• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya fjädrar

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Vi har ju en gammal husbil, Albert, som fyllt 22 år i år. De tre somrar som vi åkt med den har jag upplevt att bilen lutar något åt höger, något som inte är så kul eftersom sängen är tvärställd längst bak och huvudändan är åt höger. Det är faktiskt jobbigt att sova i en säng som lutar lite ner mot huvudänden, åt andra hållet är det inga problem.

Nåväl, i höstas beställde jag en omgång fjädrar och passade då på att även beställa hjälpfjädring av lufttyp.

Vid träffen i Kristinehamn då vi stod på en plan yta mätte jag upp karosshöjden runt om och konstaterade att det skiljde 3 cm fram och 4 cm bak.

Nu när vi kommit hem är det hög tid att få jobbet gjort så vi kan ut och åka igen.

DSC05761.JPG

Här har jag hissat upp fronten och pallat under med pallbockar. Hjulen åkte av med viss möda, rackarns vad dom var tunga.
Det har att göra med åldern sa hustrun. Blir hjulen tyngre när husbilen blir äldre :confused:
Jag har bergärt en förklaring men hon flinar bara.

DSC05766.JPG

Det är ganska grova grejor och tungt är det! 2.250 kg ligger det på framaxeln.
Pallbockarna har jag köpt hos Biltxxx och domkraften kommer från Juxx, om den här tråden inte blir avslutad så.....

På tal om tungt så blev det tillfälligt stopp här, bultarna till undre länkarmens inre infästning sitter så f-b hårt att man kan tro att dom är fastsvetsade.
Mer verktyg erfordras.
/Nisse

Status: ledbruten
Fingrar: 10
Blånaglar:0

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya fjädrar

En Hazet hjuldrager og et laaaaangt rør på skaftet bruker å gjøre underverker, spesiellt etter en tids oppbløting av området med CRC (verktøyslåda på boks).

Grunnen til Hazet er den evige garantien, jeg knakk i min ungdom et par slike hjuldrager og fikk uten videre nye :wink:.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Värme och slägga är smedens bästa vänner....
Calle
Vi snakker her om framvagnen, egentlig ikke lovlig med varme der - men brutal makt. Slegge på en side av bolten og en tung hammer på andre siden kan løsne mye.

F

F.d. 52943

Guest

Min gummiverkstad måste ha använt fel verktyg när dom drog fast hjulbultarna sist.

Jag använde hylsnyckel med förlängare för att komma förbi karosseriet och sedan långt rör för att få kraft. Hylsan sprack. Åkte till Biltexx och köpte ny hylsa - deras dyraste, Drog igen - förlängaren gick av. Åkte tillbaka till Biltxxx och köpte ny förlängare. Den nya hylsan sprack och förlängaren vred sig (fick pengarna tillbaka för båda utan diskussion).

Gummiverkstan fick ta av vinterhjulen - fast dom fick byta dragverktyg för att få loss dem!

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Min gummiverkstad måste ha använt fel verktyg när dom drog fast hjulbultarna sist.

Jag använde hylsnyckel med förlängare för att komma förbi karosseriet och sedan långt rör för att få kraft. Hylsan sprack. Åkte till Biltexx och köpte ny hylsa - deras dyraste, Drog igen - förlängaren gick av. Åkte tillbaka till Biltxxx och köpte ny förlängare. Den nya hylsan sprack och förlängaren vred sig (fick pengarna tillbaka för båda utan diskussion).

Gummiverkstan fick ta av vinterhjulen - fast dom fick byta dragverktyg för att få loss dem!

Sådana dumheter håller nog en och annan verkstad fortfarande på med. Vad skall bilägaren ta sig till om han/hon får en punktering?
På mina bussar använder jag en förlängd krafthylsa och ett järnspett som jag får hoppa på.
Lite olja på hjulmuttrarna skadar inte!

Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Mekanikerns bästa vän är tryckluft och en mutterdragare, jag har varit och lånat rejäla grejor. Att ligga under och dra för livet med långskaft brukar bara resultera i blodvite när det släpper.

