• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny KörkortsKlass 4250 B Kort

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej,
Finns det några indikationer på när B99 kommer att införas och vad som kommer att gälla för att utöka B-behörigheten?

Syntest eller läkarundersökning verkar inte vara krav (inget nytt körkortstillstånd)
Teorilektion + prov ?
Uppkörning?
Båda?
Någon som vet mer?
Det enkla svaret är nej ingen info finns än, men AI tror detta:

När kan B99 införas i Sverige?
    • Sverige förväntas införa B99 någon gång under 2026.
    • HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) hoppas på en enkel lösning, som ett godkänt förarprov, likt B96.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag tycker att det är dags att flytta fram farfar regeln, ex tagit körkortet innan 2016, så ska det gå på automatik.
Inte hålla på med massa körkort hit å dit.
Farfarsregeln är ett undantag som kommit till eftersom man ändrade i reglerna och tog bort en rättighet vi hade sedan tidigare. På samma sätt gäller andra undantag när man tidigare haft en rättighet som tagits bort. Ingen, i modern tid, har haft rätt att på B-körkort köra fordon med totalvikt över 3500 kg.
Visst skulle man kunna ge alla med B-körkort rätt att köra fordon med totalvikt upp till 4250 kg. Men det har ingen likhet med farfarsregeln eller andra undantag.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Det enkla svaret är nej ingen info finns än, men AI tror detta:

När kan B99 införas i Sverige?
    • Sverige förväntas införa B99 någon gång under 2026.
    • HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) hoppas på en enkel lösning, som ett godkänt förarprov, likt B96.
Okey, då kan man kanske gissa slutet 2026, sånt här brukar väl ta tid tänker jag.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det hade nog varit enklare ifall man följt andra länder i europa och deras lösning, att ge berörda ett C1, än att ge de med äldre B-kort fortsatt behörighet att köra en personbil över 3500kg.

Innan vi gick med i eu så fick man köra tung lastbil (C) privat i sverige på B-kort.
1984 gick jag in på vår lokala polisstation och intygade att jag kört tung lastbil 50mil/år och fick därmed ett C i körkortet.
1991 var sista året man genom att ta ett busskort (D) och även fick bonusbehörigheter på köpet, så gjorde jag det, fick E efter B och D, samt C och taxi-kort på köpet.
Sen kom den svenska övergångsregeln 1996 som tillät alla med B-kort taget senast sista juni -96 behörighet att köra personbil över 3500kg, t.ex en tung pb2.
Det man enligt mej totalt missat är de obligatoriska hälsokontroller vart 5'e år från 55år på de som utnyttjar övergångsregeln, likt de som har utökad behöriget.
Att gett de berörda i sverige ett C1 hade varit så mycket enklare, när man ändå gav bort C tidigare. :twitcy:

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Som jag skrev i inlägg #4. Vi som omfattas av "farfarsregeln" bör få B99 automatiskt utan någon form av prov eller kurs. Frugan vill gärna till Schweiz och då blir det inga problem.
Något för klubben att lobba för?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Som jag skrev i inlägg #4. Vi som omfattas av "farfarsregeln" bör få B99 automatiskt utan någon form av prov eller kurs. Frugan vill gärna till Schweiz och då blir det inga problem.
Något för klubben att lobba för?
B99 har maxvikt på 4250kg, så det är ingen bra ide att blanda detta med farfarsregeln ,som inte har viktbegränsning.

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Inte ens poliserna kommer å ha kolla på alla vikter å körkort i framtiden.
Sverige är experter på å krångla till det

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Inte ens poliserna kommer å ha kolla på alla vikter å körkort i framtiden.
Sverige är experter på å krångla till det
I det här fallet är det inte Sverige som "krånglar till det". Det handlar (vilket framgår av inlägg #28) om ett EU-direktiv – nämligen det 4:e körkortsdirektivet.

Pålle

Toppen