• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny Garmin GPS - anbefalinger?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Jolie, jag skall ta ett varv till med den när jag är på humör.
Men jag har använt POILoader för man då kan se att GPS'en har kontakt med kortet m.m. Problemet är att det kommer upp en ruta som säger att det är en GPI fil som skall laddas in och att det bara är CSV och GPX som kan laddas in i GPS'en och jag har trixat på flera sätt, och det är alltså POILoader som stoppar överföringen.
Samt HBK GPX har jag kört in och den gick bra samt syns i GPS'en under Kategorier och Egna POI. Jag har även kört över mina egna POI från den gamla till den nya utan protest.
Jag hittade även en flera år gammal tråd som handlar om samma problem.

Jag skall kolla upp om HBK GPXfil ligger kvar som GPX eller förvandlats till GPI.
Visa bilaga 234228
Tack. M.v.h. JANKRO.
Om jag inte minns fel har jag använt Garmin Express för att ladda husbilsklubbens filer, jag har det på jobbdatorn så jag kan inte kolla nu, men jag tror det!

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Om jag inte minns fel har jag använt Garmin Express för att ladda husbilsklubbens filer, jag har det på jobbdatorn så jag kan inte kolla nu, men jag tror det!
Garmin Express används för att uppdatera GPSens programvara, nya kartor och fartkameror.
POILoader används för att läsa in POI från GPX, och csv-filer.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Her på HBK er der angivet 2 forskellige måder at indlægge GPI filer i Garmin enheder. Enten på et minneskort eller direkte i internminnet på Garmin enheden.

Disse metoder er beskrevet her:

I mine tidligere Garminenheder har jeg altid lagt GPI-filen på et minneskort, men nu har jeg købt en Garmin Camper 895, og på den virker det ikke at lægge GPI-filen på minneskortet.

Men hvis jeg i stedet lægger GPI filen i internminnet, sådan som det er beskrevet nederst på vejledningen, så virker det. Jeg kan derfor se HBK husbilspladser og tømmestationer på skærmen mens jeg kører. Læg dog mærke til at skærmen skal være tilstrækkelig zoomet ind for at man kan se pladserne. Anvender du autozoom på din enhed. så kan du først se pladserne, når du nærmer dig målet og skærmen zoomer ind automatisk.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Montreal, jag har både Garmin Express och POILoader men som Jolie fick till så måste det gå att få in utan att Garmin protesterar, jag skall prova att göra paketet som skall laddas lite annorlunda samt jag vill gärna se ikoner utmed vägen man åker vartefter på platserna som ligger inlagda, samt kunna söka direkt på GPS'ens karta och bara hitta ex. en ställplatsikon längre fram på vägen trycka på den, få upp uppgifter och bild på den och sedan bara trycka på kör hit, som i tidigare GPS'er.
GPX filen jag fick in ligger nu som GPI fil på kortet som Jolie skrev...kollat. Så det var väl s......... det är klart att en GPI fil måste åka in även när den redan har rätt format.
Skall kolla Garmin's, som alltid delvis liiite diffusa instruktioner.
På ett minneskort så skapar Garmin lite egna "steg" in på kortet och som jag skall kolla.
Men alla bidrag tas gärna mot så kolla gärna din dator, för sådant här känns mest som slöseri med tid. Det skulle inte skada med sådanadär dummerjöns instruktioner step by step med bilder till en sådan här tämligen enkel sak som jag gjort i över tio år på andra GPS'er.

M.v.h. JANKRO.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja, D funkar inte i Sverige längre för det gick över radiolänk, men sedan är frågan om någon ändå vill ha en sådan för man har troligen nytta av det nere i europa fortfarande. Det som inte går att läsa sig till är om något i nyare S versionen saknas i D versionen.... Har du Wifi i din och kan uppdatera den utan dator över Wifi till router eller Wifi telefon hotspot.

M.v.h. JANKRO.
Jepp har wifi. Går att uppdatera på wifi men dom fria fartkameravarningarna kommer inte med. Dom måste uppdateras via dator.

Synd att inte trafikvarningar kommer med via wifi

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Tack Montreal, jag har både Garmin Express och POILoader men som Jolie fick till så måste det gå att få in utan att Garmin protesterar, jag skall prova att göra paketet som skall laddas lite annorlunda samt jag vill gärna se ikoner utmed vägen man åker vartefter på platserna som ligger inlagda, samt kunna söka direkt på GPS'ens karta och bara hitta ex. en ställplatsikon längre fram på vägen trycka på den, få upp uppgifter och bild på den och sedan bara trycka på kör hit, som i tidigare GPS'er.
GPX filen jag fick in ligger nu som GPI fil på kortet som Jolie skrev...kollat. Så det var väl s......... det är klart att en GPI fil måste åka in även när den redan har rätt format.
På ett minneskort så skapar Garmin lite egna "steg" in på kortet och som jag skall kolla.
Men alla bidrag tas gärna mot så kolla gärna din dator, för sådant här känns mest som slöseri med tid. Det skulle inte skada med sådanadär dummerjöns instruktioner step by step med bilder till en sådan här tämligen enkel sak som jag gjort i över tio år på andra GPS'er.

M.v.h. JANKRO.
I handboken till Camper 780 har jag inte hittat något om gpi-fil.
Om man kör POILoader med en gpx-fil som input och väjer att spara filen på datorn blir det en gpi-fil på datorn.
Bifogar info om POILoader.
Där finns bland annat beskrivet hur man får med ikoner till sina POI.

Bilagor

• Beskrivning POI Loader_SV.pdf
    310,9 KB · Visningar: 13

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Her på HBK er der angivet 2 forskellige måder at indlægge GPI filer i Garmin enheder. Enten på et minneskort eller direkte i internminnet på Garmin enheden.

Disse metoder er beskrevet her:

I mine tidligere Garminenheder har jeg altid lagt GPI-filen på et minneskort, men nu har jeg købt en Garmin Camper 895, og på den virker det ikke at lægge GPI-filen på minneskortet.

Men hvis jeg i stedet lægger GPI filen i internminnet, sådan som det er beskrevet nederst på vejledningen, så virker det. Jeg kan derfor se HBK husbilspladser og tømmestationer på skærmen mens jeg kører. Læg dog mærke til at skærmen skal være tilstrækkelig zoomet ind for at man kan se pladserne. Anvender du autozoom på din enhed. så kan du først se pladserne, når du nærmer dig målet og skærmen zoomer ind automatisk.
När jag började att använda min Camper 780 fick jag det att att fungera med gpi-filen i GPS-ens internminne.
Har senare skapat nya mappar på minneskortet. Skapade först en mapp med namnet Garmin. I denna mapp skapade jag en mapp med namnet POI och där har jag sparat mina gpi-filer.
När jag startar GPS-en får jag en fråga om jag vill kopera gpi-filerna till det interna minnet vilket jag svarat nej på. Möjligen tar det något längre tid för GPS-en att hantera POI-filer från minneskortet men jag upplever inte det som något problem.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

M.v.h. JANKRO.
Hej igen Jankro, nu har jag kollat upp lite mera! Jag har en Camper 770 LMT-D. När jag uppdaterar den ansluter jag den via original USB-kabel till datorn. Sedan kör jag först Garmin Express för att uppdatera navigatorn. Sedan laddar jag ned husbilsklubbens ställplats GPi- fil till datorn, den hamnar i nedladdade filer på datorn (Windows 10). Sedan öppnar jag utforskaren på datorn och letar upp GPi-filen som jag kopierar.
Därefter letar jag upp navigatorn i utforskaren och öppnar den, klickar på minneskortet så att det öppnas. Där har jag en fil som heter Egna Poi, där
kopierar jag in den nya GPi-filen och tar bort den gamla. När jag sedan startar upp navigatorn frågar den om jag vill kopiera över den nya filen till det interna minnet, där svarar jag nej, och sedan är allt klart för navigering! :)

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
När jag började att använda min Camper 780 fick jag det att att fungera med gpi-filen i GPS-ens internminne.
Har senare skapat nya mappar på minneskortet. Skapade först en mapp med namnet Garmin. I denna mapp skapade jag en mapp med namnet POI och där har jag sparat mina gpi-filer.
När jag startar GPS-en får jag en fråga om jag vill kopera gpi-filerna till det interna minnet vilket jag svarat nej på. Möjligen tar det något längre tid för GPS-en att hantera POI-filer från minneskortet men jag upplever inte det som något problem.
Har gjort likadant på mina 2 senaste Garmin GPS, de kan senare hittas under Kategorier i GPS-menyn som " egna POI ", jag ser oxå till att de enbart finns på externa minneskortet eftersom det interna blir snabbt fullt när man uppdaterar GPS:n, Garmin är lite väl snål med internminne.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Jankro, nu har jag kollat upp lite mera! Jag har en Camper 770 LMT-D. När jag uppdaterar den ............ :)

Hejsan, hemma igen från en mindre färd....... och jag hittade hem med bara huvudet som GPS för den nya fick stanna hemma och den gamla vill inte räkna ut färdväg längre (men telefon går ju att ta till om man är helt vilse).

(Den gamla strular nog för att den behövde nog lite av minnet på kortet för sista uppgraderingen, men innan så formaterade jag det minneskortet för det låg massor med vägbulor, slott, och broundergångar på det så jag tänkte ge det en nystart och det duger ju inte med en snabbformatering om GARMIN skall acceptera ett begagnat kort.
Kortet var äldre och på 8GB men det jag reagerade på var att det tog ungefär fem gånger så lång tid på sig med grundlig formatering som ett nyare 32GB kort..... Så det kanske funkade ok. med inlagda POI men inte när lite av uppgraderingen hamnade där.)
Skall börja om från början med den, både med nytt kort och hel uppgradering så småningom.

Men den nya har jag lekt vidare med, jag har ju alltid tidigare gjort precis som du beskriver Montreal och det har funkat både med löst minneskort (som först har varit placerat i GPS'en vid en total uppstart) och även GPS'en direkt ansluten till datorn, och öppna Garmin och in på kortet.
Men nu så verkade det lite underligt i instruktionerna så jag tänkte att det är kanske bäst att använda POILoader när det står så.
Som jag skrev så kom det upp protest mot GPI-fil m.m.
Jag lade den nu på ett annat sätt så det blev annorlunda när man visade vägen till den, ingen protest mot GPI och det blåa strecket började vandra :applaus:det blev klart och och någon fråga med ok. Startade upp GPS'en men inga egna POI syntes. Kopplade GPS'en till datorn utan Garmin's hjälpprogram och letade genom både GPS'ens hela egna minne och kortets minne, men våran stora POI fil fanns inte där fast allt hade funkat...
Funderade först på om jag skulle lägga den direkt i GPS'ens minne, men valde kortet som tidigare, kopierade den bara rätt in på kortet som vanligt, och den la sig tillrätta bredvid den omvandlade GPX utan fotografier.
Men lite spänning igen så gjorde jag en fullstart på GPS'en svarade nej på frågan om kopiering till internminnet och klickade mig in till POI.
Vidare till visa alla och det dök upp dubbla rader för alla platser, den ena från GPX/GPI- filen utan foto och den andra från den stora nyinlagda med foton på samma sätt som förr, så att jag skulle vara duktig och använda Garmin's program bara strulade till det??
Tog bort filen utan foto och skall nu bara kolla Jolie's papper och fundera på om det går bättre med POI direkt i interminnet för jag har inte sett några POI ikoner på kartan när man zoomar in där det borde finnas??

Kanske mitt fel att det strulade när man läste instruktionerna för en gångs skull :confused:, men det verkar ju bli konstigt ibland för andra också får jag trösta mig med.

För övrigt så tillhör säkert det här problemet den allmänna svackan just nu, allt bråkar och går sönder.
Elektronik, fjärrkontroller ljuduttag i TV'n, timerprylen som hanterar belysningen m.m. En lysrörsarmatur i källaren som är äldre visserligen, väljer att precis under kanske trettio års tid göra så att kondningen i den exploderar just under den minut som jag valt att ställa mig under den för att bättre se lite detaljer på en grej, jättesmäll litet eldklot, "plastsglaset" spricker och helt kolsvart källare på det.........
Samt några gånger när jag kom ut till husbilen så stog dränkpumpen och gick för fullt fast alla kranar var stängda, svårlöst för den stannade så fort man började smyga runt och kolla..... Men det tar vi senare.

M.v.h. JANKRO.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
När man väl bestämt sig, efter att man sett en massa tester och vill känna och klämma på navigatorn före köp. Ja då finns den inte hemma i butik utan måste beställas hem. Ja, det fanns många gamla modeller i butiken (Elgiganten) Södertälje men någon ny modell fanns inte. Ville jämföra med 1095 och 895 då 1095 var nedsatt med 2000kr.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
När man väl bestämt sig, efter att man sett en massa tester och vill känna och klämma på navigatorn före köp. Ja då finns den inte hemma i butik utan måste beställas hem. Ja, det fanns många gamla modeller i butiken (Elgiganten) Södertälje men någon ny modell fanns inte. Ville jämföra med 1095 och 895 då 1095 var nedsatt med 2000kr.
För några år sedan var vi ute och åkte. Vår GPS, en Garmin Nüvi 65, gav helt plötsligt upp. (har senare lyckats laga den)
Vi var i Närheten av Örebro så vi åkte till NetOnNet och köpte en Camper 780 som fanns på lager.
I dag ser det ut som om både Elgiganten och NetOnNet inte lagerför dessa längre utan de är beställningsvara.Undrar. Dåligt tycker jag för man vill ju ofta titta på en vara innan man köper den. Det kanske beror på att Garmin ofta uppdaterar modellerna med nya modellnummer och då får man rea bort de gamla man har på lager för att bli av med dem.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
För några år sedan var vi ute och åkte. Vår GPS, en Garmin Nüvi 65, gav helt plötsligt upp. (har senare lyckats laga den)
Vi var i Närheten av Örebro så vi åkte till NetOnNet och köpte en Camper 780 som fanns på lager.
I dag ser det ut som om både Elgiganten och NetOnNet inte lagerför dessa längre utan de är beställningsvara.Undrar. Dåligt tycker jag för man vill ju ofta titta på en vara innan man köper den. Det kanske beror på att Garmin ofta uppdaterar modellerna med nya modellnummer och då får man rea bort de gamla man har på lager för att bli av med dem.
Instämmer.
Kikar man på lastbilsmodellerna så är de i princip samma som till Camper.
Då hade det varit bättre att köpa en basenhet och uppgradera med den programvaran man vill ha, bil/camper/truck osv.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jag använder Sygic i personbilen och den fungerar bra men tycker Copilot RV är bättre i husbilen och den kan även få in HBK POI för det kan inte Sygic.
Kundeservicen til Sygic suger, fant jeg nettopp ut, så da må jeg ta en titt på Copilot. Må også finne en løsning for å få nettbrettet montert litt mer loddrett, så her blir det litt hjemmesnekring.

Toppen