• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt kjøleskap - absorpsjon eller kompressor?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag körde med orginalkyl i 4 år, nu tröttnade jag. Det brukar bli så, att till sist sitter det ett kompressorkylskåp och två batterier med solcell tillkopplat i mina vagnar.
Jag har haft det i två veckor nu och det fungerar lika klockrent som de andra gångerna jag bytt ut gasskåpen.
Nu är detta på 110 liter ska man ha större så får man nog omvärdera.
Om några år är det dags för nya batterier och då blir det litium, vilket kommer att bli ännu bättre.
Kan jeg spørre hvorfor du alltid har skiftet til kompressorskap etter en stund? Hva er det med absorpsjonsskapet du er lei av, som avgjør valget ditt?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Kan jeg spørre hvorfor du alltid har skiftet til kompressorskap etter en stund? Hva er det med absorpsjonsskapet du er lei av, som avgjør valget ditt?
Helt enkelt för att kylskåpet kyler för dåligt, och sviker när man behöver det som bäst.
Sedan så har det en annan fördel också, jag fyller det med det jag vill ha med mig och sedan sköter det sig själv. När jag kommer hem behöver jag inte koppla upp mig eller tänka på att gasen tar slut. Solcellerna fixar den biten. När vi kör iväg är allt klart för avfärd.
På bensinmack och färjor behöver jag inte tänka på gasolen. Jag har således kylning även under färd med färjan, ok det är väl inte en av huvudanledningarna men jag får det på köpet.

Jo jag vet att det finns delade meningar, men detta funkar för mig. Större abs. kylskåp kan nog bli problematiskt att ersätta rakt över med kompressor.

Igår fick jag hjälpa ett par att kyla ner deras basvaror eftersom deras kyl inte orkade. Tänk vilken glädje ett kallt paket smör kan sprida.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dette er bare tanker og funderinger fra min side, hvis jeg engang skulle bytte ut det gamle skapet. Det kjøler godt både på gass og strøm, og kan sikkert funke fint i mange år til.

For meg er det som sagt stort sett fricamping som gjelder, og da er det 12V under kjøring og gass når jeg står parkert. Vurderer solceller for å kunne stå lenger på samme sted hvis jeg skulle føle for det, men vanligvis drar jeg videre neste dag, så jeg har ikke rare strømbehovet, men med et kompressorskap er jeg bare pent nødt til å ha solceller.

Jeg tror nok ikke kompressorskap er den beste løsningen for meg og mitt nåværende bruksmønster.

Men om du kör iväg redan nästa dag, som du skrev... Så förstår jag definitivt inte varför du inte har ett kompressor skåp...
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Helt enkelt för att kylskåpet kyler för dåligt, och sviker när man behöver det som bäst.
Sedan så har det en annan fördel också, jag fyller det med det jag vill ha med mig och sedan sköter det sig själv. När jag kommer hem behöver jag inte koppla upp mig eller tänka på att gasen tar slut. Solcellerna fixar den biten. När vi kör iväg är allt klart för avfärd.
På bensinmack och färjor behöver jag inte tänka på gasolen. Jag har således kylning även under färd med färjan, ok det är väl inte en av huvudanledningarna men jag får det på köpet.

Jo jag vet att det finns delade meningar, men detta funkar för mig. Större abs. kylskåp kan nog bli problematiskt att ersätta rakt över med kompressor.

Igår fick jag hjälpa ett par att kyla ner deras basvaror eftersom deras kyl inte orkade. Tänk vilken glädje ett kallt paket smör kan sprida.
OK, hvis du har såpass dårlige erfaringer forstår jeg at du skifter det ut. Jeg kan ikke si at jeg har den samme opplevelsen med de absorpsjonsskapene jeg har hatt, det er vel kanskje derfor det sitter litt langt inne å gå over til kompressor.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Men om du kör iväg redan nästa dag, som du skrev... Så förstår jag definitivt inte varför du inte har ett kompressor skåp...
Jeg har ikke nok strøm til det, rett og slett. Som jeg skrev i første innlegget har jeg klart å gå tom for strøm selv uten kompressorskap, så da sier det seg selv at det ikke går. Et lite solcellepanel kunne kanskje gi mulighet for å stå parkert i et par ekstra dager uten å starte opp motoren for å lade batteriet, men for å dekke opp for det ekstra strømforbruket et kompressorskap medfører må jeg ha atskillig mer enn ett panel, pluss at jeg mest sannsynlig også må skifte ut batteriet, og da er det ikke noe poeng lenger.

Og som flere allerede har nevnt, for at solceller skal virke er man faktisk avhengig av at det er sol, Når det er sol og varmt kan jeg ikke bruke bilen da jeg ikke tåler varmen særlig bra. Den lille ekstra strømmen et solcellepanel gir vil uansett kun være en bonus, men med et kompressorskap blir jeg avhengig av strøm, og kan ikke bare skru det av for å redusere forbruket hvis jeg ønsker å stå en dag til.
 
Toppen