• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Nytt batteri. Ha kvar det gamla?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.

Håller på uppgradera elsystemet med solceller..

Jag har nu ett 95A agm batteri. 2 år gammalt. Går det att behålla det och komplettera med ett till av samma märke och styrka eller går ebl och regulator banas då?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har du flere batterier i husbilen er det bedst om de er så ens som muligt. Type, Antal A, alder o.s.v. ellers er der risiko for at det gamle kan være med til at forkorte livslængden på det nye.

Jeg ville ikke sætte et nyt batteri sammen med et 2 år gammelt batteri.

Men du kan jo få det målt op for at se hvor meget dårligere det er blevet på de 2 år. Og så må du jo afgøre om forskellen bliver for stor.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Du bör diagonalkoppla de 2 batterierna för att de samarbeta bra. Se bilden
Har bara betydelse om du placerar batterierna väldigt långt ifrån varandra. Viktigast är grova kablar. Om du laddar med 40A till batteret längst bort ger 1m (2x0,5m) 35 mm2 kabel ett spänningsfall på 0,04 V. När laddningen närmar sig fulladdat och strömmen sjunkit till 4 A är spänningsfallet 0,004 V. Helt betydelselöst. Med grova kablar blir kopplingen identisk med bildens busbar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har bara betydelse om du placerar batterierna väldigt långt ifrån varandra. Viktigast är grova kablar. Om du laddar med 40A till batteret längst bort ger 1m (2x0,5m) 35 mm2 kabel ett spänningsfall på 0,04 V. När laddningen närmar sig fulladdat och strömmen sjunkit till 4 A är spänningsfallet 0,004 V. Helt betydelselöst. Med grova kablar blir kopplingen identisk med bildens busbar.
Det har betydelse. Läs texten i bilden en gång till.
"Även om kablarna är oändligt tjocka...."

Det är batterierna låga inre motstånd som "ställer till det", typ tusendels ohm.

Dessutom, även busbar är diagonalkopplad om du tittar igen...

Det är inte krångligare att göra rätt från början
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Det har betydelse. Läs texten i bilden en gång till.
"Även om kablarna är oändligt tjocka...."

Det är batterierna låga inre motstånd som "ställer till det", typ tusendels ohm.

Dessutom, även busbar är diagonalkopplad om du tittar igen...

Det är inte krångligare att göra rätt från början

Om kablarna är oändligt tjocka har det naturligtvis ingen skillnad, det ligger i begreppet oändlighet, men du får gärna förklara hur står skillnaden blir i laddström/laddning om laddspänningen för det ena batteriet är 14,8 V och för det andra 14,76 eller 14,796 eller 14,7998 när det är nära fulladdat. Vi kan ju anta att batterierna har identiskt inre motstånd.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om kablarna är oändligt tjocka har det naturligtvis ingen skillnad, det ligger i begreppet oändlighet, men du får gärna förklara hur står skillnaden blir i laddström/laddning om laddspänningen för det ena batteriet är 14,8 V och för det andra 14,76 eller 14,796 eller 14,7998 när det är nära fulladdat. Vi kan ju anta att batterierna har identiskt inre motstånd.
Nu är det inte jag som har skapat vare sig bilden eller texten utan den kommer från solenergibutiken.se

Jag inser däremot varför det blir som beskrivet och det har som sagt att göra med att batteriernas inre motstånd är så lågt, i samma härad som ledningarna.
Kablarna mellan batterierna fungerar som strypventiler för strömmen vid både laddning och urladdning i parallellfallet (övre och nedre).
Det är ju strömmen som skapar laddningen, inte spänningen.
I diagonalfallet är ledningarnas motstånd lika (vid samma area och längd).

Vid långvarig laddning kommer båda batterierna att till slut bli fulladdade.

Under praktisk användning, framför allt om man inte har landström anslutet, utan kanske solceller, kommer batterierna att få olika energistatus.
Det ena batteriet (det övre i bilden inlägg #4) kommer att få lägre laddenergi vid laddning (om man inte når full laddning). Samma batteri kommer heller inte att laddas ur lika mycket när man belastar batterierna.
Det innebär då att det upplevs som att det ena batteriet har ett lägre energiinnehåll (Ah)
Hur stor denna skillnad blir beror såklart av flera parametrar, och de har jag inte.

Jag skulle gärna försöka mäta strömskillnaden om jag hade tillgång till en bil med den sämre parallellkopplingen, men ännu har jag inte hittat någon och jag känner inte för att koppla om mina batterier för detta ändamål.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej.

Håller på uppgradera elsystemet med solceller..

Jag har nu ett 95A agm batteri. 2 år gammalt. Går det att behålla det och komplettera med ett till av samma märke och styrka eller går ebl och regulator banas då?

Du kan kanske få en test utförd på ditt gamla batteri, eller köpa en testare och göra ett test själv, finns ett par modeller på Biltema, visar testet att batteriet är bra (>90%) så skulle jag bara komplettera med ett likadant batteri till.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du kan kanske få en test utförd på ditt gamla batteri, eller köpa en testare och göra ett test själv, finns ett par modeller på Biltema, visar testet att batteriet är bra (>90%) så skulle jag bara komplettera med ett likadant batteri till.
Tack för tipset. Ska plocka ur batteriet och ladda med Cetec.. Sen låta den vila ett dygn o få den mätt
 
Toppen