• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbil för 360.000 kr

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att priserna i Sverige är orimligt höga är ju känt men nästan en miljon för denna:
Måste finnas inläggningar av bladguld eller nåt.
Ofattbart!

Jösses... Man häpnar vad en del är villiga att hosta upp för att få vara första person på en skithusstol :swoon: :twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att priserna i Sverige är orimligt höga är ju känt men nästan en miljon för denna:
Måste finnas inläggningar av bladguld eller nåt.
Ofattbart!

Den ser ju inte ens exklusiv ut, liknar en ambulans invändigt med det mesta i inredningen vitt. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan väl vara en fördel i och med att lastutrymmet minskar dramatiskt och kanske också därmed risken för överlast. :)

Om man är intresserad av att använda bilen även utanför den vanliga sommarsäsongen och inte alltid vill söka ställplats/camping med elanslutning, så är väl det största problemet betydligt högre elförbrukning, dessutom en del oväsen och luktproblem.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det kan väl vara en fördel i och med att lastutrymmet minskar dramatiskt och kanske också därmed risken för överlast. :)

Nu får du förklara dig!

Den dieseldrivna Truma-pannan i vår nuvarande husbil har exakt samma mått som den gasoldrivna Truma-pannan i vår förra husbil.

Pålle
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om man är intresserad av att använda bilen även utanför den vanliga sommarsäsongen och inte alltid vill söka ställplats/camping med elanslutning, så är väl det största problemet betydligt högre elförbrukning, dessutom en del oväsen och luktproblem.
Hur de bägge varianterna gasol respektive diesel funkar på vintern vet jag inte. El, oväsen och lukt är inget problem de övriga årstiderna i alla fall. Testa och du vill inte byta tillbaka!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hur de bägge varianterna gasol respektive diesel funkar på vintern vet jag inte. El, oväsen och lukt är inget problem de övriga årstiderna i alla fall. Testa och du vill inte byta tillbaka!

Men jag vet, så jag vågar uttala mig.

Att jag har erfarenhet av båda, framgår redan av mitt tidigare inlägg.

Pålle
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är väl bättre att du förklarar, än att du kommer med otidigheter.

Pålle
Och vad var för otidighet i det jag skrev? Det är ju rätt uppenbart att det utrymme för två gasflaskor som saknas i en bil med dieselvärme tar upp en stor del av utrymmet. Det är väl inte att betrakta som otidigt? I så fall måste du vara väldigt känslig och det var förstås inte min mening att göra dig så förfärligt upprörd. Hoppas förklaring att jag uttryckte mig dom jag gjorde är ok.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur de bägge varianterna gasol respektive diesel funkar på vintern vet jag inte. El, oväsen och lukt är inget problem de övriga årstiderna i alla fall. Testa och du vill inte byta tillbaka!

Tyvärr, redan den närmast dubbla elförbrukningen vid användning 24 timmar per dygn gör den närmast oanvändbar vintertid om man vill fricampa utan sladd!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag själv har varit inne på att sätta dit en dieselvärmare vilket i just min bil skulle vara ganska enkelt, skulle kunna sätta sågen i gasolkofferten och på så sätt få en längsgående bädd vilket skulle spara utrymme i bilen. Det är mest orken som tryter en liten p5 i plast skulle lätt få plats i ett ventilerat underskåp.
Dieselvärmare är bra enligt vad jag sett men man behöver nog komplettera med en solpanel.
Åsa och Hasse använde sin dieselvärmare och hörde knappt något från den och knappast någon lukt om inte vinden blåste från fel håll.
Jag har ändrat ståndpunkt i dieselvärmarfrågan delvis beroende på de svenska gasolpriserna som är mer än dubbelt jämfört med de spanska. Sen är ju vår svenska diesel ett bättre bränsle när det gäller lukt och avgaser med en dieselvärmare enda positiva jag sett förutom att man kan använda en fotogenkamin i förtältet med diesel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag själv har varit inne på att sätta dit en dieselvärmare vilket i just min bil skulle vara ganska enkelt, skulle kunna sätta sågen i gasolkofferten och på så sätt få en längsgående bädd vilket skulle spara utrymme i bilen. Det är mest orken som tryter en liten p5 i plast skulle lätt få plats i ett ventilerat underskåp.
Dieselvärmare är bra enligt vad jag sett men man behöver nog komplettera med en solpanel.
Åsa och Hasse använde sin dieselvärmare och hörde knappt något från den och knappast någon lukt om inte vinden blåste från fel håll.
Jag har ändrat ståndpunkt i dieselvärmarfrågan delvis beroende på de svenska gasolpriserna som är mer än dubbelt jämfört med de spanska. Sen är ju vår svenska diesel ett bättre bränsle när det gäller lukt och avgaser med en dieselvärmare enda positiva jag sett förutom att man kan använda en fotogenkamin i förtältet med diesel.

du får nog ta och lyssna på en sådan när den behöver jobba lite ordentligt, som på vintern, och solpaneler gör ingen nytta då!
 
F

F.d. 22252

Guest
Det hörs inte mycket från planar 2kw modellen det enda man hör är nästan tickandet från pumpen. Sen ska man helst inte använda termostaten eftersom den stänger av och startar om vilket drar mycket batteri annars under 1 Ah enligt data.
Sen är man väl lite hörselskadad, min far hade en citroen med dieselvärmare till värmen vilket många bilar har utan att man känner till det, hördes inte särskilt mycket gick man fram och luktade under framskärmen kände man lukten men aldrig inne i bilen. Är väl inte mycket till vinter i Alingsås och då är man väl inte ute och kör husbil?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det hörs inte mycket från planar 2kw modellen det enda man hör är nästan tickandet från pumpen. Sen ska man helst inte använda termostaten eftersom den stänger av och startar om vilket drar mycket batteri annars under 1 Ah enligt data.
Sen är man väl lite hörselskadad, min far hade en citroen med dieselvärmare till värmen vilket många bilar har utan att man känner till det, hördes inte särskilt mycket gick man fram och luktade under framskärmen kände man lukten men aldrig inne i bilen. Är väl inte mycket till vinter i Alingsås och då är man väl inte ute och kör husbil?
Tror du verkligen att vi använder husbilen i Alingsås där vi bor? Som sagt vi kör året runt, och gärna uppåt i landet där det finns ordentligt med snö, vilket också betyder att det blir ganska kallt, nedåt -25 ungefär har vi haft. Du får nog skaffa dej lite mera erfarenhet av användning i kallt klimat för att
diskutera mera! ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag visste inte att du var självplågare tänkte mest på normala användare, i det extremfall du utgör så krävs förståss andra doningar och svårt med att hitta gasol i norrland. Att vara helt utlämnad till en elstolpe måste vara jobbigt särskilt som den måste vara avsäkrad med lite mer.
Jag undviker kyla mörker och snö, trodde i min enfald att de flesta människor som kan gör det, se bara på våra folkvalda som har en fin solbränna året om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag visste inte att du var självplågare tänkte mest på normala användare, i det extremfall du utgör så krävs förståss andra doningar och svårt med att hitta gasol i norrland. Att vara helt utlämnad till en elstolpe måste vara jobbigt särskilt som den måste vara avsäkrad med lite mer.
Jag undviker kyla mörker och snö, trodde i min enfald att de flesta människor som kan gör det, se bara på våra folkvalda som har en fin solbränna året om.
Vi har gastank på 70 liter plus en liten "nödflaska" på 5Kg så gasen är normalt inget problem, elstolpe använder vi inte, därför är det viktigt att allt förbrukar så lite el som möjligt när vi eventuellt står still några dagar. Och, det finns nästan inget som slår en fin vinterdag i fjällen, absolut inte en het och fuktig julidag i varje fall! ;)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det kan väl vara en fördel i och med att lastutrymmet minskar dramatiskt och kanske också därmed risken för överlast. :)

Det var således inta själva värmepannans mått och vikt du hade i åtanke när du skrev det ovanstående, utan det faktum att det i en helt gasolfri bil inte behövs något gasolutrymme.

Men åtminstone vi har gasolutrymme (och gasolflaskor) i vår husbil, trots att vi har en dieseldriven värmepanna (Truma Combi D 6 E). Den gasolen använder vi till kyl, spis, ugn och utegrill – saker vi ogärna vill avvara.

Pålle
 
Toppen