• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya bodelsbatterier

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Har lite frågor och funderingar som jag gärna vilja ha ert input med.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
eller kanske 2 st GEL från Amazon
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah
men måste komma ner till verkligheten och landa på ett kanske mer billigare alternativ.
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det den ursprunglige frågeställaren efterlyste var förslag på bodelsbatterier men inte litiumbatterier då de ansågs för dyra och han efterlyste även vad andra har satt in för batterier.
jag bytte bodelsbatterier 2019 och även jag tyckte att litiumbatterier var alldeles för dyra för att vara försvarbart. Det finns många bra batterityper på marknaden men jag har provat ett annat alternativ och det är batterier avsedda för sol och vindkraft, de är mycket tåligare för låga laddspänningar än andra motsvarande batterier och de används vid sommarstugor eller på andra ställen som saknar elanslutning.
De hade sådana Biltema ett 100Ah batteri kostade drygt 1600 kr (jo, jag vet att det finns bättre sådana men då till ett mycket högre pris) så jag chansade och köpte två sådana vilket ger 200Ah för drygt 3200kr. De har säkert gått upp i pris nu som allt annat.
Olyckskorparna kraxade om att ”de håller inte ett år” men nu har de använts tre hela säsonger och är inne på den fjärde och alla värden är ännu fullgoda, en bidragande orsak till det är säkert att de aldrig har varit urladdade mer än att det varit mer än 70% kvar av kapaciteten. En vanlig orsak till batterihaveri är för liten batteribank med allt för djupa urladdningar som följd.
Detta är bara ett exempel på att det finns batterier för andra användningsområden som går utmärkt att använda i en husbil.
 
Toppen