• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Novis olika laddare

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Har lite problem med laddning!

Jag har nyss haft batteritorsk i batterierna trots solceller på taket (120W)
2 st seriekopplade 75a batterier (2017), men för 2 dagar sedan stendött. Testade då givetvis att ansluta 220v och då startade det upp och i regulatorn så såg jag att det började att ladda.

Sedan så anslöt jag även min portabla Ctek 7.0 och sedan efter detta efter 2 dygn så visar både regulator och Ctek fullt.

Så jag har några intressanta frågor som jag verkligen vill bena ut,
för det första varför blev det stendött i batteri, ändå har jag anslutit kabel till 220 lite då och då?

Sedan så vilken laddare är kraftfullast av dom på bilderna nedan?

Och hur lång tid borde det matematiskt ta att ladda upp dom 2 seriekopplade batterierna?



 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sedan så vilken laddare är kraftfullast av dom på bilderna nedan?
Den blå är 4 gånger så kraftfull som CTEK laddaren.

Och hur lång tid borde det matematiskt ta att ladda upp dom 2 seriekopplade batterierna?
Jag antar att du har parallellkopplade batterier. Det vill säga två st 12V batterier.
Vilken typ av batteri har du?
Gel, AGM?

för det första varför blev det stendött i batteri, ändå har jag anslutit kabel till 220 lite då och då?
Det troliga är en av två scenarier, någonting drar ström ur batterierna, det kan vara väldigt liten ström, tömmer batteriet ändå med tiden.
Det andra är att batterierna har nått slutet på sin livslängd och behöver bytas ut.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad betyder det som står i display?
Display verkar visa spänningen från solcellerna innan solcellsregulator. Att köra in solceller som ger drygt 20V direkt (utan regulator) till ett par 12V batterier blir inte bra även om solcellsspänningen sjunker när batterierna ansluts. Är det möjligen så att displayen är kopplad till solcellsregulatorn och därför gör det möjligt att se spänningen från panelerna.

Det finns en del som drar ström även när allt är avstängt. I min bil drar diverse displayer och andra småprylar 0.25A hela tiden.

Ett par någorlunda urladdade (inte helt slut med andra ord) batterier kan ta uppemot 12 timmar att ladda fullt.

MVH
Hans[/QUOTE]
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I min instruktionsbok (Hymer) står det,
Ladda batterierna med extern 230V i minst 24h innan resa påbörjas,
Samma sak efter avslutad tripp.

Alltså försök att om möjligt ha husbilen ansluten så länge som möjligt till 230V.

Dina 120W solpaneler kan inte ladda upp din batteribank, möjligtvis bromsa urladdningen.
Mitt i sommaren med soligt väder, och låg förbrukning borde de klara att nå 100% i batterierna.

Se över dina förbrukare.

Gör en kapacitetstest på batterierna,
(Mina Biltema AGM klarade inte 3 säsonger)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad betyder det som står i display?

Om du använder pilarna på displayen,flytta den för att visa spänningen i batterierna istället,spänning från solpanelen är tämligen ointressant.
Har bilen stått oanvänd eller har du använt ström till det tog slut?Oanvänd utomhus skall solpanelen klara hålla batterierna fulla.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
EBL99 som sitter i min bil laddar endast med 14,3V vilket är för lite då här års när det är kallt. Laddkurva EBL 99.jpg
Enligt batteri tillverkarna måst du få upp temperaturen i batteriet till +25°C för att få fulladdat batteri. Se Tudor infomaterial
Moderna bra laddare har en temperatur givare som reglerar spänningen optimalt.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har Cetek MXS 25 laddare, Ctek 250s dual & Ctek smartpass ist originalladdaren & MPPT-ladddare. . MXS'en är inkopplad även när HB'n inte används, fördelen med den är att den sköter också om underhållsladdningen & rekondar alla batterierna i HB'n om det blir nödvändigt. Den kan vara inkopplad kontinuerligt & drar nästan ingen ström när batterierna är laddade. Detta är för mig det optimala, det laddar maximalt efter rådande omständigheter & fungerar utmärkt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har Cetek MXS 25 laddare, Ctek 250s dual & Ctek smartpass ist originalladdaren & MPPT-ladddare. . MXS'en är inkopplad även när HB'n inte används, fördelen med den är att den sköter också om underhållsladdningen & rekondar alla batterierna i HB'n om det blir nödvändigt. Den kan vara inkopplad kontinuerligt & drar nästan ingen ström när batterierna är laddade. Detta är för mig det optimala, det laddar maximalt efter rådande omständigheter & fungerar utmärkt.
Cetek MXS 25 har en temperatur givare eller?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
batterier som är 3-4 år som inte blivit djupurladdade borde väl rimligtsvis ha en längre livslängd eller ?
Det borde de såklart om det är "bra batterier" och OM DE ÄR RÄTT SKÖTTA.

