• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny vinkling på avställningsförslaget

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittar i Bussmagasinet ytterligare ett argument varför myndigheterna bör gå det förslag som Husbilsklubben.se presenterat, att godkänna husbilens särart och klassificera husbilen som ett eget fordonsslag med anpassade villkor för beskattning, den väg som andra EU-länder valt.


Rubriken i Bussmagasinet lyder: Avställningsförslag måste även gälla yrkestrafik
och tar fasta på det förslag till de nya avställningsreglerna som Skatteverket föreslagit för husbilar och som varit ute på remiss.

Så här skriver man;
Regeringen föreslog i veckan att det ska bli mer förmånligt att ställa på och av husbilar under kortare perioder. Därmed kan husbilsägare minska sin fordonsskatt. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill att förslaget även ska gälla fordon i yrkesmässig trafik som bussar, taxi, uthyrningsbilar och hyrbilsföretag.”

Har ingen uppfattning om innehållet i kravet från Transportföretagen. Kan i alla fall konstatera att Regeringen och Skatteverket inte valt en enkel väg, som övriga EU-länder gjort, för att komma runt den orimliga situationen som den nya kontraproduktiva beskattningen inneburit för husbilsbranschen, statens skatteintäkter och miljön i Sverige.


TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Hittar i Bussmagasinet ytterligare ett argument varför myndigheterna bör gå det förslag som Husbilsklubben.se presenterat, att godkänna husbilens särart och klassificera husbilen som ett eget fordonsslag med anpassade villkor för beskattning, den väg som andra EU-länder valt.


Rubriken i Bussmagasinet lyder: Avställningsförslag måste även gälla yrkestrafik
och tar fasta på det förslag till de nya avställningsreglerna som Skatteverket föreslagit för husbilar och som varit ute på remiss.

Så här skriver man;
Regeringen föreslog i veckan att det ska bli mer förmånligt att ställa på och av husbilar under kortare perioder. Därmed kan husbilsägare minska sin fordonsskatt. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill att förslaget även ska gälla fordon i yrkesmässig trafik som bussar, taxi, uthyrningsbilar och hyrbilsföretag.”

Har ingen uppfattning om innehållet i kravet från Transportföretagen. Kan i alla fall konstatera att Regeringen och Skatteverket inte valt en enkel väg, som övriga EU-länder gjort, för att komma runt den orimliga situationen som den nya kontraproduktiva beskattningen inneburit för husbilsbranschen, statens skatteintäkter och miljön i Sverige.


TommyD
Så typiskt svenskt varför göra något enkelt när man kan måla in sig i ett hörn
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Perfekt, kan inte bli bättre. Hoppas dom väsnas ordentligt så man inser att snabba avställningar är fel väg att gå.
Egentligen ganska självklart att andra fordonsgrupper kommer att vilja ha precis samma möjligheter att slippa betala skatt när fordonet inte nyttjas.

Man trodde man skulle kunna fixa det enkelt bara genom att trixa med karensdagarna för husbilar men risken är att det rör till det ordentligt.
Sänkt skattenivå för husbilar är enda vägen och troligen något som övriga "fordonstypsägare" också skulle acceptera utan att kräva någon form av "rättvisa".
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Köpt en första husbil och påställningsavgift på ca
1 600 :- debiteras mig som ny ägare? Husbils firman eller Transportstyrelsen avgör vem som skall betala på savg. vid köp???
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Köpt en första husbil och påställningsavgift på ca
1 600 :- debiteras mig som ny ägare? Husbils firman eller Transportstyrelsen avgör vem som skall betala på savg. vid köp???
Ja så är det. Upptäckte det när vi bytte husbil. Vi hade betalt skatten för lång tid framåt., och trodde att få tillbaka den.Vi fick ju betala för den nya husbilsskatten.
HussvagnSvensson gav mig pengarna till mig, eftersom jag var okunnig. Snällt av dem, men regeln är solklart att man tappar pengarna om man betalt skatt för lång period framåt.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Inte skatten utan avgiften för påställning efter att firman av skatteskäl ställer av sina bilar.
Skall sedan köparen betala för firmans skattelättnad, avgiften för påställning, ca 1 600:-???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte skatten utan avgiften för påställning efter att firman av skatteskäl ställer av sina bilar.
Skall sedan köparen betala för firmans skattelättnad, avgiften för påställning, ca 1 600:-???

Jag har aldrig stött på någon påställningsavgift, men däremot får man betala vägtrafikskatten fram till huvudförfallodagen när man ställer på ett avställt fordon, det är helt normalt?
 
Toppen