• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya bodelsbatterier

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Har lite frågor och funderingar som jag gärna vilja ha ert input med.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
eller kanske 2 st GEL från Amazon
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah
men måste komma ner till verkligheten och landa på ett kanske mer billigare alternativ.
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har funderat på det men är lite orolig för att stoppa in ett hembygge under stolen med begränsad möjlighet till åtkomst om man behöver justera/fixa något.
Jag har ett Sunwind LiFePo4 100 Ah Heat Caravan under passagerarstolen, tillsammans med Dometicladdare, eblock och Victron SmartSolar MPPT. Har också numera en Victron Orion Smart DC-DC laddare under förarstolen. När det väl var installerat justerade jag allt med Victrons suveräna app. Jag kan i princip justera allting via appen. Det jag hade problem med från början var att begripa batteriets BMS, som visade konstiga värden. Men appen för just mitt batteri är väldigt yxig, men funkar. BMS:et funkar definitivt! Jag, som är ett kontrollfreak, blev pga den appen väldigt misstänksam mot min installation från början. Men, inte minst pga all kunskap som finns här i klubben, är jag nu väldigt trygg i att LiFePo4 installationen i min bodel är riktigt bra! Räknar kallt med att jag inte ska behöva titta in under, eller ändå mindre behöva skruva av en stol på 10 år! :)
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har ett bodelsbatteri, Varta LFD 90Ah, och vill sätta in ett batteri till. Hur viktigt är det att det är samma märke och AH så länge det är ett "vanligt" syra batteri?
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Samma märke och Ah (från samma batch) är väl att föredra om man vill få ut max.
Ah är viktigare än Märke.
Du kommer inte få ut mer än 2x "det sämsta batteriet" - kan man kort beskriva det.
Då blir det ett likadant, det är lättast och räcker för mitt behov. Bilen och batteriet är bara ett år gamla så det känns onödigt att byta det batteriet också.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej! Har köpt ett Sunlux160Ah litiumbatteri som jag tänker plocka in i bilen.
Funderar om dessa grejer räcker till med smartgenerator eller bör jag ändra på något.
Ebl119 har jag också.
 

Bilagor

  • 20221228_160117.jpg
    20221228_160117.jpg
    2,1 MB · Visningar: 73
  • 20221108_100707.jpg
    20221108_100707.jpg
    1,1 MB · Visningar: 73

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej Robi, undrar angående AliExpress och det litiumbatteri , vad är det för storlek på det du köpt , och även mått LHB, har varit och kikat på deras hemsida men hittar inga mått LHB där
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej igen Robi
Angående litiumbatteriet Kepwort hos AliExpress som du skrev om så hittade jag måttet till slut, det finns många batterier där, typ Kepworth på 100 Ah som kostar ca 3700sek ,verkar vara kampanj, man får rabatt , Detta har måttet
Längd 350 bredd 175 Höjd 190 ungefär samma mått som AGM batterier, Var det ett sådant du köpt?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej igen Robi
Läste nyss om dom som haft strul med AliExpress när dom köpt batterier där, finns en länk jag läst dåligt om AliExpress i somras ,
men han har nog blivit bra nu enligt Robi
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Hej igen Robi
Angående litiumbatteriet Kepwort hos AliExpress som du skrev om så hittade jag måttet till slut, det finns många batterier där, typ Kepworth på 100 Ah som kostar ca 3700sek ,verkar vara kampanj, man får rabatt , Detta har måttet
Längd 350 bredd 175 Höjd 190 ungefär samma mått som AGM batterier, Var det ett sådant du köpt?
Hej. Jag köpte ett Kepwort 120 amp från aliexpress för 2 år sedan, priset var 3800 kr och batteriet funkar perfekt. Längd ca 390 mm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett batteri tips, Om man är osäker på att sätta in Litium- batterier så finns också Lead-Carbon ( Bly-Kol batterier ) , dessa klarar urladdningar bättre än vanliga batterier , är nog inte lika bra som litium, men fungerar som vanliga.
Ett bra alternativ, det absolut bästa blybatteriet. Brukar ibland kallas för
Fattigmans-Litium.

Frågan är bara om det blir billigare, det är rätt hård konkurrens på LiFePO4 batterier idag, och priser sjunker stadigt, så det gäller att jämföra.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej Sten Verkar finnas många modeller och vissa verkar ha en kontakt på sidan av batteriet där man sticker in laddar kabeln ,Undrar lite om batteriet var laddat eller oladdat när det kom eller om det följde med laddare eller laddade du det med bilens laddare via batteripolerna som man brukar göra
 
Toppen