F
F.d. 19529
Guest
Nu är det dags för ett gäng oduglingar att försöka bygga sitt andra hem!
Vi har då kommit över en Mercedes Sprinter 308D från 1997 som tidigare gått som crossbuss och som vi nu tänkte försöka optimera för att tjänstgöra som turnébuss åt oss!
Vi är otroligt begränsade ekonomiskt men gör så gott vi kan!
Här är lite info om den nu:
* Den har nu 4 platser inkl. förare,
* 1x dubbelsäng, en jävligt smal enkelsäng och en barnsäng.
* Dubbla bodelsbatterier med laddning från 230V utifrån (inte kopplade till generatorn)
* Dieselvärmare för bodelen/hytten
* En massa rost
Så här ser den ut nu:
Ser ju skapligt fräsh ut i solen i alla fall!
Bodelen har vi gjort lite skönhetsfix på!
Soffan har en iläggsskiva som gör att det en dubbelsäng. Eller ja, dubbelsäng är väl att ta i men två personer på turné får plats i alla fall!
Bodelsbatterierna som sitter i/under soffan/dubbelsängen, längst bak i bodelen.
Rostiga trösklar var det här.
Rosten i dörrarna är av modellen som får en att sova dåligt om natten.
Det är en hel del saker vi vill göra men här är en del:
* In med ett extra säte för att få 5 platser inkl. förare.
* In med en till säng så att 4 personer kan sova okej.
* Koppla in bodelsbatterierna på generatorn så att de laddas när vi kör
* Göra den så inbrottssäker som möjligt (vi har haft inbrott på turnéer tidigare)
* Fixa så mycket rost vi kan.
* Göra den tillräckligt varm för att kunna bo i den på vintern.
* Stripa om utsidan med våra egna loggor osv.
* Klura ut hur vi ska brygga kaffe under färden (ett band på turné innebär oftast 2-3 stopp per dag med kaffepaus för 4 personer och på en hel turné för ett fattigt band blir det en massa pengar!)
Allt kommer att göras när vi har tid, lite då och då.
Närmast på schemat står att göra den boduglig på vintern eftersom vi åker på turné om två veckor (Tyskland, Tjeckien och Polen) och kommer spendera några nätter i den då.
Vi har fortfarande inte provat sova i den och borde förstås göra det för att få ett hum om hur det funkar med temperaturen osv.
Jag tror att den inte är någon isolering mellan innervägg (plyfa med filtmatta) och plåten. På grund av rost i dörrkanter osv så är det knappast tätt heller.
Vi har som sagt dieselvärme för bodelen och även två st 230V uttag inne i bilen när vi har ström utifrån (vilket vi kommer ha när vi sover i den på turnén) och kan köra två kupévärmare ett par timmar innan vi går och lägger oss.
Vad bör vi tänka på när det gäller syre, fukt osv?
Om man sover 4 personer med dieselvärmen på så borde det bli lite klent med syre framåt småtimmarna, eller?
Bör vi använda takluckan eller veva ner ett fönster för att få in syre då? Jag tänker för att behålla värmen så mycket som möjligt.
Rosten vill vi ta tag i så fort vi kan men det är dessvärre inte så mycket vi kan göra förrän det blir +grader ute då vi inte har något garage att vara i.
Trösklarna har en såndär gummimatta över sig som det gått håll och rostat.
Är det bästa att slita av allt gummi, dra bort rosten med ståltrissa/blästra, på med rostskydd och underredsmassa?
Det får i princip se ut hur som helst, bara det håller!
Jag har kikat igenom många byggtrådar här (Sjöbergs Sprinterbygge är en strålande källa för inspiration och lösningar) och är grymt imponerad över kunnandet här och ser framemot lite bra idéer!
Vi har då kommit över en Mercedes Sprinter 308D från 1997 som tidigare gått som crossbuss och som vi nu tänkte försöka optimera för att tjänstgöra som turnébuss åt oss!
Vi är otroligt begränsade ekonomiskt men gör så gott vi kan!
Här är lite info om den nu:
* Den har nu 4 platser inkl. förare,
* 1x dubbelsäng, en jävligt smal enkelsäng och en barnsäng.
* Dubbla bodelsbatterier med laddning från 230V utifrån (inte kopplade till generatorn)
* Dieselvärmare för bodelen/hytten
* En massa rost
Så här ser den ut nu:

Ser ju skapligt fräsh ut i solen i alla fall!

Bodelen har vi gjort lite skönhetsfix på!
Soffan har en iläggsskiva som gör att det en dubbelsäng. Eller ja, dubbelsäng är väl att ta i men två personer på turné får plats i alla fall!

Bodelsbatterierna som sitter i/under soffan/dubbelsängen, längst bak i bodelen.

Rostiga trösklar var det här.

Rosten i dörrarna är av modellen som får en att sova dåligt om natten.
Det är en hel del saker vi vill göra men här är en del:
* In med ett extra säte för att få 5 platser inkl. förare.
* In med en till säng så att 4 personer kan sova okej.
* Koppla in bodelsbatterierna på generatorn så att de laddas när vi kör
* Göra den så inbrottssäker som möjligt (vi har haft inbrott på turnéer tidigare)
* Fixa så mycket rost vi kan.
* Göra den tillräckligt varm för att kunna bo i den på vintern.
* Stripa om utsidan med våra egna loggor osv.
* Klura ut hur vi ska brygga kaffe under färden (ett band på turné innebär oftast 2-3 stopp per dag med kaffepaus för 4 personer och på en hel turné för ett fattigt band blir det en massa pengar!)
Allt kommer att göras när vi har tid, lite då och då.
Närmast på schemat står att göra den boduglig på vintern eftersom vi åker på turné om två veckor (Tyskland, Tjeckien och Polen) och kommer spendera några nätter i den då.
Vi har fortfarande inte provat sova i den och borde förstås göra det för att få ett hum om hur det funkar med temperaturen osv.
Jag tror att den inte är någon isolering mellan innervägg (plyfa med filtmatta) och plåten. På grund av rost i dörrkanter osv så är det knappast tätt heller.
Vi har som sagt dieselvärme för bodelen och även två st 230V uttag inne i bilen när vi har ström utifrån (vilket vi kommer ha när vi sover i den på turnén) och kan köra två kupévärmare ett par timmar innan vi går och lägger oss.
Vad bör vi tänka på när det gäller syre, fukt osv?
Om man sover 4 personer med dieselvärmen på så borde det bli lite klent med syre framåt småtimmarna, eller?
Bör vi använda takluckan eller veva ner ett fönster för att få in syre då? Jag tänker för att behålla värmen så mycket som möjligt.
Rosten vill vi ta tag i så fort vi kan men det är dessvärre inte så mycket vi kan göra förrän det blir +grader ute då vi inte har något garage att vara i.
Trösklarna har en såndär gummimatta över sig som det gått håll och rostat.
Är det bästa att slita av allt gummi, dra bort rosten med ståltrissa/blästra, på med rostskydd och underredsmassa?
Det får i princip se ut hur som helst, bara det håller!
Jag har kikat igenom många byggtrådar här (Sjöbergs Sprinterbygge är en strålande källa för inspiration och lösningar) och är grymt imponerad över kunnandet här och ser framemot lite bra idéer!