DSC05771.JPG

Nya fjädern med luftcylinder som skall in.
Ganska stabilt, diametern på fjädern är 24 mm.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det ser härligt ut ... Angående olika höjd såg jag på träffen en del nya Rapido fick köra upp på ramper trots att marken var slät så det kan ju kanske bero på om man vill ha bilen lite "kilformad" .

Om du skall höja den ifram räcker slaglängde till på stötdämparen så den inte ligger i sitt ändläge/yttersta ? Kan ju annars bli lustigt om man kör och bilens fjädring skall expandera och inte längde räcker till ... blir det hjullyft då ? ;)

Senast ändrad:

klockgunnar

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
29
Medlemskap
2022

Hej Nisse,roligt att läsa den här tråden,att muttrar sitter fast vet ju alla.
Bosse bildoktorn: rekomenderar att man skall ha kopparpasta överallt.
Pröva på en bullt, och kolla sedan om det blev nått bättre.Jag har en tub
tillhands när jag byter hjul.Lycka till med bytet,jag skall följa fortsättningen.
Hälsningar från Motalla.önskar Klockgunnar 29.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Det ser härligt ut ... Angående olika höjd såg jag på träffen en del nya Rapido fick köra upp på ramper trots att marken var slät så det kan ju kanske bero på om man vill ha bilen lite "kilformad" .

Om du skall höja den ifram räcker slaglängde till på stötdämparen så den inte ligger i sitt ändläge/yttersta ? Kan ju annars bli lustigt om man kör och bilens fjädring skall expandera och inte längde räcker till ... blir det hjullyft då ? ;)

Det löser sig! Under övre bärarmen sitter en gummikudde som tar hand om problemet.
Jag såg också på träffen flera som körde upp framhjulen på kilar. Lite skumt!

Jag kommer ju att kunna reglera höjd och sidolutning med luft vid alla hjul.
Skall bli spännande att se hur det fungerar :p.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er svært mange husbiler som burde hatt stivere fjører foran. På den forrige min byttet jeg til forsterkede allerede etter noen måneder, bilen ble mye bedre å kjøre og den hadde ingen behov for kiler. De nye hadde 20 mm diameter - til en Fiat!

Dagens husbil har luftbelger på alle fire, men bare to-kanals så jeg kan regulere foran og bak uavhengig ca. 15 cm på hver aksel.

F

F.d. 940

Guest

Hej Nisse.
Jag skickade ett mail till Karnag angående Coil-Rite luftbälgarna som du tänker montera i framfjädrarna.
Jag tänkte montera sådana bälgar på min Renault Master för att kunna höja och sänka något i fram.
Jag fick då till svar att dom bälgarna inte var avsedda för att reglera höjden,utan dom var endast avsedda för att göra fjädern styvare,då bälgarna endast expanderade utåt sidorna.
Rätt eller fel inte vet jag.
Arne.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Hej Nisse.
Jag skickade ett mail till Karnag angående Coil-Rite luftbälgarna som du tänker montera i framfjädrarna.
Jag tänkte montera sådana bälgar på min Renault Master för att kunna höja och sänka något i fram.
Jag fick då till svar att dom bälgarna inte var avsedda för att reglera höjden,utan dom var endast avsedda för att göra fjädern styvare,då bälgarna endast expanderade utåt sidorna.
Rätt eller fel inte vet jag.
Arne.
Det är en sak som jag är nyfiken på! Att bälgen bara skulle expandera utåt verkar nys. Jag läste en massa om dessa bälgar innan jag köpte och Firestone säger i alla fall att man kan justera höjden också. rent logiskt borde det vara så.
Jag köpte mina grejor från USA, en helt annan prisbild.
Fortsättnng följer:cool:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Med riktiga verktyg blir livet lite lättare. Nu är höger fjäder ute:

DSC05776.JPG

Skitig blir man men det känns gott när man får något gjort.

