid diket för regnvatten. Bakom en metallplatta.Svart plastsak med slangar som brukar ge detta fel. Har inte min husbil nära så jag kan inte fota den. Inte dyr. Kolla om du får tag i den för byte. Går lätt att byta själv. 2 skruvar och koppla ur och i slangar och en kontakt.


Hittade en bild på nätet. Ringat in sensorn i mitten. Ligger bakom plåten
 

Bilagor

  • Screenshot_20230926_003852_Photo Editor.jpg
    Screenshot_20230926_003852_Photo Editor.jpg
    471,8 KB · Visningar: 181

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det finns en sensor när man öppnar huven uppe på mitten vid diket för regnvatten. Bakom en metallplatta.Svart plastsak med slangar som brukar ge detta fel. Har inte min husbil nära så jag kan inte fota den. Inte dyr. Kolla om du får tag i den för byte. Går lätt att byta själv. 2 skruvar och koppla ur och i slangar och en kontakt.


Hittade en bild på nätet. Ringat in sensorn i mitten. Ligger bakom plåten
Tack för tipset, Tompan!
Det ska jag kolla upp. Vet du vad den sensorn heter?

Uppdatering av läget: Varken Landvetter Bil eller ett par andra verkstäder jag kontaktat har möjlighet att ta in bilen med kort varsel.

Men de har varit trevliga och i resonemanget med dem verkar det som om det inte är någon fara att åka vidare eftersom motorn går ok. Och då lämna in bilen när vi kommer hem.

Sen vettetusan om inte "mirakelmedlet" i tanken kanske hjälper lite?!
Motorn känns nu nästan normalstark igen, och inget problem med kallstart som det var i början när strulet uppstod.

Men varningen är kvar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag var och fyllde min ac på en verkstad i Bålsta. Kunnig kille. Han berättade om lite tips och trix bla om denna sensor. Han har fått byta många. Folk har kommit dit med knappt körbara bilar. Felkodsläsning och byte och bilen går toppenfint. Kunderna lyckliga då felet var billigt fixat

Kommer inte ihåg vad den heter tyvärr men kostar ca 300 kr på autodoc och andra ställen. Får kolla om jag hittar en länk.

Mirakelmedel... ja absolut fungerar det. Hade en BMW där motorn började vibrera på låga varv. Satt in injektion cleaner 10 minuter körning och sen var det borta dom 3 åren jag hade kvar bilen. Såg även på färddator att förbrukningen gick ner.

Sätt in mirakelmedel 2 tankning till. Passa på att köra på 3000 varv i 20-30 minuter landsväg när du verkar ha bättring på gång.

Felkoden kan behöva släckas. Ibland kan den försvinna om du lyfter minuspolen på startbatteriet. Vänta typ 30 minuter innan du sätter tillbaka

PS. Ursäkta för långt svar.

Lycka till
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag var och fyllde min ac på en verkstad i Bålsta. Kunnig kille. Han berättade om lite tips och trix bla om denna sensor. Han har fått byta många. Folk har kommit dit med knappt körbara bilar. Felkodsläsning och byte och bilen går toppenfint. Kunderna lyckliga då felet var billigt fixat

Kommer inte ihåg vad den heter tyvärr men kostar ca 300 kr på autodoc och andra ställen. Får kolla om jag hittar en länk.

Mirakelmedel... ja absolut fungerar det. Hade en BMW där motorn började vibrera på låga varv. Satt in injektion cleaner 10 minuter körning och sen var det borta dom 3 åren jag hade kvar bilen. Såg även på färddator att förbrukningen gick ner.

Sätt in mirakelmedel 2 tankning till. Passa på att köra på 3000 varv i 20-30 minuter landsväg när du verkar ha bättring på gång.

Felkoden kan behöva släckas. Ibland kan den försvinna om du lyfter minuspolen på startbatteriet. Vänta typ 30 minuter innan du sätter tillbaka

PS. Ursäkta för långt svar.

Lycka till
Ingen fara! Gillar uttömmande svar :). Har gott om tid att läsa i väntan på att hustruns undersökningar på Sahlgrenska blir klar (står på Medicinare gatan).

Ska ta en titt på sensorn i fråga.

Jo efter jag hällde i medlet körde jag +3000 varv i 20 min (ett j-a liv!). Får prova några sådana svängar till.

Angående felkoden har jag inbyggd felkodsläsare i en app i stereon så jag kan nollställa därifrån.
Men som sagt, än så länge återkommer den varje gång.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det finns en sensor när man öppnar huven uppe på mitten vid diket för regnvatten. Bakom en metallplatta.Svart plastsak med slangar som brukar ge detta fel. Har inte min husbil nära så jag kan inte fota den. Inte dyr. Kolla om du får tag i den för byte. Går lätt att byta själv. 2 skruvar och koppla ur och i slangar och en kontakt.


Hittade en bild på nätet. Ringat in sensorn i mitten. Ligger bakom plåten
Den sensorn gick sönder för mig i Marocko men verkstaden hitta felet efter felsökning och hade delen hemma. Sensor och arbete kostade 20€ i Agadir.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
893
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Med en bra felkodsläsare kan man köra ett program för generering, som får upp avgastemperaturen till över 300c.
Medlet som är ihällt i tanken, hjälper till att få upp avgastemperaturen.
Men, få upp varvtalet till minst 2500rpm, och kör gärna en längre sträcka i minst 30 minuter, det hjälper till.
Sen för att motverka igensatt partikelfilter. Kör på högre varvtal, varva ur vid acceraltion, häkta på ett tungt släp om möjlighet finns.
 
Toppen