• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny 3/4G antenn

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Ny 3/4G antenn

Monterat två st Midimag antenner idag som Gunillas Kenth testat och limmat dom direkt på chassit, 5 m kabeln räckte precis, men är ju grundat på min montering, ville ha dom på varsin sida av takluckan så jag kan ta av sprötena enkelt vid behov, bilen blir ju en aning hög med dom på för vissa passager ex garageport på 3m :), har en B593S router som bas och var hos en kompis där det nästan ej finns Telia mottagning och testade, dom gav ej fler staplar i mottagningsskalan på routern men med mätning via bredbandskollen hade jag 0,68 mb ner och ungefär liksidigt upp med routerns medföljande antenner och med yttre antennerna, 8,64mb ner och 2,55 upp, så någon nytta gör dom :).
 

Bilagor

  • IMAG1534.jpg
    IMAG1534.jpg
    1,1 MB · Visningar: 24
H

hianders

Guest
Sv: Ny 3/4G antenn

Har du plåttak på bilen, med plasttak funkar din montering mindre bra. Alla sprötantenner behöver jordplan. Dessutom bör kabelns skärm vara ansluten till jordplanet.

Hasse
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Ny 3/4G antenn

Hallå Hasse

Nix är aluminiumtak och vart ju en väsentlig skillnad på mottagning, möjligt ett jordplan skulle förbättra det ytterligare, testade inte det, fotens bottenplatta är dessutom plastbelagd med ett tunt ytskikt så jordas nog dåligt även mot plåt, detta står på Kjell och Co hemsida, Fungerar även som bordsantenn inomhus.
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Ny 3/4G antenn

Ett idealt jordplan i det här fallet är en plåt som har en radie på 1/4 våglängt. 18-20 cm funkar.

Kollade lite i Kjells senaste katalog och hittade en antenn med 5 dBi förstärkning vilket är lämpligare för montering på ett fordon som flyttas omkring. Art.nr. 30-063.

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Ny 3/4G antenn

Köpte en MIMO anten 3G/4G med magnet fot artikelnr. 30065 hos Kjell o Co till min Huawei B593 och fick betydligt bättre signalstyrkan hemma, skall testa den nästa gång vi far ut med HB:n:)
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Köpte en MIMO anten 3G/4G med magnet fot artikelnr. 30065 hos Kjell o Co till min Huawei B593 och fick betydligt bättre signalstyrkan hemma, skall testa den nästa gång vi far ut med HB:n:)

Har funderat på den antenn till min Huawei router 5372 men undrar om jag måste fixa jordplan är inte säker om det är alu tak eller plast/glasfiber
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny 3/4G antenn

Panorama fordonsantenn MiMO ser verkligen bra ut men har "bara" 2,3 - 5 dBi förstärkning medan Kenth's ligger på 15 dBi (tror jag) och 2 sådana antenner måste vara det absolut optimala. Kan man inte fixa jordning/jordplan på annat sätt, kanske en extra kabel som går direkt till chassit? Hänger inte riktigt med "inbyggt jordplan", kanske en extra jord-tråd i samma kabel...? Värt att undersöka lite närmare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny 3/4G antenn

Man brukar säga att "enträgen vinner" vilket jag håller inte riktigt med om i det här fallet. Ju mer man "gräver" i anten-kunskaper desto fler nya frågor dyker upp, så man blir inte riktigt klok i slutändan.

I vilket fall som helst, här kommer lite information från en hemsida som ger mera insikt i olika antenntyper och dess dBi/dBd osv. värden.
Om jag har förstått rätt, högt uppsatta riktade antenner ger längre räckvidd än rundstrålande som "tappar" sina dBi (räckvidd) just på grund av sin "bubbla" som går i alla riktningar. Min bedömning är att en rundstrålande är OK i städer med många master medan en högt uppsatt riktad antenn är bättre utanför städer. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat det hela. Fortsättning följer...

antenner.jpg
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

anytec
Förstår inte vad du menar med hål i taket. Antennkablarna måste naturligtvis
genom taket, men det går att lösa utan håltagning.
Fästet är en M18 under antennen som sticker ut ca 10mm som t ex kan monteras
på en profil som i sin tur limmas på taket.


Marianne & Ranko
Riktantenn är naturligtvis alltid bäst, vi är ständigt uppkopplade på 3/4G och
då är riktantennen utesluten. En rundstrålande kan också vara bra där signalerna
"studsar" från olika håll.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny 3/4G antenn

Man kanske ska ha en av varje om man nu köper en router med 2 antenningångar. Det skulle lösa olika situationer, t.ex. både fjäll & städer? Kanske "overkill" med fler antenner på taket, dock ingen större kostnad.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Blir det bättre mottagning med 2 rundstrålande än med 1 lika dan om man har 2 ingångar på modemet?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny 3/4G antenn

Kort och enkelt svar är, ja.

Det är definivt mycket mer värt inte minst med tanke på prestanda. D-Link DWR-923 i 4G läge uttnytjar en teknik som kallas MiMo och detta innebär att routern både skickar och tar emot data på båda antennerna samtidigt för att uppnå högsta möjliga hastighet. Förutom 4G så används denna teknik även på 42Mbit 3G abonnemang.

Använder man båda antenneningångarna kan man uppnå mer än dubbla hastigheten jämfört med bara 1 extern antenn. Vid MiMo-mottagning finns ingen primär eller sekundär antenn, båda är lika mycket "värda". Ansluter man då bara en antenn får man också bara halva effekten eller mindre.

Riktantenn är främst lämpligt för hus, sommarstuga och husvagn.

Rundstrålande antenn är främst lämpligt för båt, bil och husbil.

Krångla nu inte till saker och ting. Skaffa en MidiMag eller två á 400:-. Passar den inte till ditt befintliga modem så byt till ett som funkar. Klart. :)

Not: Ni som inte vill ha hål i era husbilstak: Har ni inga ventiler eller takluckor i era bilar.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Efter att ha pratat med leverantören som rekommenderade denna antenn till min B593 med Tele2, så blev det ett köp och den är redan på väg. Återkommer efter att ha test. Är på väg till de norra viderna av landet i slutet av veckan.
Lennart
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Jo, men den Magnus har visat är genomskinlig:). Kan vara ett nytt antennmaterial eller också är det en riktantenn:confused:. Bra effekt!!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Jag skulle nog klassa den som en panelantenn, dvs max 9 dBi. Men svårt med bara en bild...
 
Toppen