• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya krav på vinterdäck på Tunga fordon

Var på en föreläsning i veckan med två trafikpoliser i mogen ålder som i huvudsak jobbar med den tunga trafiken. På frågan om däck på husbil över 3500kg registrerad som personbil och vinterkörning, så passade man på frågan. Vad lär man sig av detta, skriv aldrig på där ute. Sjunker vårt land, varför är kunskapen så dålig? Motormannen, Michelin och poliser jag mött är inte pålästa. Eller konstruerar man för kluddigt regelverk?

Jag har ändå ganska högt förtroende för trafikpolisen. Dom kan rimligen omöjligt förväntas ha koll på varenda rad i regelboken utantill och jag utgår från att dom konsulterar den innan dom utfärdar böter när det dyker upp lite "ovanligare" fall.
Förmodligen var det även därför dom duckade din spontana fråga. Dom visste/trodde inte på rak arm och skulle behöva kontrollera vad boken säger och det passar sig kanske inte på en föreläsning.
Sen får man väl utgå från att dom ser till att vara pålästa och uppdaterade inom just det område dom avser att fokusera på när dom skall sätta upp en trafikkontroll.

Jag tycker det är skitdåligt. Det är nya regler och då borde dom haft genomkörare med nya regler inför vintern. Allt dom lärt sig tidigare kan dom ju, det är ju bara att fylla på. Alla vi andra som framför fordon måste veta vad som gäller. Och vi har andra yrken som vi är utbildade i och måste ständigt fylla på med ny kunskap. Trafikpoliser har det som yrke! Dom behöver inte veta allt vi vet för att sköta vårt jobb.

Jag tycker det är skitdåligt. Det är nya regler och då borde dom haft genomkörare med nya regler inför vintern. Allt dom lärt sig tidigare kan dom ju, det är ju bara att fylla på. Alla vi andra som framför fordon måste veta vad som gäller. Och vi har andra yrken som vi är utbildade i och måste ständigt fylla på med ny kunskap. Trafikpoliser har det som yrke! Dom behöver inte veta allt vi vet för att sköta vårt jobb.
Det är nya regelverk. Ofta behövs rättsfall för att sätta gränser i detalj, för nya regler och ny lagstiftning. Dvs en domstol som avgör var gränsen för ansvar går, för exempelvis olika fordonstyper, innan det nya regelverket är användbart i detalj. Det är ett dilemma som svensk polis ofta står inför. Sedan får Sverige ny eller förändrad lagstiftning i stort sett flera gånger varje dag! Ca 250 propositioner blir till nya lagförslag varje år. Lägg till alla förändrad regler och tillämpningar som också ska prövas innan de är praktiskt hanterbara. Både trafik- och övriga poliser får därför ibland ducka på frågan. Det kan behövas två rapporter på flera lagar, regler och förändringar. En friande och en fällande dom i rätten, innan det blir användbart.

Tycker dom kunde talat om vad som står i den skrivna texten i alla fall. Och förklarar att trots att det är ett tungt fordon så gäller det inte. Och upplyst om mönsterdjup. Om någon någon gång blir tagen och det skall prövas är jag inte intresserad av. Skall jag framföra mitt fordon som imorgon så kan jag inte säga att jag vet inte vad som gäller.

Tycker dom kunde talat om vad som står i den skrivna texten i alla fall. Och förklarar att trots att det är ett tungt fordon så gäller det inte. Och upplyst om mönsterdjup. Om någon någon gång blir tagen och det skall prövas är jag inte intresserad av. Skall jag framföra mitt fordon som imorgon så kan jag inte säga att jag vet inte vad som gäller.

Här är den skrivna lagtexten, inklusive de nya reglerna i 4 kap Trafikförordningen. Sedan finns det vissa undantag som jag utelämnat. Inte särskilt förtydligande.

18 a § Vid färd på väg under perioden den 1 december-31 mars ska följande fordon vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder:
1. personbil klass I,
2. personbil klass II,
3. traktor som utgörs av en ombyggd bil,
4. lätt lastbil,
5. lätt buss, och
6. släpvagn som dras av ett fordon som avses i 1-5.
Förordning (2025:881).

18 b § Vid färd på väg under perioden den 10 november-10 april ska följande fordon vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning:
1. tung lastbil,
2. tung buss, och
3. släpvagn som dras av ett fordon som avses i 1-2.

Mönsterdjupen och vad som klassas som vinterdäck redovisas på annan plats. Men tidigare har det varit 3 mm för lättare fordon och 5 mm för tyngre fordon mellan 1 december till den 31 mars. Där har tydligt angetts 5 mm även för tung pb2. Det gäller t v.

Som jag ser det är det mao inte fastställt om de nya reglerna ska omfatta tung pb2.

Håller med om att det är snårigt, men det är den här texten polisen försöker förhålla sig till, tills regering, rättsfall/prejudikat eller Transportstyrelsen kommit med förtydligande.

Här är den skrivna lagtexten, inklusive de nya reglerna i 4 kap Trafikförordningen. Sedan finns det vissa undantag som jag utelämnat. Inte särskilt förtydligande.

