Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Hittar i Bussmagasinet ytterligare ett argument varför myndigheterna bör gå det förslag som Husbilsklubben.se presenterat, att godkänna husbilens särart och klassificera husbilen som ett eget fordonsslag med anpassade villkor för beskattning, den väg som andra EU-länder valt.
www.husbilsklubben.se
Rubriken i Bussmagasinet lyder: Avställningsförslag måste även gälla yrkestrafik
och tar fasta på det förslag till de nya avställningsreglerna som Skatteverket föreslagit för husbilar och som varit ute på remiss.
Så här skriver man;
”Regeringen föreslog i veckan att det ska bli mer förmånligt att ställa på och av husbilar under kortare perioder. Därmed kan husbilsägare minska sin fordonsskatt. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill att förslaget även ska gälla fordon i yrkesmässig trafik som bussar, taxi, uthyrningsbilar och hyrbilsföretag.”
Har ingen uppfattning om innehållet i kravet från Transportföretagen. Kan i alla fall konstatera att Regeringen och Skatteverket inte valt en enkel väg, som övriga EU-länder gjort, för att komma runt den orimliga situationen som den nya kontraproduktiva beskattningen inneburit för husbilsbranschen, statens skatteintäkter och miljön i Sverige.
www.bussmagasinet.se
TommyD
Husbilsklubben.se, husbilsägarnas röst och försvarare.
Husbilsklubben.se remissvar på, Skatteverkets promemoria, Förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid avställning.

Rubriken i Bussmagasinet lyder: Avställningsförslag måste även gälla yrkestrafik
och tar fasta på det förslag till de nya avställningsreglerna som Skatteverket föreslagit för husbilar och som varit ute på remiss.
Så här skriver man;
”Regeringen föreslog i veckan att det ska bli mer förmånligt att ställa på och av husbilar under kortare perioder. Därmed kan husbilsägare minska sin fordonsskatt. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill att förslaget även ska gälla fordon i yrkesmässig trafik som bussar, taxi, uthyrningsbilar och hyrbilsföretag.”
Har ingen uppfattning om innehållet i kravet från Transportföretagen. Kan i alla fall konstatera att Regeringen och Skatteverket inte valt en enkel väg, som övriga EU-länder gjort, för att komma runt den orimliga situationen som den nya kontraproduktiva beskattningen inneburit för husbilsbranschen, statens skatteintäkter och miljön i Sverige.
”Avställningsförslag måste även gälla yrkestrafik” | Bussmagasinet
TommyD
Senast ändrad: