• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybliven, konfunderad husbilsägare undrar.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Köpte en ny Hobby Optima 2019, efter cirka 2 veckor och 175 mil hoppade vänster navkapsel av. Turligt nog såg en observant fotgängare missödet och stoppade mig.

Nu till frågan - Jag tog kontakt med Forsbergs Fritid och ville reklamera denna då den var "spräckt" på 2 st "vingar" som håller kapseln.

Fick till svar att det ej var garanti utan det ansågs som normala förslitnings skador! Och om jag ej var nöjd kunde jag ringa Fiat´s kundtjänst i Italien. Men enligt ARN så är säljföretaget ansvarig för att ombesörja garanti arbete/kontakt med huvudmannen/leverantören av produkten de sålt.

Nog för att jag överlever denna kostnad men det är väl kund policy inställningen som jag ställer mig frågande till. Själv jobbat i cirka 40 år med försäljning som grossist/leverantör och alltid prioriterat kundrelationer, men det kanske är annorlunda i husbils världen?

Kruxet tilltog idag då hustrun kom och påpekade att nu var höger fram på väg att "krypa" av fälgen!

Tacksam för råd eller är det bara till att bocka/tacka och se glad ut.

Medlem nr 28890 Oveupload_2019-10-2_19-0-17.png
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Dom har ett ansvar för det dom sålt . Jag hade nog påpekat för Forsbergs att du skrivit om detta i sveriges största husbils forum. Denna snålhet som dom uppvisar efter köp är ingen bra PR för dom ..om din bil gott 500 mil då kan jag förstå men inte knappt 200.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Självklart är det deras ansvar att fixa detta.
Så länge det inte finns några märken i kapslarna efter påkörda trottoarkanter eller liknande kan dom aldrig hävda att det är "normal förslitning" eller ditt fel. Bilen är ju i princip ny!!
Kan dom inte få kapslarna att hålla sig hela och sitta kvar får dom förse dig med nya tills garantin går ut..

Man blir ju arg själv när man läser hur dom svarat.
Nä, på dom igen. Du måste ha haft oturen att få tala med någon av deras mindre begåvade förmågor..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller helt med tidigare inlägg, många väljer att säkra navkapslarna med buntband runt fälgen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det Fiat sine, eller er det Hobby special? Tidligere benyttet Fiat mindree kapsler som festet til en eller flere av hjulboltene som standard kapsel, men det fantes og en større som tilvalg. Har ikke fulgt med på nye modelelr :D
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Hej Montreal,
nej det finns absolut inte den minsta repa eller skada på navkapsel åsamkat av mig. Det du ser på bilden är själva "låsningen" som sitter på insidan av kapseln och som skall låsa fast den - den kryper sakta men säkert ut.......
ha´en fortsatt bra dag
Mvh Ove
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Godmorgon Olof,
vill bara tacka för ett bra tips:)
Även om jag innerst inne inte tycker att det inte skulle behövas på ett nytt ekipage för många sköna Sv.kronor.
Ha en fin höst dag
Mvh Ove
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Kan ju vara fel, men jag tycker mej se en skada i kanten på navkapseln?
Och skrapmärken på själva däcket...

Beställde två original från Storbritannien nyligen, de andra jag har är inte original. Ingen skillnad på utseende, dock så sitter originalnavkapslarna betydligt hårdare/bättre. Att vingarna skulle gå av av sig själv förefaller osannolikt, dock så kan de ju vara känsliga om det är nån som monterat dem med mer våld än finess alternativt att man sniffat mot någon trottoarkant.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Och skrapmärken på själva däcket...

Beställde två original från Storbritannien nyligen, de andra jag har är inte original. Ingen skillnad på utseende, dock så sitter originalnavkapslarna betydligt hårdare/bättre. Att vingarna skulle gå av av sig själv förefaller osannolikt, dock så kan de ju vara känsliga om det är nån som monterat dem med mer våld än finess alternativt att man sniffat mot någon trottoarkant.

Jag har börjat ta av hjulsidorna före ev. verkstadsbesök, så de inte slängs ovarsamt eller trycks dit med våld osv. Buntband är ju smart men fult i mitt tycke.
 
E

ericssonc52

Guest
Ta kontakt med fiat och hör om det kan vara någon form av produktionsfel
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Enligt lagen skall Forsbergs fixa problemet, utan krumbukter.

