• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

F

F.d. 29882

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Att se en fot genom luckan är inte samma som att den är genom lucka.
vem säger att han stängde larmet genom luckan,och att larmet låg på golvet?
att man fortsatte sin semester som inget hade hänt??
det står att de fortsatte sin semester,hur de mår eller vad de känner står
det inget om
Jag håller med dig att det är otroligt att man inte vaknar men
jag köper inte dina argument,oavsett om du så är 100 år

Jocko:mcride:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Man skall nog heller inte dra alltför långtgående slutsatser baserat på en artikel i Expressen. Vem vet vad journalisten har ”spetsat till” för att få till en bra story.
Isacsons lär ju knappast ha fått kontrolläsa artikeln innan den lades ut.

Det kanske var nycklarna till bilen som stog kvar hemma som försvann och kanske försvann bara en tröja och en portabel DVD-spelare som råkade ligga på passagerarsätet…

Ni gamlingar (50+) måste lära er att media brer på lite ibland. Idag finns det så otroligt mycket mer information än när ni var unga förstår ni. :D:D:D;););)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Bra Rantzow, det inlägget har mitt beröm, betydligt mer respektfullt. Har t o m en benägenhet att hålla med dig i resonemanget (har en hel del motargument men de lämnar vi därhän tills vidare, känns inte motiverat att fortsätta bara för sakens skull). Får önska dig en trevlig kväll!

Edit: Såg att det kommit ett par bra inlägg emellan, sitter på hockey nu, men har en del att tillägga. Återkommer!
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Nu fortsätter vi dissekera Expressens inbrotts artikel:

Det mest anmärkningsvärda i denna fantasifulla berättelse är att man tagit foto på en 5 personers familj framför en Hymer husbil som är registrerad för max 1 passagerare.

Hämtat från bilregistret.
Reg nr BLZ 656 *HYMER 555
Antal passagerare, max:*1

Den pappan finns inte som skulle ta risken att köra med 3 obältade barn på lång semester i Europa, utifrån detta faller artikeln fullständigt i bitar.

//T
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Nu fortsätter vi dissekera Expressens inbrotts artikel:

Det mest anmärkningsvärda i denna fantasifulla berättelse är att man tagit foto på en 5 personers familj framför en Hymer husbil som är registrerad för max 1 passagerare.

Hämtat från bilregistret.
Reg nr BLZ 656 *HYMER 555
Antal passagerare, max:*1

Finns det fortfarande någon som tror på artikeln ?

//T

Så du menar att det inte ryms 5 pers i den bilen:confused:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vad regbeviset säger betyder väl inget. Betyder det också att det är omöjligt att köra en husbil med överlast??

Själv tror jag sanningen i händelserna ligger någonstans mittemellan. Familjen existerar med största sannolikhet och de har säkert råkat ut för extrema tråkigheter på sin resa.
Journalisten tyckte det var tillräckligt intressant för att skriva om det och "missade" kanske lite detaljer som hon fick uppfinna och lägga till själv hemma på kammaren. I bildtexten blev dom t.ex. av med flera datorer men senare i artikeln var det bara en.

Kvällstidning!!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Husbilen ifråga är av 1988 års modell.

Den är privatimporterad till Sverige 2008 (men tagen i trafik först i april 2009), och är således registrerad som PB2.

Detta betyder, att det inte får färdas fler passagerare i bilen än vad som anges i registreringsbeviset. (Hur många som ryms, är oväsentligt.)

Bilen har haft 2 ägare sedan den togs in i landet. Vid tiden för Expressenartikeln ägdes den av Carl Erik Göran Chatall i Spånga. Sedan 17 februari i år ägs den av en familj i Edsbyn.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Det är bara att söka upp Göran Chatall på facebook, det gjorde jag innan jag lade ut länken första gången. För att lura skeptikerna extra mycket så heter han just Chatall (men resten av familjen Isacson) ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Men det är en udda och i detta ämnet intressant historia, och äkta kvällspress-vinkling av artikeln som går att spekulera hur mycket som helst omkring.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vad regbeviset säger betyder väl inget. Betyder det också att det är omöjligt att köra en husbil med överlast??

Själv tror jag sanningen i händelserna ligger någonstans mittemellan. Familjen existerar med största sannolikhet och de har säkert råkat ut för extrema tråkigheter på sin resa.
Journalisten tyckte det var tillräckligt intressant för att skriva om det och "missade" kanske lite detaljer som hon fick uppfinna och lägga till själv hemma på kammaren. I bildtexten blev dom t.ex. av med flera datorer men senare i artikeln var det bara en.

Kvällstidning!!


