• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Tomtom Go för Android

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Är det någon som testat nya Tomtom Go mobile för Android?

Erfarenheter och synpunkter?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Testade nyss gratisvarianten vid en resa på ett par mil, den verkar vara helt okej och har jämfört med Here förenklat babblandet vid exempelvis rondeller. Med en enkel fras typ: korsa rondellen, andra avfarten, Eller: sväng vänster i rondellen, tredje avfarten så fattar man ganska bra vart man ska åka. Min Here-app babblar betydligt mer i rondeller och förvirrar en del.

Om jag fattat det rätt så är gratisvarienten samma som betal och man får 70 km på sig som test innan man måste köpa den.

Jag hade en del handhavanderelaterade bekymmer inledningsvis, jag visste inte att en gps i telefon kunde vara så svår att sätta igång. Sånt bråkar ingen av mina andra gps:er något om och det flyter på enklare.

Samarbetet med Locus verkar tyvärr inte fungera, Locus kan sätta fart på TomTom men TT kontrar med: Adressen kan inte hittas.
Jag har några mil till på mig att testa och första intrycket är helt okej.

Screenshot_2015-03-06-10-28-48.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Har också testat och köpt. Kört tom i städer med telefonen i bröstfickan och öron snäcka och kommit rätt utan att titta på telefonen. Kör även med TomTom Camper i husbilen som jag också är mycket nöjd med.
Ser den mer som reserv i fall GPS i husbilen rasar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Kan man ladda ner egna poi i den? Det går ju inte än på vissa av TTs GPSer. Man har visserligen lovat att ändra i mjukvaran så att det skall gå att ladda egna poi men än så länge går det inte.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Kan man ladda ner egna poi i den? Det går ju inte än på vissa av TTs GPSer. Man har visserligen lovat att ändra i mjukvaran så att det skall gå att ladda egna poi men än så länge går det inte.

TomTom Camper går det och även någon mer jag haft.

Vad gäller Android har jag inte hittat någon sådan funktion.
Så här står det :

FUNKTIONER
- Livstids Världskartor: Kör alltid med de senaste kartorna över fler än 100 länder**
- Offline-kartor: Kartor sparas i din smartphone. Så du behöver ingen internetanslutning eller data-roaming för att planera en ny rutt eller en omdirigering.
- Livstids TomTom Traffic: Kör alltid med trafikinformation i realtid under appens hela livstid*
- Livstids Fartkameror: Undvik fortkörningsböter med exakta hastighetsvarningar i rätt tid under hela din apps livstid*
- Intressepunkter: Din app kommer förladdad med miljoner användbara intressepunkter, allt ifrån bensinstationer till hotell
- Navigera till kontakter: Du behöver aldrig mer memorera en adress. Välj en kontakt från din lista så planerar appen din rutt.
- Snabbsökning: Hitta din destination snabbare med intuitiva sökresultat. Snabbsökning börjar söka efter din destination så snart du börjar skriva.
- Tap & Go: Tryck bara på din favoritdestination på kartan så är du på väg
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Efter att ha gjort vissa "skrivbordstester" tycks det som om man inte kan navigera till en ort/plats som ligger på annan karta än där man befinner sig.

Om jag befinner mig i Sverige (nordenkartor) och vill navigera till en plats i Tyskland så går inte det trots att jag laddat ned även tysklandskartan...

Verkar alltså som att appen bara har en karta i taget i minnet..?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Efter att ha gjort vissa "skrivbordstester" tycks det som om man inte kan navigera till en ort/plats som ligger på annan karta än där man befinner sig.

Om jag befinner mig i Sverige (nordenkartor) och vill navigera till en plats i Tyskland så går inte det trots att jag laddat ned även tysklandskartan...

Verkar alltså som att appen bara har en karta i taget i minnet..?

Jo det går, om du tex söker en Ip i nära eller i stad då kan du välja land och sedan skriva stad/plats och gå vidare!
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Hur söker jag IP?

Jag får bara upp Parkeringsplats och Bensinstation som valbara...?
Var hittar jag övriga IP?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Hur söker jag IP?

Jag får bara upp Parkeringsplats och Bensinstation som valbara...?
Var hittar jag övriga IP?