18 a § Vid färd på väg under perioden den 1 december-31 mars ska följande fordon vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder:
1. personbil klass I,
2. personbil klass II,
3. traktor som utgörs av en ombyggd bil,
4. lätt lastbil,
5. lätt buss, och
6. släpvagn som dras av ett fordon som avses i 1-5.

18 b § Vid färd på väg under perioden den 10 november-10 april ska följande fordon vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning:
1. tung lastbil,
2. tung buss, och
3. släpvagn som dras av ett fordon som avses i 1-2.

Mönsterdjupen och vad som klassas som vinterdäck redovisas på annan plats. Men tidigare har det varit 3 mm för lättare fordon och 5 mm för tyngre fordon mellan 1 december till den 31 mars. Där har tydligt angetts 5 mm även för tung pb2. Det gäller t v.

Som jag ser det är det mao inte fastställt om de nya reglerna ska omfatta tung pb2.

Håller med om att det är snårigt, men det är den här texten polisen försöker förhålla sig till, tills regering, rättsfall/prejudikat eller Transportstyrelsen kommit med förtydligande.
Sällan har en lagtext varit så enkel att förstå, då våra husbilar klassas som pb2 det paragraf 18 a som gäller.

Sedan kan vioch polisen ha åsikter om detta, men lagtexten är klar vill man ändra på den får man försöka driva sitt ärende i tingsrätten eller kontakta sin riksdagspolitiker.

Var på en föreläsning i veckan med två trafikpoliser i mogen ålder som i huvudsak jobbar med den tunga trafiken. På frågan om däck på husbil över 3500kg registrerad som personbil och vinterkörning, så passade man på frågan. Vad lär man sig av detta, skriv aldrig på där ute. Sjunker vårt land, varför är kunskapen så dålig? Motormannen, Michelin och poliser jag mött är inte pålästa. Eller konstruerar man för kluddigt regelverk?
Mycket intressant!
Var och när var denna föreläsning?

Sällan har en lagtext varit så enkel att förstå, då våra husbilar klassas som pb2 det paragraf 18 a som gäller.

Sedan kan vioch polisen ha åsikter om detta, men lagtexten är klar vill man ändra på den får man försöka driva sitt ärende i tingsrätten eller kontakta sin riksdagspolitiker.
Jag är böjd att hålla med. Men skulle som polis inte råda förrän det finns rättsfall. 18 a är den gamla lagtexten. 18 b är den nya. För mig är det inte självklart att de inbördes rangordnar olika fordonsslag.

Båda paragraferna omfattas av förändringsförordningen SFS 2025:881, som bl a reglerar det nya kravet för tunga fordon och skrives så här:

====================inklistrat
Ändring, SFS 2025:881

Rubrik: Förordning (2025:881) om ändring i trafikförordningen (1998:1276)

Omfattning: nuvarande 4 kap. 18 b § betecknas 4 kap. 18 e §; ändr. 1 kap. 5 §, 4 kap. 18 a, den nya 18 e §§, 13 kap. 3 §, 14 kap. 4, 11 §§; nya 4 kap. 18 b, 18 c, 18 d §§

Ikraft: 2025-11-01

Hade jag haft tung husbil och kört på vintern, hade jag definitivt haft vinterdäck på minst mellan den 10 november tilll den 10 april. Kör inte husbil på vintern men på personbilen har jag alltid lagt på vinterdäcken f o m införande av vintertid, dvs sista helgen i oktober och t o m sommartid, dvs sista helgen i mars. Det är tradition! Då bor jag ändå längst ner i södra Skåne.

De nya reglerna och datumen för tunga fordon är ju inte akademiskt framräknade utan erfarenhetsbaserade!

Det utesluter givetvis inte att nya regler ska vara tydliga och lättolkade.

De nya reglerna och datumen för tunga fordon är ju inte akademiskt framräknade utan erfarenhetsbaserade!
Det finns en (förvånande?) logik i att undanta PB2 från kravet som gäller bussar och lastbilar.

Blir det dåligt väder finns det ett inbygt ekonomiskt tryck/krav på en buss eller lastbilsförare att fortsätta att köra, oavsett väglag.
För en husbilist är konsekvensen av att stanna och vänta ut snöstormen mycket låg. (ja, undantag finns säkert)

Det finns en (förvånande?) logik i att undanta PB2 från kravet som gäller bussar och lastbilar.

Blir det dåligt väder finns det ett inbygt ekonomiskt tryck/krav på en buss eller lastbilsförare att fortsätta att köra, oavsett väglag.
För en husbilist är konsekvensen av att stanna och vänta ut snöstormen mycket låg. (ja, undantag finns säkert)
Kan absolut vara så. Tror dock snarare att begreppet tung pb 2 inte alls fanns med i underlaget för de nya reglerna, utan man försökt sy ihop det i efterhand. Helt enkelt ett otillräckligt konsekvenstänk.

Jag ser det dock som mitt personliga ansvar. Jag använder vinterdäck i första hand av säkerhets- och trygghetsskäl, inte pga lagstiftning. Vi har nästan 5 månader med uppenbar risk för vinterväglag.

Tillbaka
Toppen