• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det växellådan Peugeot J5

Caddy

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
32543
Medlemskap
2021
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Hejsan Peter, tråkig följetong med div. strul hela tiden.
Men ju mer man byter ju mindre finns det ju kvar som kan gå sönder :).

Jag förstår att växellådor inte är så lockande att plocka i, föredrar även själv andra alternativ även om jag kanske kan :p:.
Men efter svar från bekymmrade rynkade ögonbryn, huvudskakningar och förslag på priser på beg. eller renoverade lådor här i Sverige som kan få vem som helst att tappa lusten så finns det ju andra alternativ.

En variant är ju Bror's förslag på beg. eller helst genomgångna och delvis renoverade lådor på internet, som kostar ungefär hälften av vad en skitig osäker låda från en skrot här kostar
.
Det finns även firmor som har lite special med delar till DUCATO's olika äldre modeller.
En bra firma som tyvärr har lagt av fanns i England, så nog om det :oops:.
Det finns en firma i Nederländerna som har en avdelning till DUCATO m.m.
Jag har aldrig handlat där men de verkar vara seriösa och jag tror de hör till en större skrotfirma som grund.
Man behöver nog skriva eller prata med dem om vad man behöver. Jag tror det kan vara ett bra alt, men vet inte var de ligger prismässigt tyvärr.
Här är deras hemsida.
Engines and gearboxes

Det du behöver tänka på är att det finns lite olika utväxlingar på lådorna, beroende på som tidigare nämnts. Bensin eller diesel, 14" eller 16" hjul på bilen. Lite luddigt även om man läser på, men olika finns det.
Även om det funkar så kan nog fel variant av låda bli tråkig om den inte stämmer med utväxlingarna.
Kort sagt, du skall ha en likadan låda till din bil som du redan har.

Angående Axel A. delar till växellådor så har de troligen alla drev m.m. fortfarande. Jag har letat tidigare och då fann jag allt som finns inne i lådorna i stort sett, men allt dyker inte upp direkt när man "bara" klickar sig fram till rätt bil. Det brukar dyka upp mer om man klickar på Tyska språket och söker på delar i stället, men det blir svårt när man som jag inte är något vidare på tyska :oops:. De funkar ju även bra med mail eller samtal. Men du vill säkert ändå gå en annan väg.

Lycka till och hör av dig här om du inte hittar det du behöver.

JANKRO.

Ps. Du hann lite före med ditt inlägg som jag inte såg. Men fick kanske lite svar ändå.
Det är inte för billigt i Tyskland..... Problemet är att det är för dyrt i Sverige :D.

Hejsan matmdat, Ja nog lönar det sig för det mesta att renovera lådor till gamla husbilar, och samtidigt så finns det lite för diffus information om de genomgångna, renoverade, testade m.m. som är till salu.
Det finns ju inte mycket info om vad de olika begreppen innebär.
Säkert inte allt, troligtvis inte ens alla lager..... Ja man vet inte. De som håller på mycket har väl något grundkit som bytes och visuell koll på vad som kanske behövs utöver det, men säkert inte mer än nödvändigt.
Inget ont menat med det, för det är säkert svårt att fundera ut vad som bör göras med en låda som ligger på bänken som man inte vet ett skvatt om.
(Peter har fixat till sitt lådproblem.)

Men det var inte det som jag skulle skriva om. Om du håller på med lådor ibland så finns ju Axel A. tillhands, men jag skulle bara visa dig om du inte sett ett ställe i England som säljer massor med delar till husbilarna och då bl.a. det mesta som finns inne i växellådorna faktiskt, bl.a. olika utväxlingar beroende på utförande, bil och motor.
De har även delar till de nyare sexväxlade lådorna som även de kan knaka på högsta växlarna om man är oförsiktig.
Klicka på länken och vidare på Transmission m.m. så kommer massor upp. (Har inte kollat prisläget i förhållande till Axel A. men ibland är det ju viktigare att kunna hitta delar, än hur högt priset är.)
Motorhome & Commercial Vehicle Parts and Spares Retailer