DSC05774.JPG

Jag fuskar lite: servicemanual.:rolleyes:

DSC05778.JPG

Ny fjäder i jämförelse med den gamla. Det skiljer 25mm obelastad
Skall bli spännande att ser var det slutar.

Status: ledbruten + några blåmärken
Blånaglar: 0

LeffeB-57

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025

Hej
Jag har också problem med att bilen lutar farmåt, som jag måsta någoting åt.
Om Du vill svara på följande frågor vore jag tacksam.
1 Vad har Du för totalvikt på bilen.
2 Vad har Du för totalvikt på framaxeln.
3 Vad är det för diameter på den gamla fjädern
4 Vad är det för höjd på den nya fjädern
5 Vad har Du köpt fjädrarna (firma, webb adress)

//LeffeB

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Det tar sig!

DSC05782.JPG

Ny fjäder med luftbälg på plats.
Av bara farten bytte jag på andra sidan också. Det brukar ju gå bättre och bättre när man håller på.

Smorde alla leder också, gammal konstruktion med smörjkoppar. Sköter man smörjningen håller grejorna i "evighet".

Hjulen är påsatta och bälgarna pumpade till 60 psi som rekommenderat.

Bilen blev 8 cm högre fram än tidigare så nu ser den kul ut som en gammal raggarkärra eftersom jag inte bytt bak än.

Status: det känns lättare
Blånaglar: 0

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Hej
Jag har också problem med att bilen lutar farmåt, som jag måsta någoting åt.
Om Du vill svara på följande frågor vore jag tacksam.
1 Vad har Du för totalvikt på bilen.
2 Vad har Du för totalvikt på framaxeln.
3 Vad är det för diameter på den gamla fjädern
4 Vad är det för höjd på den nya fjädern
5 Vad har Du köpt fjädrarna (firma, webb adress)

//LeffeB
Hej Leffe!

1. 6730
2. 2270
3. 24 mm fjäderstål 13 cm diameter.
4. 36,5 cm
5. Arizona classic

Arizona Classic drivs av Bo Måhlefors och hans fru Sarah. Du kan maila till sarah@arizonaclassic.com och fråga på priser osv. Hon talar svenska så det är synnerligen enkelt. Du behöver veta vilket chassie du har, jag har en Cheva P30.
Mina framfjädrarna kostade 1 860:- /par och då hamnade de i Nora i Västmanland där de har ett ombud som tar emot grejorna.
Normalt fraktar de bilar och delar i containers en eller två gånger i månaden. Frakten tar ca 5 veckor. Har man bråttom så finns ju flygfrakt men det blir nog dyrt på så tunga saker.

Hör av dig om det är något mer jag kan hjälpa till med!
/Nisse

LeffeB-57

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025

Tack för ditt snabba svar
Vi har ett P30 chassi med totalvikt på 5790 kg. Jag bytte fjädrar för 2 år sedan, blev bättre men inte bra, tycker dom är för veka. Såg att dina nya var 8 varv, vet du om dina gamla fjädrar är orginal för dom ett varv lägre
Fråga: hur mycket lyfte bilen när du pumpade luftcylindern?
Talade för ett tag sen med en "fjädergubbe" han påstog att bilen bara lyfter marginellt!
Skulle vara kul att veta

//Leffe

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Hej!
Då har vi samma chassie.
Jag kollade med kommunikationen med Sarah och mina fjädrar är HD. Vad jag kan se så är diametern på stålet densamma men som du sett är det ett varv mer.
Bilen lyfter mycket riktigt inte mycket när man pumpar bälgen ca 2,5 cm mellan 60 och 90 psi i bälgen men fjädringen blir märkbart hårdare.
Det är i alla fall första intrycket från kortare provkörning.
/Nisse
PS. hade jag satt in luftbälgarna i de gamla fjädrarna hade det definitivt blivit ett lyft med tryck i dem.

LeffeB-57

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025

Ska kolla i helgen hur många varv mina fjädrar har och vad vad det är för diameter på själva materialet i fjädern.

//Leffe

Toppen