• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oduglingar fixar en turnébuss!

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Oduglingar fixar en turnébuss!

Hur vi ska få ha extraljusen kvar har jag dock inte klurat ut.

Sätt dem på en enkelt löstagbar ramp (typ 2 skruv) med snabbfästen på stagen samt kontakt till kabeln på klassiskt rallymanér! :)

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Oduglingar fixar en turnébuss!

Lite svårt att se på bilden av värmaren, men är ganska säker på att det är en Eberspächer eller Webasto luftvärmare. Dessa har anslutning genom golvet där dels luft tas in till förbränningen, dels avgaserna går ut. (samt anslutning för bränsle)

I runda hålet till vänster i bild tas den luft in som skall värmas. Denna luft passerar alltså igenom värmaren och kommer ut uppvärmd i andra änden där du har slangar som distribuerar den vidare. Att värmaren tar den relativt varma luften inne i kupen och värmer den igen går den betydligt effektivare än om man tar in iskall uteluft.

Luftvärmare - Eberspächer Du har nog en äldre modell men i springer samma funktion.

Det innebär att den inte tar något syre inifrån bilen, däremot tillför den ínte heller något vilket gör att om man vistas i bilen med stängda dörrar o fönster måste frisk luft tillföras och den syrefattiga ni andas ut evakueras. tex genom lågt placerad inluft och ut genom taklucka/elektroluxventil eller liknande.
(Obs även viktigt om man använder andra öppna lågor tex gasolkök eller för all del stearinljus)

Om du kopplar på en slang på den vänstra (sett i bilden) änden av värmaren och låter denna slang suga luft utifrån kommer den att även ventilera in ny syrefrisk luft i bilen. Dock som sagt med sämre effektivitet då det är massor med kall luft som måste värmas upp.

I Ambulansen har jag valt en variant som jag hoppas på. I princip samma typ av värmare som du har. Jag har så att säga placerat den i själva inluftskanalen. Ju mer jag släpper ut luft uppe, tex genom öppen taklucka. ju mer ny luft kommer värmaren suga i sig. Om jag teoretiskt skulle stänga till all luft som släpps ut kommer luften inne i bilen cirkulera runt genom värmaren och ingen ny luft kommer värmas upp.

Kolla under bilen där värmaren sitter. Du kommer se en slang som tar in luft och en slang som, troligen via en liten ljuddämpare, släpper ut avgaserna. Om man skall bo i bilen är det trevligt om dessa avgaser inte släpps ut rakt under bilen och inte heller precis vid en luftintag. Avgaserna är visserligen rätt rena om värmaren är frisk men helt kul att få in dem i bilen är det inte.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Oduglingar fixar en turnébuss!

I runda hålet till vänster i bild tas den luft in som skall värmas. Denna luft passerar alltså igenom värmaren och kommer ut uppvärmd i andra änden där du har slangar som distribuerar den vidare. Att värmaren tar den relativt varma luften inne i kupen och värmer den igen går den betydligt effektivare än om man tar in iskall uteluft.


Om du kopplar på en slang på den vänstra (sett i bilden) änden av värmaren och låter denna slang suga luft utifrån kommer den att även ventilera in ny syrefrisk luft i bilen. Dock som sagt med sämre effektivitet då det är massor med kall luft som måste värmas upp.

I Ambulansen har jag valt en variant som jag hoppas på. I princip samma typ av värmare som du har. Jag har så att säga placerat den i själva inluftskanalen. Ju mer jag släpper ut luft uppe, tex genom öppen taklucka. ju mer ny luft kommer värmaren suga i sig. Om jag teoretiskt skulle stänga till all luft som släpps ut kommer luften inne i bilen cirkulera runt genom värmaren och ingen ny luft kommer värmas upp.

Kolla under bilen där värmaren sitter. Du kommer se en slang som tar in luft och en slang som, troligen via en liten ljuddämpare, släpper ut avgaserna. Om man skall bo i bilen är det trevligt om dessa avgaser inte släpps ut rakt under bilen och inte heller precis vid en luftintag. Avgaserna är visserligen rätt rena om värmaren är frisk men helt kul att få in dem i bilen är det inte.

Tack för mycket nyttig info där!

Då tar alltså värmaren upp luften som ska värmas ifrån lastutrymmet.
När det är fullpackat så är det ju inte mycket utrymme/luft där och ändå rätt så kallt eftersom det inte är isolerat.
Vore det i så fall lika bra att försöka ta luften utifrån på något sätt eller ta luften innifrån bodelen?
Att ta den ifrån bodelen vore ju lättast att genomföra med bara en slang genom plywoodväggen på ett vettigt sätt.

Vi har som sagt en taklucka och även ett och annat ofrivilligt ventilationshål i sönderrostade hörn på dörrarna så vi borde förhoppningsvis klara oss då!=)

Om du tittar på bilden på backkameran i det förra inlägget som innehöll bilder, är det den lilla ljuddämparen som släpper ut avgaserna? Den sitter alltså längst bak under bilen, bredvid avgasröret.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Oduglingar fixar en turnébuss!

Är den där runda cylindern man ser mitt i bilden ljuddämparen? Dom brukar vara små platta saker som ett rågbröd ungefär.

Frågan är nog inte hur mkt luft som ryms i lastutrymmet utan snarare var luften dit kommer in ifrån. Om värmaren suger in lastutrymmes luften och sen skickar in den i boutrymmet så måste det antingen komma in luft i lastutrymmet inifrån bilen eller så kommer det utifrån via hål (rost) ut i det fria.

Värmemässigt är det säkert bättre att ta luften till värmaren inifrån bodelen. Har du även saker som luktar mindre angenämt i lastutrymmet slipper du även dessa dofter.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Oduglingar fixar en turnébuss!

Ett 'hus' till den är byggt som ska monteras i morgon. Anledningen till placeringen är att dölja den så mycket som möjligt så vi vistas mycket i tveksamma kvarter i Östeuropa, där vi mött flera som blivit av med backkameran och extraljusen. Hur vi ska få ha extraljusen kvar har jag dock inte klurat ut.

Vi har fått tipsen om rakblad under lamporna osv men det strider liksom emot principerna.

Skall ni montera lamporna för att inte ta bort dom så lägg en liten svetsloppa på gängan.
Då sitter dom där...
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Oduglingar fixar en turnébuss!

Vi fick en paus i fixandet då vi åkte på turné för en vecka sedan och nu är vi stående i regensburg efter att en kolvring gått åt helvete.
Återkommer med historien när vi kommer hem om vi har kärran med oss!
 
Toppen