• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Novis olika laddare

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Har lite problem med laddning!

Jag har nyss haft batteritorsk i batterierna trots solceller på taket (120W)
2 st seriekopplade 75a batterier (2017), men för 2 dagar sedan stendött. Testade då givetvis att ansluta 220v och då startade det upp och i regulatorn så såg jag att det började att ladda.

Sedan så anslöt jag även min portabla Ctek 7.0 och sedan efter detta efter 2 dygn så visar både regulator och Ctek fullt.

Så jag har några intressanta frågor som jag verkligen vill bena ut,
för det första varför blev det stendött i batteri, ändå har jag anslutit kabel till 220 lite då och då?

Sedan så vilken laddare är kraftfullast av dom på bilderna nedan?

Och hur lång tid borde det matematiskt ta att ladda upp dom 2 seriekopplade batterierna?



 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur kollar jag upp vad som drar ur batterier? Huvudströmbrytaren har varit avstängd hela tiden. Även brytaren till kranen.;)

Ifall du har en huvudströmbrytare borde all kommunikation vara bruten, alltså även laddning.
Då är det bara självurladdning som pågår, och det tar många månader.
Eller menar du on/off brytaren på på ditt elblock?, Vad har du för ebl?

En multimeter är ett måste för felsökning i elsystemet. Utgå från batterierna, amp.mät en kabel i taget för att finna de olika förbrukarna.

Eller, ifall du känner att du inte har ork och kunskap att felsöka, låt 230v vara ansluten så ofta du bara kan.
Åk gärna till en bilverkstad som kan köra en test på dina batterier, så du får bekräftat att de är friska.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur kollar jag upp vad som drar ur batterier? Huvudströmbrytaren har varit avstängd hela tiden. Även brytaren till kranen.;)
Det kanske är detta som är problemet,att huvudbrytaren är avstängd kanske innebär att även solcellen är bortkopplad,borde inte vara kopplat så men man vet aldrig förrän man mätt.
Mät spänning på batteriet med allt frånslaget,endast solcellen skall då ge över 13V till batteri.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur kollar jag upp vad som drar ur batterier? Huvudströmbrytaren har varit avstängd hela tiden. Även brytaren till kranen.;)

Det kan mycket väl vara så att solcellerna inte laddar om huvudströmbrytaren är frånslagen. Det beror på var brytaren sitter i strömkretsarna. På min bil sitter den direkt efter batterierna och bryter alltså bort batterierna från allt (laddare m.m.) förutom vissa anslutningar som "går förbi" brytaren. Det kan var så i din bil att solpanelernas laddning inte kommer fram till batterierna för att huvudbrytaren "sitter i vägen" medans en del förbrukare är kopplade direkt på batterierna.

"Olof G" hann före :)

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur kollar jag upp vad som drar ur batterier? Huvudströmbrytaren har varit avstängd hela tiden. Även brytaren till kranen.;)

Hejsan det enda sättet i princip är tyvärr att kunna mäta förbrukningen med ett mätinstrument på något av sätten som funkar bra.
Jag har förstått att det kanske inte är din starkaste sida, så jag tänkte bara ge lite info.

Beroende av årsmodell m.m. så finns det bl.a. en dumpventil till v.v. beredaren som kan ligga och dra ström även om huvudbrytaren är avslagen beroende av modeller av beredare, bil, årgång m.m. Inte mycket ström men även liten förbrukning blir en hel del efter ett tag.

Det kan även bero på att någon har kopplat in någon förbrukare i efterhand direkt på batteriet, typ bilradio med minne som drar lite minnesström, eller larm, fjärrkontroll till ex. belysning, kanske en TV antennförstärkare m.m. Även batteriladdare som inte är inkopplade på 230V (eller solceller) och som inte bryts av huvudbrytaren drar lite backström, men det brukar vara så lite så det brukar vara försumbart som det kallas.

M.v.h. JANKRO.

Aj då, flera hann före, jag skrev utan att se sida 2 med inlägg, sorry :oops:.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Batteritorsk var under vinterförvaring, har haft landström i under några tillfällen i vinter 2 gånger tror jag och solpanelerna står ej i skugga.
I min enfald så trodde jag givetvis att solpanel kunde hålla batterierna i hyffsat laddat skick utan att ladda ur på 3 månader.

Men nu har jag haft 220 kabel i sedan det hände. Står fordonet hemma men inte används så är det väl ok med kabel i 220?
Hmm, om du haft en solcellsregulator inkopplat hela vintern och om det sedan varit ont om sol där då har kanske solcellregulatorn laddat ur dina batterier.

Bäst om du inte har laddning på är att koppla bort batterierna över vinter, klarar dom inte en vinter så är dom slut.
 
Toppen