Om du klickar på flaggan så frågar programmet om du vill planera en ny rutt?
Svarar du" Ja" kommer det upp en del val Hem, Favorit, Adress, tidigare destination, Lokal sökning och Intressepunkt!

Klickar du då på Intressepunkt, så har du flera val "Nära dig" I stad " osv
Om du då väljer IP i stad, så kommer det upp ett antal val: Sök IP Bensinstation, Restaurang, Hotell/ motell Campingplats Andra Kategorier! Om du väljer andra kategorier får du en lång lista av IP
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya Tomtom Go för Android

image.jpg

Men varför frångå principen av livslång kostnad som hos övriga navigeringsapparappar?
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Arkilles,
Tyvärr förstår jag inte vilken "flagga" du menar.

När jag startar appen kommer kartan upp som markerar min plats.
Klickar jag på menysymbolen kommer menyn upp med ikonen "Sök" längst till vänster.
När jag väljer den så kommer jag till en söksida där jag ska skriva in adress eller plats i klartext...

Vad gör jag för fel?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Arkilles,
Tyvärr förstår jag inte vilken "flagga" du menar.

När jag startar appen kommer kartan upp som markerar min plats.
Klickar jag på menysymbolen kommer menyn upp med ikonen "Sök" längst till vänster.
När jag väljer den så kommer jag till en söksida där jag ska skriva in adress eller plats i klartext...

Vad gör jag för fel?
Börjar misstänka att vi har olika versioner av Android lösning av TomTom.
Tror inte du gör fel.
Bifogar en instruktion så får vi se om det hjälper!Visa bilaga TomTom_App_for_Android-RG-sv-se.pdf
Där finns IP omnämnt och hur man gör!
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Jag har Android 4.4.2 och kör på plattan Samsung Galaxy Tab S wi-fi

/Lars Erik

Jag tror vi jämför två helt olika appar!
Det jag pratar om är den nya TomTom Go mobile.
Den referenshandbok du länkar till är den tidigare androidversionen som jag har på min gamla platta. DE ÄR HELT OLIKA.
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Jag har Android 4.4.2 och kör på plattan Samsung Galaxy Tab S wi-fi

/Lars Erik

Jag tror vi jämför två helt olika appar!
Det jag pratar om är den nya TomTom Go mobile.
Den referenshandbok du länkar till är den tidigare androidversionen som jag har på min gamla platta. DE ÄR HELT OLIKA.

Ok jag kör den i en Z3! Men ladda ner instruktionen som jag bifogade ovan!

Där hittar du på sidan 33 och framåt:
Du kan välja en intressepunkt som destination eller som en Kör via-plats.
När du hämtar eller kör till en intressepunkt kan du välja intressepunkten på följande sätt:
1. Tryck på skärmen för att visa huvudmenyn.
2. Om du vill navigera till en intressepunkt trycker du på Kör till och sedan på Intressepunkt.
3. Om du redan har planerat en rutt och vill lägga till en IP som Kör via-plats trycker du på Ändra rutt i ruttöversikten. Tryck på Kör via... och sedan på Intressepunkt.
osv.osv.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Jag tror fortfarande vi jämför helt olika appar.
Vad heter din TomTom-version?

Min heter TomTom Go mobile, version 1.4(691), och är den nya för Android so kom ut i slutet av februari.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Jag tror fortfarande vi jämför helt olika appar.
Vad heter din TomTom-version?

Min heter TomTom Go mobile, version 1.4(691), och är den nya för Android so kom ut i slutet av februari.

Min heter 1.4(1729544) med karta W.Europa v 945.6256, den köpte jag tidigt höstas så då är det en äldre version!!!
Men det borde finnas en instruktion på din på TomTom hemsida!
Stämde inte instruktionen jag laddade ner med din TomTom?
Om inte är en till här!
 

Bilagor

  • TomTom_App_for_Android_v1.0-en-gb.pdf
    1,1 MB · Visningar: 17
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Nya Tomtom Go för Android

Helt riktigt, ni jämför gamla och nya versionen. Försöker själv komma underfund med hur man kan lägga in egna poi:s i den nya. / Carsten
 
Toppen