• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt kjøleskap - absorpsjon eller kompressor?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Vurderer å skifte ut det gamle kjøleskapet i bobilen, og lurer på hva slags type jeg bør velge. Det gamle absorpsjonsskapet funker i og for seg greit (bortsett fra fryseboksen som er en eneste stor vits), men det har en vond lukt som jeg ikke blir kvitt, og som har plaget meg helt siden jeg kjøpte bilen i fjor (reklamasjon funket ikke, og jeg orket ikke gå videre med saken).

Jeg har null kjennskap til kompressorskap, så alle fordeler og ulemper i sammenligningen nedenfor er basert kun på det jeg har lest:

Absorpsjon:
+ Funker på både 12V, 230V og gass
+ Lydløst
- Begrenset effekt ved høye utetemperaturer (ikke så viktig, da bilen ikke blir brukt hvis det er mer enn 20-25 grader ute)
- Krever at bilen er noenlunde i vater (ikke så viktig, da jeg alltid vatrer opp bilen som best mulig ved overnattinger)
- Gassdrift må være avslått ved fergeoverganger (ingen erfaring med lengre fergeturer, kortere perioder uten 12V kjøling har funket fint under kjøring)

Kompressor:
+ Bedre effekt, spesielt ved høye utetemperaturer (vet ikke hvor viktig dette er, da jeg som nevnt over ikke bruker bilen hvis det er for varmt)
+ Krever ikke at bilen står i vater (ikke så viktig, da jeg som nevnt over alltid vatrer opp som best jeg kan ved overnattinger)
- Funker ikke på gass (mht fricamping)
- Ikke lydløst (noen sier det bråker, andre ikke)

OK, basert på det jeg har notert over har jeg kanskje allerede svart på mitt eget spørsmål, men er det noe jeg har glemt/utelatt? Hvor mye strøm bruker et kompressorskap ved fricamping og 12V, må jeg ha solceller og i så fall hvor stort panel? Gikk tom for strøm første natten jeg fricampet i bobilen, og vil helst ikke oppleve det igjen.

Priser har jeg ikke fått undersøkt, da jeg ikke vet hvilke modeller som passer i min bil. Er det vesentlige forskjeller her?

Takk for svar og tips!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag bytte från gas till kompressor i förra bilen.
Räkna med att skåpet drar 30-50Ah per dygn d.v.s. ett normalt blybatteri behövs för drift av skåpet enbart.
Vill du sedan slippa starta bilen en gång per dygn till att ladda batteriet behöver du solpaneler.
Jag blev rekommenderad minimum 300W vilket då blev 2x150W.
Den uppsättningen räckte (när det var sol).

En annan fördel med kompressorskåpet är att det funkar bra i kyligt väder vilket gasdito inte gör speciellt bra.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag bytte från gas till kompressor i förra bilen.
Räkna med att skåpet drar 30-50Ah per dygn d.v.s. ett normalt blybatteri behövs för drift av skåpet enbart.
Vill du sedan slippa starta bilen en gång per dygn till att ladda batteriet behöver du solpaneler.
Jag blev rekommenderad minimum 300W vilket då blev 2x150W.
Den uppsättningen räckte (när det var sol).

En annan fördel med kompressorskåpet är att det funkar bra i kyligt väder vilket gasdito inte gör speciellt bra.
Takk for raskt svar! Jeg stusser imidlertid litt på det siste avsnittet ditt om "kyligt väder", hva legger du i det? Er det vintercamping du tenker på? Bilen min har ikke isolerte vanntanker, så camping midtvinters er uaktuelt, men jeg vil gjerne forlenge sesongen litt både vår og høst, og har også kjøpt vinterhjul nettopp med tanke på dette.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag bytte från gas till kompressor i förra bilen.
Räkna med att skåpet drar 30-50Ah per dygn d.v.s. ett normalt blybatteri behövs för drift av skåpet enbart.
Vill du sedan slippa starta bilen en gång per dygn till att ladda batteriet behöver du solpaneler.
Jag blev rekommenderad minimum 300W vilket då blev 2x150W.
Den uppsättningen räckte (när det var sol).

En annan fördel med kompressorskåpet är att det funkar bra i kyligt väder vilket gasdito inte gör speciellt bra.

Det där med att absorbtionsskåp inte fungerar i kallt väder får du nog förklara bättre..? :oops:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De fungerar men fungerar sämre än vad ett kompressorskåp gör.
Det finns en anledning till att det finns vinterluckor.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Takk for raskt svar! Jeg stusser imidlertid litt på det siste avsnittet ditt om "kyligt väder", hva legger du i det? Er det vintercamping du tenker på? Bilen min har ikke isolerte vanntanker, så camping midtvinters er uaktuelt, men jeg vil gjerne forlenge sesongen litt både vår og høst, og har også kjøpt vinterhjul nettopp med tanke på dette.
Typ vintercamping under 10-15 minus.
 
F

F.d. 64253

Guest
Fördelar till Kompressor kylskåp, om man ska stå på camping eller ställplatser med el.. Men men, det finns många fördelar med dom gamla gasol kylskåpen som övervinner allt nytt, frikampa med ett kompressor kylskåp utan sol går inte många dagar….. Nackdelen idag är att det är för mycket elektronik i skiten.. även i Gasolkylskåpen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man skall installera ett nytt kyl/frys, glöm inte prisbilden.

Ett nytt Dometic absortions kyl-frys ca 25-30 tusen.

Ett hushålls kyl-frys + omformare ca 6 tusen.