Man undrar om journalisten ens noterade vad de sa ordagrant eller om han återberättade direkt ur minnet när han skulle skriva artikeln... :rolleyes:


Så för de som det fortfarande inte sjunkit in för, så ja, familjen, deras husbil och resa existerar, där behöver ni inte spekulera. Men vad som verkligen hände på resan kan man aldrig till 100% säkert veta, utan vad man tror där har bara att göra med hur man väljer att se på sina medmänniskor (vilket i sin tur hävdas ha med åldern att göra, så det beteendet får vi "ynglingar" helt enkelt ha överseende med ;) ).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Tjuvarna måste även vara narkosutbildade, tagit reda på vad personerna ätit och vad de väger och om de har några andra sjukdomar eller allergier.

Sprutar du in gas i en husbil så så mannen somnar, så dör barnen och troligen även kvinnan. för att inte bli mördare krävs ansiktsmasker och noggrann uträkning av dosen samt noggrann mätning av gasen.

Enligt polisen har de aldrig kunnat påvisa att gas använts i något fall, inte ens hundarna markerar gas.

Det är en myt. Det behövs ingen gas, en bra inbrottstjuv går in och plockar klockan av armen på oss utan att vi vaknar. Myten har uppståt för att vissa av oss vägrar tro detta är möjligt, men efter ett långt körpass, en öl/vin till middagen så sover man bra.

Aha en myt, skriver du. Du kan väl avsätta lite tid och läsa i dessa trådarna, men du kan inte skumma över det och välja vad du vill läsa. Du måste läsa alla artiklar, utredningar och medlemmars upplevda berättelser.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t72126-11/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t49176/
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Man skall nog heller inte dra alltför långtgående slutsatser baserat på en artikel i Expressen. Vem vet vad journalisten har ”spetsat till” för att få till en bra story.
Isacsons lär ju knappast ha fått kontrolläsa artikeln innan den lades ut.

Det kanske var nycklarna till bilen som stog kvar hemma som försvann och kanske försvann bara en tröja och en portabel DVD-spelare som råkade ligga på passagerarsätet…

Ni gamlingar (50+) måste lära er att media brer på lite ibland. Idag finns det så otroligt mycket mer information än när ni var unga förstår ni. :D:D:D;););)


Vi kan dock läsa och tänka själva även om vi är äldre än dig. Håller helt med dig i övrigt.
När man läser om något i en tidning ska man ha klart för sig att det sällan är kontrollerade fakta utan ofta rena spekulationer och egna vinklingar av vad som hänt. Har upplevt detta på nära håll flera ggr själv. Med detta menar jag INTE att historien är påhittad men fakta stämmer sällan med verkligheten. Media har alldeles för lite fakta och för mycket egna värderingar i det som sägs och skrivs tyvärr.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Läste det som fanns kvar av den och annat han råkat ut för här på forumet. Tack för tipset, förstår nu att det inte är någon tillfällighet.

Vad är ditt syfte med denna tråd? Jag upplever att du radar upp en massa historier varav många är tvivelaktiga och skulle med lätthet kunna rubriceras som försäkringsbedrägeri.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vad är ditt syfte med denna tråd? Jag upplever att du radar upp en massa historier varav många är tvivelaktiga och skulle med lätthet kunna rubriceras som försäkringsbedrägeri.

Intressant hur du upplever det men det är tyvärr ingenting jag känner att jag kan ta ansvar för då jag endast lagt upp en enda (1) länk till en "historia" i denna tråd vilket var i inlägg 74 som den sedan dess har handlat om. De övriga är tyvärr inte mina, men vill du lägga mig dem till last också så är du naturligtvis fri att göra det, varsågod.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

En del av oss älskar tydligen, liksom Monty Pyton, "An Argument". :wink: (Har inte läst hela tråden, dock.)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Träffsäkert! ;)

Medan andra, i brist på sådana, väljer att fokusera på person och personliga attribut istället för sakfrågan. Inbillade mig att vuxna människor var mogna nog att hålla sig över sådant men just nu verkar det pågå ett litet försök till personlig smutskastningskampanj från ett visst håll :D
Aja-baja - fy på sig! ;)

Finns många bedrägliga argumentationstekniker som använts här hittills, det som förvånar mig mest är vilka det är som använder s k argumentum ad hominem. Är inte bättre själv, långt ifrån, men är i alla fall medveten om mina brister och försöker konstant bättra mig även om dagsformen ibland skiner igenom. Har trots allt suttit som moderator i ett antal förenings- och klubbforum de senaste femton åren, har fortfarande kvar några uppdrag (som i en av Sveriges äldsta och mest välrenommerade bilmärkesentusiastklubbar där jag varit forummoderator sedan 2006 - vet att det finns bilentusiaster i denna tråd så nu fick några av er nyfikna något att kolla upp :D), vilket ger mig ett visst ansvar att försöka hålla en någorlunda städad nivå även här då mina övertramp inte kan beskyllas på okunskap om hur man uppför sig, men samtidigt är det så befriande ansvarslöst att vara på "andra sidan". Välkomnar hjärtligt all kritik mot inläggen, men försök i alla fall att hålla er över ad-hominem-argument. Min person är helt orelevant för argumentens skull, den tänker jag inte diskutera på ett öppet forum med för mig helt okända individer som tror att de vet vem man är bara baserat på vad man skriver här, en befängd tanke. Har redan avslöjat för mig obekvämt mycket där. Vad mig anbelagar får ni personligen gärna se mig som en papperslös romsk tiggare exv, det saknar all betydelse och relevans för argumenten såväl som för mig, men blanda inte in det i diskussionen! Vill någon snacka mer detaljerat om personlig bakgrund eller tillskriva mig mindre smickrande personliga egenskaper så får det allt ske efter att ha mötts öga mot öga över en öl eller whiskey på en ställplats först, då finns det substans i det, inte förr.

Så tills dess - smula gärna mina argument sönder och samman men lämna intresset för min person utanför innan det får sjukliga tendenser, OK?
Jag kan inte se hur vare sig min ålder, mitt yrke eller min färg på bajset (haha, det var ett riktigt lågvattenmärke jag aldrig sett tidigare) kan vara relevant för någon här öht :D
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vad är ditt syfte med denna tråd?

Fair enough. Nu är det inte min tråd, utan det var en viss åsikt i den och varifrån den kom som jag reagerade på. Jag förutsatte att min ståndpunkt hade framgått med all tydlighet men uppenbarligen inte så jag förklarar. Anser inte att detta är lämpligt att tas på ett öppet forum men skadan är redan skedd s a s. Moderatorerna är givetvis fria att gömma undan detta inlägg om de så vill.

För att börja från början: Detta är ett stort forum, det allra största i Sverige för husbilsägare. Kanske större ändå, jag är inte insatt. Hursom, så innebär det att HBK fyller en mycket viktig roll som opinionsbildare bland husbilister, mycket troligen har HBK den största makten i landet att väcka och driva opinionsfrågor inom husbilismen. Frågeställningar som tas upp och dryftas här får ett mycket stort genomslag. Detta innebär också att ni som genom förtroende har valts till officiella roller inom klubben också har fått ett stort ansvar och förväntas visa professionalism och korrekthet då era åsikter får oproportionerligt stort genomslag och gehör som officiella företrädare för alla klubbens medlemmar. Vare sig det är officiellt eller inofficiellt så är det de facto så att med en HBK-titel i profilen så väger ordet tyngre bland medlemmarna, och med det följer ett ansvar. Så långt är vi överens hoppas jag?

Vad som då är mycket anmärkningsvärt är att individer som är företrädare för klubben på klubbens forum öppet inför alla dess medlemmar, rent godtyckligt, häver ur sig grundlösa anklagelser där eventuella/potentiella klubbmedlemmar pekas ut som kriminella försäkringsbedragare. Baserat på vad? Dåligt skriven tidningsartikel? Hörsägen? Inte bara en gång, utan upprepat, har ni tvärtemot vad all tillgänglig statistik, rättsfall och historik visar, fått det att framstå som det dessutom är vanligt med kriminella bedrägerier bland husbilister.

Förstår ni verkligen vilket ansvar ni har? Vad ni två klubbföreträdare helt grundlöst hävt ur er här får omedelbart genomslag, blir praxis och slår obönhörligt tillbaka på klubbens alla medlemmar. Det skadar inte bara den eventuelle medlem ni grundlöst beskyller för att vara kriminell, det skadar alla husbilisters rykte och det skadar alla de husbilister som får och kommer att få inbrott.

Jag trodde min reaktion på era spontana bedrägeri-inlägg var glasklar och inte behövde ifrågasättas. Att medlemmar häver ur sig vad som helst är bara upp till moderatorerna att städa upp, men när innehavare av klubbuppdrag gör det blir det en intressekonflikt. Hade jag suttit i styrelsen i denna stora och viktiga opinionsbildande klubb hade jag omedelbart agerat brandman och sett till att sopa de här "officiella" åsikterna under mattan snarast möjligt innan skadan blev för stor och klargjort för de som inte förstått sitt ansvar att de skadar klubben och dess medlemmars intressen genom att öppet deklarera sina inkorrekta och olämpliga privata åsikter i dylika kontroversiella frågor när de har officiella uppdrag i klubbens namn.

Sådär, nu har jag svarat och förtydligat, tyvärr, då jag hoppades att det redan framgått. Moderatorerna är fria att gömma undan inlägget på något lämpligare ställe, kritik mot klubbföreträdares agerande anser jag inte bör ligga öppet då det skadar både dem som klubben (precis som grundlösa bedrägerianklagelser mot random husbilist skadar både dem som övriga husbilister).

Ta nu inte detta personligt på något sätt för det är absolut inte avsikten, det är enbart agerandet i era roller jag ifrågasätter i denna fråga för mitt och andra husbilsägares bästa, jag hoppas för allas skull att ni kan hålla isär det och se det som den konstruktiva kritik det är avsett som även om den är rak.

Väl mött önskar en simpel och enkel fotfolksmedlem.
 
Toppen