• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya försök i HDR

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya försök i HDR

a20110704_85_6_tonemapped.jpg

Eka i Sogndalstrand
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Nya försök i HDR

Jag vet inte vad jag ska säga om HDR och fotografering.

Bilderna i den här tråden skulle jag klassa som konstverk och rätt vackra. Men några fotografin som visar verkligheten är det ju knappast då färgerna är helt onaturliga.
Det påminner lite om när färg-TVn var ny och folk drog på färgen så att allt rött såg självlysande ut.

HDR är väl från början tänkt att avbilda ett motiv som är delvis för mörkt/ljust för en kamera så att det mer liknar vad faktiskt ögat ser?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Nya försök i HDR

Jag vet inte vad jag ska säga om HDR och fotografering.

Bilderna i den här tråden skulle jag klassa som konstverk och rätt vackra. Men några fotografin som visar verkligheten är det ju knappast då färgerna är helt onaturliga.
Det påminner lite om när färg-TVn var ny och folk drog på färgen så att allt rött såg självlysande ut.

HDR är väl från början tänkt att avbilda ett motiv som är delvis för mörkt/ljust för en kamera så att det mer liknar vad faktiskt ögat ser?

Det är väl vad vi gör det till i vårt inre... eller?
Sedan kan man använda HDR till det man tycker är kul, HDR behöver inte handla om ljust och mörkt, kan vara olika vitbalans mm..

Kul att du använder Jalbum:msn_wink:
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Jag vet inte vad jag ska säga om HDR och fotografering.

Bilderna i den här tråden skulle jag klassa som konstverk och rätt vackra. Men några fotografin som visar verkligheten är det ju knappast då färgerna är helt onaturliga.
Det påminner lite om när färg-TVn var ny och folk drog på färgen så att allt rött såg självlysande ut.

HDR är väl från början tänkt att avbilda ett motiv som är delvis för mörkt/ljust för en kamera så att det mer liknar vad faktiskt ögat ser?

Hej "Jangus" och tack så mycket för dina rader... till mitt försvar, så är jag ny på HDR :msn_laugh:

Var och tittade på dina otroligt vackra bilder som du reseskildrat på ett intressant sätt ....:bock:
Jag är ny på HDR, mitt mål är att lära mig hantera detta på olika sätt. Men jag är övertygad om att de andra bildinläggare här i tråden kan detta.
Själv så ser jag inte HDR som att manupulera en bild om det andvänds rätt, det skulle enligt mig bara bli mer "extremt naturligt"...... att "manipulera" en HDR, gör den inte mindre intressant för mig. Det fins ingen lögn i bilden och jag accepterar fotografens sätt att skildra ett motiv, genom att stanna kvar och reflektera över fotografens tankar.
Jag kan även tycka om svartvita bilder, även om detta är inget som jag ser i det naturliga med mitt färgseénde.
Att dra på för mycket i spakarna som tex mättnad, kontraster m.m., det kan man göra i vilket program som helst ....men jag tycker skillnaden blir mer detaljerat intressantare i HDR om man skulle ta ut svängarna en aning. Och då mer behagligt för ögat.

Lite tankar från en nybörjare och som barnivrigt säkert vill dra lite extra i spakarna pga detta.
mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nya försök i HDR

Tja, vad skall man säga? De kan mycket, de där kompaktkamerorna, men det är inte alltid som det blir så bra :msn_weird:.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Knarre!
Vilket häftigt brohus, stämmer exakt med huset i den där härliga Clintanfilmen som jag glömt namnet på.
Är lite böjd att hålla med Michael Webb när det gäller HDR.
Många är lite för "dragglada" i reglagen.
När jag använder HDR i jobbet försöker jag återskapa ögats omfång i så stor utsträckning som möjligt.
Gjorde ett antal interiörer i somras för en kund som såg att bilden var annorlunda men kunde inte riktigt sätta fingret på hur.
Det gav ett par uppdrag till för samma kund utan att knysta om HDR, så visst är det en bra teknik.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Knarre!
Vilket häftigt brohus, stämmer exakt med huset i den där härliga Clintanfilmen som jag glömt namnet på.
Är lite böjd att hålla med Michael Webb när det gäller HDR.
Många är lite för "dragglada" i reglagen.
När jag använder HDR i jobbet försöker jag återskapa ögats omfång i så stor utsträckning som möjligt.
Gjorde ett antal interiörer i somras för en kund som såg att bilden var annorlunda men kunde inte riktigt sätta fingret på hur.
Det gav ett par uppdrag till för samma kund utan att knysta om HDR, så visst är det en bra teknik.

Hej Gomer !
"Broarna i Madison County" vill jag minnas att boken hette och även filmen.
Både läs- och sevärda verk.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Tack Peter!
Den står någonstans i hyllan och är välläst.
Håller helt med dig, har man inte läst boken och sett rullen har man missat något.
Men håll med, visst är bron ganska lik.
Har lagt till den i min lista över fotoobjekt jag inte får missa.
 
Toppen