• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ojämt vattenflöde till pentry

ConnyW

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
43404
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en VW van där vattentanken sitter under bilen på vänster sida. Vattenledningen går sedan under bilen över till höger sida och upp igenom golvet till pentryt. Köksdelen sitter alltså på höger sida vid skjutdörren, som på de flesta plåtisar. I köksskåpet sitter en kraftig Albin Marin tryckvattenpump som klarar 13 l/min.
Pumpen styrs av ett microchip på pentrykranen. Endast kallvatten och jag har inget expansionskärl. Problemet är att jag får inget jämt vattenflöde ur kranen. Den "spottar" fram vattnet med ganska högt tryck. Prövade med ett expansionskärl men det hjälpte inte. Tidigare hade jag vattentanken inne med sugpump och det fungerade alldeles utmärkt. Jag vet inte hur jag skall göra? Något är fel men vad? Någon här som har kunskaparna? Tacksam för hjälp.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en VW van där vattentanken sitter under bilen på vänster sida. Vattenledningen går sedan under bilen över till höger sida och upp igenom golvet till pentryt. Köksdelen sitter alltså på höger sida vid skjutdörren, som på de flesta plåtisar. I köksskåpet sitter en kraftig Albin Marin tryckvattenpump som klarar 13 l/min.
Pumpen styrs av ett microchip på pentrykranen. Endast kallvatten och jag har inget expansionskärl. Problemet är att jag får inget jämt vattenflöde ur kranen. Den "spottar" fram vattnet med ganska högt tryck. Prövade med ett expansionskärl men det hjälpte inte. Tidigare hade jag vattentanken inne med sugpump och det fungerade alldeles utmärkt. Jag vet inte hur jag skall göra? Något är fel men vad? Någon här som har kunskaparna? Tacksam för hjälp.
Om jag jämför med båtinstallationer sätter man tryckpumpen nära tanken och man använder kran utan microbrytare. Har du dessutom en kraftig pump är väl orsaken till "spottandet" att vattenflödet inte "hinner med" i en alltför liten slang.
Jag misstänker att man valt att ersätta en "sugpump" med en tryckpump utan större eftertanke.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Det går utmärkt att ha tryckpump ihop med brytare i blandaren, jag har så.
Men det låter som din pump suger in luft före pumpen, kolla anslutningar, ev. filter m.m. före pumpen.
Det låter intressant.
Vilken funktion har då brytaren i kranen?
Startar tryckpumpen när du "öppnar" kranen och stannar når du stänger?
Då finns inte den "nyttan" som ett tryckvattensystem normalt har, skulle jag säga.

Jag antog (felaktigt?) att det var frågan om ett trycksatt vattensystem som normalt startar och stänger via
en "tryckvakt"
I detta fallet är det nog helt enkelt som PeterK menar ett system utan tryck.
Med "spottande kran" är väl orsaken luft i systemet eller dålig/avsaknad backventil.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Om det spottar har du förmodligen en läcka på sugsidan av pumpen så att den kan dra in luft. Kolla gärna på eventuell filterkopp där, de fryser gärna sönder om man glömmer tömma ur vattnet där under vintern.

ConnyW

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
43404
Medlemskap
2025
Jag skall ta och gå igenom alla anslutningar från vattentanken och framåt. Ev så tar jag och kopplar in en testslang från vattentanken direkt till pumpen, som går förbi alla genomföringar. Om vattenflödet då är bra så är det ju fel någonstans på vägen och då får allting installeras om.
Tack för alla synpunkter och för att ni tog er tid att svara!!

Toppen