• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya bodelsbatterier

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Har lite frågor och funderingar som jag gärna vilja ha ert input med.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
eller kanske 2 st GEL från Amazon
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah
men måste komma ner till verkligheten och landa på ett kanske mer billigare alternativ.
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har lite frågor och funderingar som jag gärna vilja ha ert input med.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
eller kanske 2 st GEL från Amazon
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah
men måste komma ner till verkligheten och landa på ett kanske mer billigare alternativ.
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.
Biltema går bort,detta är ett startbatteri,du kan få ett 100AH LiFe för någon tusenlapp till,detta motsvarar 2 Biltema.
Du ska inte dimensionera batteribanken efter en båtresa som du gör någon enstaka gång,jag har åkt denna tur flera gånger med avstängd kyl inga problem.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Beställde från AliExpress gratis leverans från tyskland Installerade ett i husbilen i våras. Väldigt nöjdaVisa bilaga 225556
Var batteriet också gratis ?
Bra om du talar om vad det kostade och om du har modifierat något eller bara kopplat in batteriet utan andra ingrep i din elektronik.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har kikat på Lead-Carbon (Bly-Kol) som verkar ganska bra "på papperet".

Det har väldigt bra urladdningsegenskaper och skapligt bra pris: 3630 kr för 90 Ah.

Vad jag förstår ska man här inte behöva byta några laddningskomponenter...

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Utan att veta din el-dygnsförbrukning, men ska du driva 1kyl samt 1frys på batterier och vilja fricampa 1-2 dygn och skaffar 2st bly 100Ah så kommer det troligen inte att räcka, och det kommer alltid krävas runt 8-12h laddning för att återställa bobatteribanken till 100%.
Det finns flera trådar på forumet som bekräftar detta, och livslängden kommer troligen att förkortas på blybatterierna.
Ansluter man dock till 230V dagligen eller varannan dag så funkar det troligen.

Angående pris/livslängd på blybatteri vs litiumbatteri, så vinner alltid litiumbatteriet, och idag är det typ samma pris på Ah.
Ett ex.
LITIUMBATTERI LILEAD D105

105Ah = 65,43kr/Ah /3000=2öre per fullständig cykel (100% DoD)

VICTRON DEEP CYCLE AGM 110AH

2x110Ah = 54,36kr/Ah /600= 9öre per fullständig cykel (50% DoD)

Alltså har man detta elbehov/förbrukning
så blir det mer än 3 gånger dyrare med blybatterier.
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Jag köpte detta batteri som hyggligt pris 4000 kr gått upp lite 4300 kr. Det funkade bra köpte ett till
drop in köpte en strömbrytare en säkring för ett par hundra har ingen solpanel . Elfhub 12V 100Ah LiFePO4 litiumbatteri Integrerat BMS Enkel installation Över 4000 djupa cykler 10 års livslängd Perfekt för off-grid Solar Camper : Amazon.se: Fordon
Tar slut men kommer Finns från uk. detta är kanske samma batteri eller samma översätteare . https://www.amazon.se/litiumbatteri...ive&sprefix=litium+100ah,automotive,89&sr=1-1
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej.
när jag köpte mina batteri bif. gammal text. Är idag glad dels fanns kunskap om litiumbatteri på klubben. så det ok att köpa litium.
jag köpte efter priset .det är nu helt perfekt . har bilen på tomten så blir det för kallt sätta på värmen eller bära in batterierna.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Ska du jämföra två st Biltema AGM med LiFePO4, så räcker det med ett sådant. Blysyrabatterier bör endast laddas ur till 50 %, medan LiFePO4 kan laddas ur till 10 % och behåller i stort sett spänningen hela tiden. Så dina Biltema 2x105 Ah motsvaras av ett 100 Ah LiFePO4. Och går MYCKET snabbare att ladda upp igen.
Det gör bara ont en gång....
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Har lite frågor och funderingar som jag gärna vilja ha ert input med.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
eller kanske 2 st GEL från Amazon
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah
men måste komma ner till verkligheten och landa på ett kanske mer billigare alternativ.
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.
Här har jag gjort en film om mina erfarenheter. Vet inte om den svarar på alla dina frågor men något kanske du får ut av det.

 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
här finns med samma mått som agm
det lev från uk här finns ett till
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man kan även beställa 4 litiumceller av valfri storlek från Kina och skruva ihop själv.
Då kan du anpassa batteriets form, något sånär, till ditt tillgängliga utrymme.
Det är även billigare än ett AGM batteri från Biltema.
Därtill får du alla litiumbatteriernas fördelar som snabbare uppladdning och högre energitäthet (mindre vikt).

Jag har nu gjort tre litiumkonverteringar på husbilar och det enda jag har bytt är regulatorn till solpanelen, allt annat funkar lika bra som förut.
 
Toppen