• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck

F

F.d. 326

Guest
Hej!!! Mina Michelin XC Camping 215/70 15c 80PSI börjar ta slut.

Önskar tips om vilka däck som kan rekommenderas.Har tittat på Continental VancoCamper och Hankook men vore trevligt och få höra lite erfarenheter från andra i klubben om det finns andra lämpliga däcksmärken.
Hur noga behöver man vara att välja ett speciellt camperdäck med tanke på att bilen står oanvänd under vintern???

Ha en fortsatt trevlig och skön sommar önskar
Amigo62/Sten
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Kolla på efterföljaren Michelin Agilis Camping. Jag kör på dessa.
 
F

F.d. 326

Guest
Sv: Nya däck

Ok,har kollat på dem också.Har de varit bra tycker du???
Kör med 5,0 i däcken enligt instruktionsboken.
Är PSI-talet högt nog för detsamma ringtryck i de nya Michelindäcken???
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nya däck

Jag hade Continental Vanco på Plåtisen. När de tog slut satte jag på Michelin Agilis och bränsleförbrukningen gick upp.

I stället för 40 mil på halv tank blev det hara 35 mil. Ingen förstår varför det blev så.

Nästa gång blir det Continental igen!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Nya däck

hej bytte däck i våras kollade runt överallt på olika däck ! michelin o continental
nästan lika dyra ! köpte hanckock de har funkat bra dessutom halva priset !:)
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Jag står också i begrepp att köpa nya däck.

En viktig detalj vid däckköp tycker jag är att ljudet från däcken spelar en viss roll.
Husbilar har ju genomgående en hög ljudnivå, onödigt då att öka på detta.
Problemet är att däckhandlarna har svårt att få fram några värden.
Är det någon som kan hänvisa till någon länk på test eller värden på ljudnivån.

Om det nu verkligen är så att Michelindäcket går tyngre/ tar mer bränsle, är det ju inte så kul att sätta på såna!

Slitage och antal mil får man ju inte reda på förrän det är dags att byta igen.

Ett ganska billigt däck är Hancock men vet inget mer om det.

Att det ska vara c-däck har med axeltryck att göra, flera lager, inget med camping.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Hankook RA14 blev bäst i test i Promobil nu i våras. Billiga är de också.

Bytte mina 4 Michelin XC i bak till dessa för att få lite lägre profil och bil i bak.
 
F

F.d. 326

Guest
Sv: Nya däck

Ok,Roger 67.Hittar inte dina Hankook men däremot RA08 hos däckon line
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Det satt Continental Vanco C på vår HB när vi köpte den 2007. De har fungerat bra. Även för oss är det dags att byta.
Många har ju skrivit här på siten om att Michlin Agilis dubbfria vinterdäck är förträffliga när det gäller åkkomforten framför allt ljudnivån.
Idag har jag köpt en uppsättning sådana och imorgon ska de monteras.
Så vänta någon dag så ska jag skriva och berätta om ljudnivån blir till det bättre i förhållande till Continental Vanco.
När det gäller ev ändrad bränsleförbrukning får man återkomma efter flera tankningar.
/ Olle​
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya däck

Om jag inte minns alldeles fel var det Pirelli som vann hos Promobil i höstas? :confused:
 
Senast ändrad:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Det satt Continental Vanco C på vår HB när vi köpte den 2007. De har fungerat bra. Även för oss är det dags att byta.
Många har ju skrivit här på siten om att Michlin Agilis dubbfria vinterdäck är förträffliga när det gäller åkkomforten framför allt ljudnivån.
Idag har jag köpt en uppsättning sådana och imorgon ska de monteras.
Så vänta någon dag så ska jag skriva och berätta om ljudnivån blir till det bättre i förhållande till Continental Vanco.
När det gäller ev ändrad bränsleförbrukning får man återkomma efter flera tankningar.
/ Olle​
Vi bytte till Mich Agilis dubbfria i våras och är helnöjda. Sitter på en Hymer helintegrerad. Sänkningen av ljudnivån blev väl inte drastisk men klart märkbar. Det är ju som bekant en hel del annat som låtar och vibrerar i en husbil också. Valet gjorde vi främst för att kunna tänja på säsongen och kunna nyttja vår investering när lagen föreskriver vinterdäck. 7000 kr inkl montering/balansering.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Om jag ine minns alldeles fel var det Pirelli som vann hos Promobil i höstas? :confused:

Ja det kommer ju nya tester hela tiden. Sen finns det ju bäst i test och bäst köp och liknande. När jag scannade av vilka jag skulle köpa såg jag något test där Pirelli Chrono var bäst men i testet från i våras var det Hankook RA 14 som var bäst och dessa är ju klart billigare än Pirellidäcken.
Vill minnas att det fick bra kritik också för att det var tyst och det är den viktigaste parametern iaf för mig.

Det dröjer nog inte länge innan vi får se ett nytt test där allt är ändrat.:p
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Nya däck

Hej
Fundere på däckbyte och köra med vinterdäck hela året och fick följanda svar från
Vianor:


DET FINNS EJ HELÅRS DÄCK, MEN DOM FLESTA KÖR M+S VINTER HELA ÅRET. VI KAN SKAFFA DUBBFRIA MAXXIS VINTER CIRK PRIS 1650 SV KR ST INKL MONT & MOMS.

Er det ett alternativ att köra vinterdäck hela året? Har nån av er erfaring med det?.
Blir vinterdäck inte fort nerslitna med den vikt vi kör med?

Tacksam för kommentarer
Mvh
Mikael
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Nya däck

Har beställt Michelin XC Vi har däck, fälgar, sommardäck och vinterdäck -till rätt priser
De gamla däcken är de samma och har rullat 4500 mil. Om det är bra eller dåligt vet jag ej men däcken har funkat på vår bil men är snart slut. Jag tyckte priset var OK (om än tillv.08/09). Kan det spela så stor roll egentligen?

Det blir pengar över till diesel om inget annat:)

/ChristerP
 
F

F.d. 326

Guest
Sv: Nya däck

Hej å tack Esbjörn
Men en ny fundering.Finns det två typer Michelin Agilis Camping????
Ett däck med PSI 80 och ett med lägre PSI och desutom märkt M+S.
Har sett båda på olika bilar.
Kanske nyare och äldre däck???
PÅ Däckonline ser jag bara däcket som är M+S-märkt och med lägre PSI

Vänligen i sommarvärmen:Sten
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya däck

Den viktige parameter er LI LastIndex, en skal aldri sette på dekk med lavere LI enn det som står i bilens papirer. Dekk til vare og lastebil - og husbiler finnes med flere forskjellige LI på samme dimensjon - har sett 110 og 120 for dekk som ser helt like ut. Dekk med høy LI har også ofte høyere maks PSI.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck

Har nu varit ute och kört husbilen med Michelin Agilis 81 Snow and Ice.
De verkar helt OK. Inga problem med stabiliteten. Någon har varnat för att bilen skulle slingra fram.
Ljudmässigt var det ingen större skillnad.
De däck som satt på, Continental Vanco C, vet jag inte hur långt de rullat.
Vi har kört bilen 2300 mil och de däck som var minst slitna har 6 mm kvar av slitbanan.
Så Continental Vanco är ett bra alternativ om man ska sommardäck.
Så som "Carlifonia" skriver att man kan förlänga säsongen är nog det bästa med dubbfria vinterdäck.

/ Olle
 
F

F.d. 24503

Guest
Sv: Nya däck

Hej
Har kört på Maxxis dubbfria vinterdäck ca. 40,000 km bl.annat 2 vinterresor till Spanien
Helt OK.
Bernt.
 
Toppen