Väldigt många har tyvärr inte tillräckliga kunskaper om batteriladdning.
Några inser inte att startbatterierna behöver laddas ca 1 gång i månaden för att inte djupurladdas under t.ex. vinteruppställningen (om de är anslutna alltså).
Andra laddar med bilens inbyggda laddare hela vintern.
Några med dubbla bodelsbatterier har inte laddning/last ansluten diagonalt (plus på ena batteriet och minus på andra)

Sök på "skötsel blybatterier" och ta tid på dig att försöka förstå vad som krävs.

Ett exempel:
 
Senast ändrad:

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Batteritorsk var under vinterförvaring, har haft landström i under några tillfällen i vinter 2 gånger tror jag och solpanelerna står ej i skugga.
I min enfald så trodde jag givetvis att solpanel kunde hålla batterierna i hyffsat laddat skick utan att ladda ur på 3 månader.

Men nu har jag haft 220 kabel i sedan det hände. Står fordonet hemma men inte används så är det väl ok med kabel i 220?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Batteritorsk var under vinterförvaring, har haft landström i under några tillfällen i vinter 2 gånger tror jag och solpanelerna står ej i skugga.
I min enfald så trodde jag givetvis att solpanel kunde hålla batterierna i hyffsat laddat skick utan att ladda ur på 3 månader.

Men nu har jag haft 220 kabel i sedan det hände. Står fordonet hemma men inte används så är det väl ok med kabel i 220?
Jag har min stående hemma vid huset med 230V anslutet hela vintern, om jag inte är ute och åker förstås :) . Inga problem.

Litet underligt att din solpanel inte klarade att hålla underhållsladdning. Jag hade en panel på under 100W på båten och den klarade av att hålla laddningen t.o.m. under en klar presenning och då hade jag 330Ah batterier totalt. Du kanske borde kolla att solpanelen och regulatorn verkligen var inkopplade till batteriet. Ingen huvudbrytare eller så som råkade vara avstängd?

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Batteritorsk var under vinterförvaring, har haft landström i under några tillfällen i vinter 2 gånger tror jag och solpanelerna står ej i skugga.
I min enfald så trodde jag givetvis att solpanel kunde hålla batterierna i hyffsat laddat skick utan att ladda ur på 3 månader.

Men nu har jag haft 220 kabel i sedan det hände. Står fordonet hemma men inte används så är det väl ok med kabel i 220?

Har du kollat upp dina inkopplade förbrukare än?
Du måste få koll på dem innan du går vidare, eller ha 230V ansluten 24/7.

Så här års börjar solpanelen ge effekt, men inte full effekt ens i solsken, fram i maj med solsken bör den nå max vad du kan få ut av den i solsken, samt rengjord ska den vara. Du har 120W, den bör i bästa fall ge runt 6A. det i solsken, i mulet väder kan du räkna med 0-3A från din solpanel, detta under den ljusa årstiden, den mörka årstiden ger den i princip ingen laddning alls.
Har du t.ex förbrukare på med någon A, så klarar inte din solpanel att hålla laddningsnivån i dina batterier de få h den ger laddning.

Så kolla upp vad som drar ur dina batterier. :)
 

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Display verkar visa spänningen från solcellerna innan solcellsregulator. Att köra in solceller som ger drygt 20V direkt (utan regulator) till ett par 12V batterier blir inte bra även om solcellsspänningen sjunker när batterierna ansluts. Är det möjligen så att displayen är kopplad till solcellsregulatorn och därför gör det möjligt att se spänningen från panelerna.
MVH
Hans
[/QUOTE]

Ja det är en regulator mellan, Ska ta en bild igen nu och dra ur 220v och kolla displayen.
 
Toppen