• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har vi köpt vår första husbil!

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Vi har köpt en Renault Master 5,40 lång. Den är byggd av en som jobbat med husvagnsinredning och har originaldelar från Kabe och Polar. Den har inte gått mer än 1180 mil, årsmodell 2010, reggad oktober 2009.
Sista ägaren sålde den i oktober 2021.
Väldigt fin inredning, men trångt, så vi hoppas den funkar som första bil för oss två
Det är Alde vattenburen värme i den.
Är det nån som haft en sån kort bil?
Vi har den på vinterförvaring till maj, så det rycker i kroppen att få börja köra…
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vi har köpt en Renault Master 5,40 lång. Den är byggd av en som jobbat med husvagnsinredning och har originaldelar från Kabe och Polar. Den har inte gått mer än 1180 mil, årsmodell 2010, reggad oktober 2009.
Sista ägaren sålde den i oktober 2021.
Väldigt fin inredning, men trångt, så vi hoppas den funkar som första bil för oss två
Det är Alde vattenburen värme i den.
Är det nån som haft en sån kort bil?
Vi har den på vinterförvaring till maj, så det rycker i kroppen att få börja köra…
Hej
Lycka till med er nya bil.
Ja, vi har en 5,4 m fabriksbyggd plåtis. Det är visserligen inte vanligaste längden men många plåtistillverkare har dem i sitt modellprogram. Jag håller med om att det är trångt, men också väldigt smidig bil att köra och parkera. Så efter 10 månader, knappa 100 övernattningar (varav ca 35 med två personer) och 2250 mil så ångrar vi oss inte.
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej
Lycka till med er nya bil.
Ja, vi har en 5,4 m fabriksbyggd plåtis. Det är visserligen inte vanligaste längden men många plåtistillverkare har dem i sitt modellprogram. Jag håller med om att det är trångt, men också väldigt smidig bil att köra och parkera. Så efter 10 månader, knappa 100 övernattningar (varav ca 35 med två personer) och 2250 mil så ångrar vi oss inte.
Hej
Vad kul att höra
Då ska väl vi klara av det med
Mvh Leif
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Lite bilder
 

Bilagor

  • Bakifrån mot säng.jpeg
    Bakifrån mot säng.jpeg
    40,5 KB · Visningar: 207
  • Bild utifrån mot kök och soffa.jpeg
    Bild utifrån mot kök och soffa.jpeg
    37,3 KB · Visningar: 207
  • Kök.jpeg
    Kök.jpeg
    7,5 KB · Visningar: 202
  • Säng fotände.jpeg
    Säng fotände.jpeg
    26,8 KB · Visningar: 200
  • Säng huvudände.jpeg
    Säng huvudände.jpeg
    5,2 KB · Visningar: 199
  • Sittgrupp.jpeg
    Sittgrupp.jpeg
    17,7 KB · Visningar: 200
  • Soffa mot köket.jpeg
    Soffa mot köket.jpeg
    29,9 KB · Visningar: 201
  • Toa.jpeg
    Toa.jpeg
    34 KB · Visningar: 196
  • Upp mot sängen.jpeg
    Upp mot sängen.jpeg
    25,8 KB · Visningar: 206

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Vi har en 540 My Little SMC som vi köpte 2014.
Den har som er bil Alde vattenburen värme. Det har varit förträffligt. Vi har rullat ca 8000 mil med den.
Längden 540 är ett stort plus. Dels när man ska fickparkera i stan, men även för övrigt när man ska manövrera bilen där det är trångt.
Det är med blandade känslor som vi nu kommer att byta ut den till våren, mot en Plåtis med större lastutrymme.

Vi har "tyvärr" börjat med den utrymmeskrävande sporten golf, annars hade vi nog kört vidare med vår SMC
Ni har har köpt en trevlig bil att börja med.

Lycka till med husbilslivet!

Conny H
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej och tack för svar och tummar upp :)
Vi har ingen markis på bilen och det verkar rätt dyrt att köpa och få monterat?
Partytält kan man ju ha om man står längre tid på en och samma plats förstås, men rör man på sig är det lite väl meckigt att sätta upp och ta ner för varje gång.
Vad tycker ni om markis eller inte?
Mvh Leif
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Min uppfattning innan köp var att bilen naturligtvis ska ha markis. Och det hade den vi köpte också. Men i ärlighetens namn är det ett fåtal gånger vi haft den utrullad. För vår del undrar jag om vi skulle lägga pengar på det igen. Men det beror naturligtvis också på att vi så sällan ligger stilla över dagarna. Då rullar vi istället.
Din uppfattning om partytält håller jag helt med om.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Markis beror ju helt på hur bilen används. Vi rör oss ganska mycket och det var inte många gånger under fjolåret markisen användes om ens någon.

Om jag skall ge ett råd så vänta med markis tills ni kommit på om den verkligen behövs.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det finns ju hopfällbara partytält. Användning av solskydd är ju beroende av vädret. Jag skickar ut markisen så fort jag dragit åt handbromsen. Allergisk mot sol medan frugan är soldyrkare.

1642087308712.png
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Vi har köpt en Renault Master 5,40 lång. Den är byggd av en som jobbat med husvagnsinredning och har originaldelar från Kabe och Polar. Den har inte gått mer än 1180 mil, årsmodell 2010, reggad oktober 2009.
Sista ägaren sålde den i oktober 2021.
Väldigt fin inredning, men trångt, så vi hoppas den funkar som första bil för oss två
Det är Alde vattenburen värme i den.
Är det nån som haft en sån kort bil?
Vi har den på vinterförvaring till maj, så det rycker i kroppen att få börja köra…
Grattis till den ,det är bästa längden tycker jag det blir billigt i längden speciellt om man åker utomlands då kostar överfarten ca.1200kronor till Tyskland tur/retur och man kan parkera i vilken parkeringsficka som helst ..som sagt bästa längden enligt mig !
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag kan hålla med om bästa längden 540 hade jag kunnat fortsätta att köra hade det blivit en plåtis det har varit på gång länge men tyvär är det bara drömmar nu.
 
Toppen