• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Detta med att 3 axlade bilar har en annan växellåda än dom 2 axlade var nytt för mig.
Vad är skillnaden?

/Micke

Det är 3 liters motor som har en 3 axlad växellåda.

2.3 liters motorn har en 2 axlad växellåda har ingenting med hjul axlar att göra enbart moror.

Leif
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Jag har sett rapporter på utländska forum, att det finns problem med kopplingar, motorupphängningar och i vissa fall även växellådorna på 3,0 motorerna.
Det kan ju bero på den lite speciella körteknik som jag har förstått att många använder för husbilar, låga varv på hög/högsta växel är riktigt styggt på drivlinan, kombinerat med det höga vridmomentet på låga varv i 3,0 motorn. :wideeyed:

Precis vad Bossing sa också....han lagar visst lådor på löpande band.
Men han är ju glad för det;)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Jag körde medvetet tills den stannade och hade tankat 84 liter med "röret" ända upp.
Marlon

Jag har alltid undrat hur det fungerar med moderna dieslar om kan får slut på soppan. Förr fick man kladda ner sig rejält för att lufta systemen. Men hur är det nu? Är det som på en bensinare?
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tanka bilen och slå på tändningen en stund.starta.
Enklare kan det inte bli.
Ha det bra.:)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Jag har sett rapporter på utländska forum, att det finns problem med kopplingar, motorupphängningar och i vissa fall även växellådorna på 3,0 motorerna.
Det kan ju bero på den lite speciella körteknik som jag har förstått att många använder för husbilar, låga varv på hög/högsta växel är riktigt styggt på drivlinan, kombinerat med det höga vridmomentet på låga varv i 3,0 motorn. :wideeyed:

Med automat så är det helt ok med varven den växlar mer än man skulle göra själv även i nedförbacke. Hos oss är det andra bilen med Comfortmatic inte ett minsta fel tillsvidare nu 70000 km körd med nuvarande.

Leif
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Sedan undrar jag om det är "riktiga" automater i de nyare bilarna eller om det bara är robotväxlade manuella lådor?

Jag har nu kört med bara robotväxlade manuella lådor i över 13000 mil och riktig automat i
7000mil märker ingen skillnad inga problem med någondera. Vill veta mer om vad och vilka fel som kan dyka upp.
Är inte felen på Fiats växelåda historia från husbilens forntid ?? Har nu kör nybilen med bara robotväxlad manuell låda i 275mil, spinner fortfarande som en 180hk tiger.......
Nu söder om Falkenberg i Ugglarp med nosen mot havet ;)

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det er noen år siden Fiat sluttet å bruke ekte automatlådor, i dag er det robot som gjelder. Riktig programert så forener det automatlådans brukervenlighet med den manuelle lådans effektivitet - med en liten forbedring, rett satt opp så vekslar den riktigere enn du klarer selv.

Om du kaller det robotvekslar, DSG eller noe annet så er det den veien stadig flere fabrikker går for å klare dagens stadig strengere avgasskrav og nedpining av CO2 utslippet.
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Undrar verkligen var du får uppgifterna ifrån att Fiat skulle ha så allvarliga problem som du påstår. Upprepade växellådehaverier ???? Kan nog vara bra att ha kött på benen med det påståendet. Har haft tiotalet husbilar, samtliga på Ducatochassi under 15 års tid och har alltid gjort långresor på ca 1000 mil/gång. En gång på 20 år har jag bytt ett hjullager, annars enbart normal service.

Sen har ju Fiat verkligen anpassat sig efter husbiltillverkarna och gjort chassit mer lämpligt med ökad axelbredd osv. Att sedan Fiat har 90% av marknaden talar väl ändå sitt ganska tydliga språk.

Välj Fiat säger jag !
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

I min Kabe sitter där en 3.0 180 med manuell låda. Fick rådet av en Fiat mekaniker när bilen var ny, använd 6:a som en ren överväxel (som dom gamla Volvobilarna) och lägg i den vid hastighet över 85km/tim så kommer motor och växellåda att må som bäst. Har kört 5500 mil och allt går perfekt. Har en diselförbrukning på 0,94/mil och då kör jag lite "rappare" än många andra.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Hej Bosse, jag har kört vår nya husbil nu i ca 250 mil. Med 177 hk euro5 manuell. Den drar 1,16 / liter/mil vid 100 km/h (2.000 rpm på 6:ans växel) med 16" hjul maxichassi 4250kg som helintegrerad de första 72 milen. Jag körde medvetet tills den stannade och hade tankat 84 liter med "röret" ända upp.:twitcy:

Vår förra husbil var halvintegrerad med M-Jet 130 2,3 L och drog med 15" hjul 1 liter/mil (2.000 rpm på 6:ans växel) light-chassi på 3500kg:spinny:

Helt rätt så skall det va gött att leva annars kan dé kvitta :yes:

Marlon

Vår drog och så mycket i början. Nu efter 1500 mil har förbrukningen sjunkit med 1 dl till 1 lit beroende på körsätt, vind mm
Tomhoff
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Välj Fiat säger jag ![/QUOTE]

Man har inget annat och välja på i nästan alla märke , hade man kunnat välja chassi när man köper ny husbil hade många valt bort Fiat . Kanske inte för att den är dålig men av andra anledningar
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

I min Kabe sitter där en 3.0 180 med manuell låda. Fick rådet av en Fiat mekaniker när bilen var ny, använd 6:a som en ren överväxel (som dom gamla Volvobilarna) och lägg i den vid hastighet över 85km/tim så kommer motor och växellåda att må som bäst. Har kört 5500 mil och allt går perfekt. Har en diselförbrukning på 0,94/mil och då kör jag lite "rappare" än många andra.
Hej, har iofs en 5 tons Hobby 2012, 177Hp och aut i form av robotlåda!

Elektroniken som Fiat har programmerat och noga stämt av (i likhet med hur andra tillverkare gör detta) leder till följande varvtal för denna min 3.0 motor, vid en fart av;
1) 75 km/h_1.450 r/m (här går 6:e växeln in, vid jämn fart/plan mark!)
2) 85 km/h_1.750 r/m
3) 96 km/h_2.000 r/m
4) 100km/h_2.100 r/m

Som info kan tilläggas att denna 3.0 motor (oavsett manuell eller automatlåda) ger sitt maximala vridmoment mellan 1.400-3.000 r/m (tidigare Fiat 3.0 före 2012/157hp gav sitt max vridmoment 400 Nm först från 1.600 r/m)!

Vid konstr av moderna dieslar strävar man mot att få fram så höga moment som möjligt vid så lågt vartal som möjligt (för att få bättre körbarhet, lägre soppaförbrukning, tystare drivlina, mindre skadliga utsläpp, mm). Fiats utveckling som kan beses bla i detta med varvtalen ovan är ett skolexempel på hur utvecklingen går framåt på bla dieselfronten.

Min totalförbrukning sedan bilen var ny 2012/2.600 mil bas på tankade litrar och bilens vägmätare är nu knappt 0,95 lit/mil inkl bla AC (just nu pekar färddatorn på 0,86 liter efter 30 mils körning på småländska vägar med tankn av diesel vid ST1/inget unikt - i stort sett samma som i Tyskland) allt med långtradarfart 85-95 km/h!
 
F

F.d. 53293

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Fantastisk motor, kört 900mil med en 5-ton, lägsta förbrukning 1,12, men 1.28 var snittet.
Anders
 
Toppen