Detta ger en budget som kan användas för att om nödvändigt investera i solceller, batteri osv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Väljer man ett kompressordrivet kyl,/frys så välj ett på 12V, inte 230V som kräver inverter/elverk, det blir dyrare drift/h.
Det stämmer faktiskt inte.
En 220v motor har mycket högre verkningsgrad än en12v motor, så om omformarens tomgångsström är låg, går totalen på ett ut.

En annan faktor, betydelsefull för många av os, är priset.
En 12v kompressorkyl är dyrare än en hushållskyl + inverter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De fungerar men fungerar sämre än vad ett kompressorskåp gör.
Det finns en anledning till att det finns vinterluckor.

Skulle alltså att montera på vinterluckorna en gång på hösten och ta bort dom en gång på våren vara ett vettigt argument emot en
absorbtionskyl? I sådant fall är väl kompressorkylens extrema elförbrukning vintertid när inte solcellerna ger något vettigt bidrag ett
mycket större problem vid vinteranvändning?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for alle svar og innspill!

Typ vintercamping under 10-15 minus.
Da er det nok litt for kaldt for camping med bilen min uten ekstra tiltak. Tviler ikke på at jeg kan ha det varmt og godt i bilen, men frykter frostskader på vannledninger og gråvannstank som ikke er isolert.

Väljer man ett kompressordrivet kyl,/frys så välj ett på 12V, inte 230V som kräver inverter/elverk, det blir dyrare drift/h.
Må man velge enten 12V eller 230V? Kan ikke kompressorskapene veksle mellom de, slik mitt gamle kjøleskap kan?

Jag har liknande funderingar som du Svein_H, se gärna min tråd Behov av ny kyl/frys
Åke
Takk for linken. Jeg har fulgt med på tråden din, men etter hvert ble det veldig mye teknisk og hjemmemekking, så jeg falt litt av.

For min del er det strømforbruk ved fricamping som er det avgjørende punktet, da jeg ikke liker campingplasser (for mye folk og bråk) og ikke ønsker å være avhengig av 230V når jeg er på tur. Truma og VV-bereder går kun på gass, jeg har kjøpt inn en haug med strømsparende LED-pærer som skal erstatte alle halogen-spotene i bilen, og vurderer sterkt å montere solceller for litt ekstra tid ved fricamping uten å måtte starte motoren for å lade batteriet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Samma här, klarar mig just nu med i princip bara lite dagsljus nästan hur länge som helst med fyra bobatterier och även solpaneler utan att behöva snåla på elen under kvällarna. Men under liknande väder och dåligt med sol samt kompressorkyl, så skulle även fyra batterier med solpaneler backa bakåt dag för dag. Samt efter den urladdningen skulle det behövas en väldigt lång resa efter uppehållet eller elstolpe nästa natt för toppning av batterierna igen. Skulle kanske ändå fungera, men hatar att stirra på vikande siffror på paneler.
En kompressorkyl som även kunde gå på gasol i nödfall skulle sitta fint.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, med stor batteribank och solpaneler så funkar det ju helt ok. och jag skulle nog klara mig rätt bra när/om solen skiner skapligt om dagarna.
Nu kan man ju inte lita på att solen skiner skapligt vid långuppehåll. Det kan t.o.m. regna hela dagarna, och då funkar det ju inte helt enkelt.
En stor buffert med batterier fördröjer ju elbrist ett tag men.........

Men det verkar finnas högt uppsatta personer som tror att solpanelsparker och vindkraftverk löser allt även om solen inte lyser eller vinden inte blåser i jättestora sammanhang......... Så jag kan ha fel uppfattning om min lilla bil.

M.v.h. JANKRO.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag körde med orginalkyl i 4 år, nu tröttnade jag. Det brukar bli så, att till sist sitter det ett kompressorkylskåp och två batterier med solcell tillkopplat i mina vagnar.
Jag har haft det i två veckor nu och det fungerar lika klockrent som de andra gångerna jag bytt ut gasskåpen.
Nu är detta på 110 liter ska man ha större så får man nog omvärdera.
Om några år är det dags för nya batterier och då blir det litium, vilket kommer att bli ännu bättre.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Ett alternativ kan vara en separat frysbox. Jag använder ibland ett 12v/220v från Obelink.
Obelink Coolmove Drive 35 Kompressor kylbox
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ett 400Ah Litiumbatteri som levererat 458Ah som mest = 1000Ah blybatteri, ändå tvekar jag att byta till kompressorkyl/frys, jag har bara 360W solpaneler vilket bara är hälften av mitt behov.
Har en medeldygnsförbrukning
på 1-1,5kWh/dygn, då hinner inte solpanelerna med att fylla batteriet helt varje dygn, utan efter 10-14dgr, måste annan laddning till vid fricamping typ starta motorn eller elverket, detta vid bra väder på sommaren.
Utan laddning från nånting typ regn, mulet, höst, så klarar jag knappt 4dygn, en kompressorkyl/frys skulle korta dessa tider ännu mer, jag tvekar iallafall.
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Dette er bare tanker og funderinger fra min side, hvis jeg engang skulle bytte ut det gamle skapet. Det kjøler godt både på gass og strøm, og kan sikkert funke fint i mange år til.

For meg er det som sagt stort sett fricamping som gjelder, og da er det 12V under kjøring og gass når jeg står parkert. Vurderer solceller for å kunne stå lenger på samme sted hvis jeg skulle føle for det, men vanligvis drar jeg videre neste dag, så jeg har ikke rare strømbehovet, men med et kompressorskap er jeg bare pent nødt til å ha solceller.

Jeg tror nok ikke kompressorskap er den beste løsningen for meg og mitt nåværende bruksmønster.
 
Toppen