M.v.h. JANKRO.
Hej JANKRO har läst mycket det du skriver om j5 lådorna så du kan förstår jag jag har en Peugeot 87 bensin kört 5år första två åren gick 5an i sen de andra åren kört bara på 4 växlar gott bra men ökad bränsle
Mitt problem är jag har bytit cynkrejorna till 5ans växel och det gott bra men när jag startade bilen med friläge trampar ner kopplingen och släpper den ok sen lägger jag i ettan kör fram och lägger i backen och stannar lägger i friläge då tjuter det men varvar jag upp motorn lite över 1000 varv tyst men på tomgång tjuter det jag tog en tur iallafall när man lägger växlarna tjuter det lite i början sen när varvet kommer upp över tusen tyst så på fyra växlar men vid 70 km lägger jag in 5an då tjuter det hela tiden så det skär i öronen åkte hem och nu har jag tagit ner lådan men var söker jag
Köpte grejer fron en firma i Göteborg
Men ett kugghjul kunde jag inte byta det är det som sitter bredvid 5 växeln så ett gammalt och ett nytt men kan det vara så att det är där det låter
Mvh Bernth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, sorry men jag fick inte syn på den här tråden förrän idag. Men det kanske var meningen, för svaret, om du fortfarande behöver något blir bara gissningar :confused:.
Så du har köpt hela synksatsen med stora ringen och även nya kugghjul även om det bara blev byte av det inne i synksatsen.
Först dök det upp i mitt huvud om något/någon synkning ligger och småslirar, ex. femmans, för att spåret i ingreppsringen som gaffeln greppar i inte helt stämmer i läge med det gamla, så inte ringen ligger helt i "friläge". Men om någon synkning ligger och skapar oljud så brukar ev. oljud försvinna när man lägger i just den växeln och låser den till utgående axel så alla delar till den växeln håller samma hastighet.
Men eftersom ljudet skiftar lite och blir etter värre när du kör just på femman, så undrar jag om det inte är att kugghjulen inte har exakt samma profil skurna på kuggarna, även om de ser lika ut och även fungerar tillsammans.
Delarna till lådorna numera är förmodligen "pirat" och kuggen kan nog skilja, om de bara utgått från c.c. mått på axlarna och själva utväxlingen när de valt kuggprofil.
Jag kom bara att tänka på i vissa eftermarknadssatser så följer det med en stor bricka/spacer som skall sitta tillsammans med något av kuggen för att få dem på samma "höjd" mitt för varandra, men i andra satser så saknas brickan för att själva kugghjulet har redan rätt tjocklek. Men det är nog inte säkert att just det skulle skapa oljud.
Ren gissning, men låt det nya kugghjulet få jobba mot sin kompis och kolla så det ligger på samma höjd, som en början i alla fall.

Du kunde inte byta ett kugghjul skriver du. De sitter jättehårt och skall dras jättehårt....... Men stoppa absolut inte in något mellan kuggen för att låsa kugghjulen när du lossar eller drar åt dem. Kuggen är troligen så där lagom hårda så sned punktbelastning kan få dem brista.

M.v.h. JANKRO.
 