Tillämpliga regler
Eftersom det handlar om ett avtalsförhållande mellan en privatperson och en näringsidkare blir Konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Som konsument har du rätt till reklamation inom tre år från det att du köpte varan enligt 23 § 3 st KKL, här. Du ska dock reklamera inom "skälig tid" från det att du märkte eller borde ha märkt felet, för att inte förlora din reklamationsrätt. Att reklamera inom 2 månader från att felet upptäckts anses alltid som inom skälig tid. Du har alltså rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet men vem som har bevisbördan för felet varierar beroende på när felet upptäcks och reklameras.

Det finns en garantibestämmelse i 20 a § i KKL, se här, som säger att ett fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska anses ha funnits vid avlämnandet. Det rör sig då om ett s.k. ursprungsfel i varan om inte säljaren kan visa annat eller om det inte är oförenligt med varans eller felets art. Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Att regeln gäller om det inte är oförenligt med varans eller felets art innebär att regeln inte är tillämplig om det rör sig om en förbrukningsvara såsom livsmedel eller om det rör sig om ett fel som uppkommit p.ga. fuktskada eller liknande.


//Freddy
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Samma hände mig. Skillnaden är att Bengt i Örkelljunga ersatte kapseln plus andra garantiärenden utan någon diskussion.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Delar Freddys uppfattning, att visst är det väl Forsbergs - som ju är din avtalspart - som har att hantera reklamationen. Min erfarenhet är att de är skickliga på det de gör (och säkert i samband med försäljning), men då det kommer till reklamationer är det inte riktigt samma tillmötesgående. Det skiljer dock säkert från fall till fall. Om du är övertygad om din sak och inte kommer överens med säljaren återstår väl till slut bara ARN.

Lycka till

// J Peter
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Vill bara avsluta tråden med att jag idag blev uppringd av Forsbergs Fritid med konklusion att det simpla "problemet" löste sig på bästa sätt, en eloge till Jörgen som avslutade det på ett snyggt sätt:)
Så nu hoppas jag att det blir många många felfria mil framöver.

Och tack till Husbilsklubben som gjorde att det togs "hand av" inom företaget. För någon hade läst det här på sidan.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Hej ja man blir inte klok på det här med husbilar jag köpte en ny hobby 65e från Forsbergs husbilar när vi hämtade den så när vi kom hem så upptäckte jag att den som gått igenom bilen för leverans har nog bara stått och tittat på bilen utanför man fick justera lådor och skruva fast läslampor sen fattades dynor till extra sängen fram sen har jag också hittat en skada på mat bordet som jag kommer att få på garantin. Så att köpa en ny husbil då får man räkna att det blir så det bästa är att köpa en husbil som är två år för då är allt åtgärdat det är en konstig bransch vi lever med tyvärr så är det för lätt att sälja husbilar till oss som har sålt ett hus eller blivit Pansionär tyvärr så är alla husbilsfirmor lika bara man har betalat så är dom nöjda
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Att dom överhuvudtaget säljer nya husbilar med navkapslar av Jula.kvalitet är förvånande , på våran Concorde sitter dom fastskruvade med insexsbultar och är av rostfritt stål.
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Hej ja man blir inte klok på det här med husbilar jag köpte en ny hobby 65e från Forsbergs husbilar när vi hämtade den så när vi kom hem så upptäckte jag att den som gått igenom bilen för leverans har nog bara stått och tittat på bilen utanför man fick justera lådor och skruva fast läslampor sen fattades dynor till extra sängen fram sen har jag också hittat en skada på mat bordet som jag kommer att få på garantin. Så att köpa en ny husbil då får man räkna att det blir så det bästa är att köpa en husbil som är två år för då är allt åtgärdat det är en konstig bransch vi lever med tyvärr så är det för lätt att sälja husbilar till oss som har sålt ett hus eller blivit Pansionär tyvärr så är alla husbilsfirmor lika bara man har betalat så är dom nöjda

Tror inte alla firmor är likadana, inte enligt min erfarenhet i alla fall.
Vi har köpt två begagnade husbilar hos Husbilslandet utanför Kristinehamn. En på 90-talet och en förra året.
I båda fallen uppträdde i efterhand en del fel.
Inte minsta gnäll eller försök att slingra sig undan från deras sida, tvärtom! Mycket snabba åtgärder på en gång! :)
Rekommenderar dom skarpt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen