• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny artikel om att sälja sin husbil

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu hoppas jag att ingen går i tankar att sälja sin kära husbil, men skrivit en artikel om att sälja husbilen och vad man bör tänka på:

Det känns som ett aktuellt ämne efter att ha tagit del av bedrägerierna som utfördes i Småland och återges i tråden;
I tråden, så sent som idag kom in en efterlysning på ännu en husbil som försvunnit genom bedrägeri.

I artikeln delar en av våra medlemmar med sig av sina egna erfarenheter, efter att ha sålt sin bil via att förmedlingsföretag.

Trevligt om du också delar med dig av dina erfarenheter, tips, eller annat som har med försäljning av sin husbil, här i den här tråden.

Tommy
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hjälpte mina föräldrar när de sålde sin husbil för tjugo år sedan privat.
Även för tjugo år sedan blev folk av med sina husbilar vid försäljning.
Jag, min pappa och köparen gick till banken som mina föräldrar hade.
Där överfördes köpesumman direkt till deras konto. Pengarna var säkrade.

Så kunde det gå till förr i tiden.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det var då, det.

Idag går det ju knappt att hitta en bank som hanterar kontanter...

Pålle
När jag köpte vår nuvarande husbil hade jag med mej en laptop så att jag kunde visa att köpeskillingen överfördes till säljarens konto. Och säljaren visade på sin dator att äganderätten överfördes hos Trafikverket. Ingen riskerade att bli rånad på väg till/från banken, inte en chans för Posten att tappa bort ett brev med anmälan om ny ägare :D. Och internet var öppet, som alla andra lördagar...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det var då, det.

Idag går det ju knappt att hitta en bank som hanterar kontanter...

Pålle
Det var inte kontant hantering. Det var överföring mellan två banker.
Det är helt rätt. Banker hantera kontanter knappt längre.

Det som dock är kvar är buset.
En person hörde av sig och erbjöd att hämta bilen för att sälja den åt mina föräldrar.
Då ringde många varningsklockor.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Och internet var öppet, som alla andra lördagar...
På helgerna tar det oftast längre tid innan pengarna är över på mottagarens konto Denna tid har man också på sig att återta överföringen om man inte har samma bank. Så 100 säkert är det inte.

Insättning/ överföring gjord en vardag före klMottagaren tillhanda i andra banken senast kl
6.007.30
9.0010.30
11.3013.05
13.45 15.20
efter 13.45, en lördag eller helgdag7.30 nästa vardag
 
Toppen