Caddy

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
32543
Medlemskap
2021
Hej igen jag köpte satsenpå LBM autoparts .se I Göteborg va vänliga och hjälpte mig att få rätt sats bytte kugghjulet på 5 växeln brickan ska ligga bakom kugghjulet mot växelådan kom jag på tillslut
Men det andra kugghjulet var inte utfört att passa
Så jag satte ihop med ett nytt kugghjul och ett gammalt och då fick jag ett otroligt oljud på 5 växeln tog bort det gamla kugghjuletoch mätte det 2mm större och 2kuggar fler
då fick svarva ner på den sidan som var mot växelådan för där vid hålet byggde det ut
Svarvade lika dant som det gamla och plokade ihop igen då blev det tyst helt perfekt det var fel att ha ett gammalt och nytt kugghjul blev för stort glapp precis som i en gammal bakaxel som låter när piongen och kronhjulet är för glappt
Men man lär sig hela tiden så nu vet jag bättre
Men tack vare dina inlägg tordes jag ge mig ikast med lådan har visserligen jobbat med bilar hela livet men inte med manuella lådor
Men nu har jag 5 växlar och lådan är tyst inget visslade så ska det var 2.5 l Olja i dom också det har varit fel sen fabriken
Så nöjd nu tack för dina inlägg
Mvh Bernth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, mina gissningar var ju inte helt galna i alla fall :p. Jag har inte själv sett, men läst om det där med bricka och inte lika som originalet m.m.
Skönt att det löste sig och femman kan kanske behövas nu när de spätt ut bensinen med mer brännvin som oftast bara rinner rätt genom gamla motorer, för skall den ha ex.1.2 liter bensin så skall den ha just 1.2 liter bensin och spriten verkar gå annan väg när det inte finns knacksensor som ställer om tändningen och utnyttjar "oktanen" i spriten.

Men jag funderar på oljemängden som du skriver om.
Efter allt som skrivits och allt som t.o.m. har kompletterats i vissa "riktiga" verkstadshandböcker så är den rätta mängden ca. 1.8 Liter i lådan i stället för det från början föreslagna på enbart 1.25 Liter.
Redan vid 1.8 Liter så står oljenivån uppe över packboxen till ingående axeln och även över alla axlar som är ihåliga för att förse glidlagren med olja. Så 1.8 är vad som har varit och är brukligt, det är jag helt säker på. Troligen får 2.5 Liter plats men lådan blir nog väldigt full med den mängden.
Det har skrivits mycket här om nivåer och oljor, och något som de flesta är överens om är att Red Line shockproof med viskositeten Lightweight funkar jättebra i de här lådorna och får växlarna glida i lite lättare när man har kört in den i alla hålrum efter kanske femti mil.

red-line-quart_shockproof-light.png
M.v.h. JANKRO.
 

Caddy

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
32543
Medlemskap
2021
2018 tappade jag 5växeln då sökte jag en växelåda då fanns det nya på blocket då fick jag kontakt med en person tror han var från Västervik där fanns växelåda att köpa för 20.000 men jag köpte inte men då sa han att lådan skulle ha 1.5 l olja det stod också I boken som var med bilen det finns en olje sticka med ett sträck på det indikerar 1.5 l sen skulle jag fylla på en 1l till det har varit fel från fabrik jag fyllde på sen dess har kört 2.5 l i lådan inga problem 4 växlar sen dess så nu i år tog jag tag i lådan så nu finns inga lådor att köpa på grund av brist på delar
Mvh Bernth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, här har du en bild som visar olika nivåer från oljestickans "hatt". Originalmärkningen som var fel eller i alla fall väldigt snål i troligen de flesta lådor i början, eller berodde på att de första lådorna bara var fyrväxlade och alltså hade inte huset som femmans växel sitter i, och de skulle bara ha ca. 1.25 L olja, enl. vissa teorier.
Sedan kom nya direktiv i en del originalrep.böcker om hur man skulle märka om stickorna för att få en bra nivå i lådorna.
De måtten var så här.
OLJESTICKA med nivåer.JPG
Ny markering var ca. 65m.m. från hatten i repböckerna och motsvarar ca. 1.8 L olja, men det förekommer ibland någon märkning vid blåa frågetecknet där du kanske ligger nu, men det har även skrivits om att det kan komma ut olja ur ventilationen om nivån blir för hög. Men när det skrevs så kanske oljorna skummade lite mer än moderna oljor. Så funkar det så är det nog bara att köra, men det gäller att packboxen till ingående axeln mår bra.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen