• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Notice of Pledge and Assignment från Preem

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Någon som fått ett brev med detta innehåll och som vet vad det handlar om? Jag fick brevet idag men då Preems kundtjänst stänger kl 17 hann jag inte ringa.

DSC07272.jpg DSC07273.jpg
Det enda jag har är SÅIFA-kortet som jag inte använt ännu. I övrigt har jag inget med Preem att göra och tankar aldrig där.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verkar så om du läser inlägget efter ditt,från kowpow.
Borde vara en översättning också,vad innebär det praktiskt,men det verkar vara ren byråkrati.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Google översättning
Kära herrar,
Från: Preem AB (publ), reg. Nej. 556072-6977 ("Chargor") till: kunder av Chargor (d.v.s. Preem AB (publ))
Kopia: Citibank, N.A., London Branch ("Security Agent")
MEDDELANDE OM LÖD OCH TILLDELNING
Detta för att meddela dig att:
1. enligt ett svenskt lagsäkerhetsavtal mellan oss själva och säkerhetsagenten, som säkerhetsagent för de säkrade paities (enligt definitionen däri) av den 26 november 2019, har vi lovat till de säkrade parterna, representerade av säkerhetsagenten; och
2. enligt ett engelsk lags säkerhetsavtal mellan oss själva och säkerhetsagenten,
som säkerhetsagent för Secured Paities (enligt definitionen däri) daterad 26 november
2019 har vi tilldelats säkerhetsagenten som förvaltare för de säkrade parterna,
--- ~ -----
alla våra rättigheter, äganderätt och intresse för, till och under alla våra nuvarande och framtida fordringar, fakturor och fordringar avseende varor och tjänster som levereras av Chargor till dig och alla kontrakt, instrument, bekräftelse eller inköpsorder eller annat dokument enligt vilket sådant fordringar, fakturor och fordringar genereras ("Kraven").
Vi vill informera er om att alla betalningar i förhållande till anspråk framöver ska göras i enlighet med betalningsinstruktioner som anges på varje befintlig och framtida faktura, såvida inte tills säkerhetsagenten skriftligen meddelar dig något annat. Du har bara uppfyllt din skyldighet att betala din skuld till oss enligt ett fordran genom att betala i enlighet med betalningsinstruktionerna som anges på varje faktura som anges ovan



Från: Kopiera:
Kära herrar, vi referto:
a.
b.
MEDDELANDE OM UTSLÄPP
Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) ("säkerhetsagenten")
Preem AB (pub!), Reg. Nej. 556072-6977 ("PJedgor")
'} P,! l f i v o n h e r - 2 0 1 9
den svenska lagändrings- och omfördelningsavtalet om fordringens pantsättningsavtal ursprungligen den 24 september 2008, daterat 14 september 2011 mellan oss, som säkerhetsagent för de säkrade parterna (som defted däri) och pantsättaren som pantsättare, enligt vilken pantsättaren har lovat till de säkrade parterna, representerade av säkerhetsagenten, alla dess rättigheter, äganderätt och intresse för, till och under alla dess nuvarande och framtida fordringar, fakturor och fordringar avseende varor och tjänster som tillhandahålls av Pledgor till dig och alla kontrakt, instrument eller andra dokument enligt vilka sådana fordringar, fakturor och fordringar genereras ("svensk laglöfte"); och
den engelska lagen om säkerhetsavtal daterad 14 september 2011 mellan oss som säkerhetsagent
för finansparterna (som deftned däri) och pantsättaren som chargor enligt vilken
Pledgor har tilldelats säkerhetsagenten, som ska hållas förtroende för finansparterna, alla
Pledgors rättigheter avseende alla nuvarande och framtida fordringar och fordringar på varor och
tjänster som tillhandahålls av Pantören och som Pensionsgivaren kan ha mot eller som kan bero på
Pantören från dig och med avseende på något avtal, instrument eller annat dokument enligt vilket
sådana fordringar och fordringar genereras och som styrs av engelsk lag ("Tilldelad
_ _ _ _R_i_g-hts ") (" Första engelska laguppdraget "); och - - -
c. det engelska lagsäkerhetsavtalet av den 30 oktober 2017 mellan oss själva, som agent och förvaltare för finansparterna (enligt definitionen däri) och Pledgor som Chargor, enligt vilken Pledgor har tilldelat Security Agent, som ska hållas förtroende för finansparterna , i den utsträckning sådana rättigheter inte tilldelas enligt den första engelska lagstiftningen, de tilldelade rättigheterna ("andra engelska lagstiftningen" och tillsammans med den första engelska lagstiftningen "engelska lagstiftningen").
Vi förstår att du tidigare har kunnat meddelas om sådana svensk laglöften och engelska uppdrag ("Meddelanden om säkerhet").
Vänligen notera att:
i.
ii.
den svenska lagförpliktelsen har släppts utan villkorligt och oåterkalleligt och släppts ut i sin helhet; och
de engelska lagstiftningsuppgifterna har släppts utan villkorligt och oåterkalleligt och tappats ut, och de tillgångar som tilldelats säkerhetsagenten i enlighet med detta har tilldelats Pledgor,
och, som en följd av frisläppande, ansvarsfrihet och omfördelning, är instruktionerna, begränsningarna och åtagandena som anges i meddelandena om säkerhet inte längre i kraft.
Med vänliga hälsningar,
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB (publ)
Namn: Namn:
Alla,. På B
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Verkar vara meddelande om att säkerheter (antagligen kopplade till korten) har bytts mellan Citibank och SEB åt en eller andra hållet. Antagligen spelar det ingen som helst roll för er som kortanvändare. Det är "!bara" ett brev de är tvingade att skicka när den typen av transaktioner sker. En gissning är att det har med brexit att göra i slutänden.

Försök ring på måndag och kräv att få ett brev eller motsv. på förståelig svenska. Det har dom nog skyldighet att ställa upp med.

MVH
Hans
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har också fått brevet och fattar inte heller något. Kan inte tycka annat än att det hela är konstigt, då jag visserligen tankar på Preem men har mitt avtal med, och betalar till, ÅFA och inte till Preem och inte heller till SÅIFA. Vi får väl kolla upp det hela efter helgen.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Preem har tydligen skickat detta obegripliga meddelande till alla kunder.
Jag har fått fyra st idag! Dom bör nog ta in lite extrapersonal till telefonväxeln på måndag för att svara på alla frågor.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Skrev ett mail till Preem och frågade, vad är detta och behöver jag göra något?
Fick svar se nedan.

Hej,

De brev ni nyligen har fått från Preem och SEB är en juridisk formalitet som behövs på grund av att Preem nyligen har bytt banker. Tidigare har Preem endast använt skandinaviska banker, men vi har nu även tagit in ett flertal utländska banker som finansiärer. I brevet informeras Preems kunder om att Preem har satt denna nya bankfinansiering på plats och att Preems kundfordringar därför kommer att pantsättas till en annan bank än tidigare (Citibank i stället för som tidigare SEB).

Som kund hos Preem behöver du inte vidta någon åtgärd på grund av detta brev och brevet innebär inte heller någon förändring för dig. Brevet är, som sagt, endast en juridisk formalitet som krävs av Preems nya banker.

Brevet är skrivet på engelska av flera skäl. Flertalet av Preems nya banker är engelskspråkiga och kräver därför att detta brev skickas ut på engelska. Dessutom har Preem många kunder i engelsktalande länder. Vi borde dock ha skickat med en svensk förklaring till våra svenska kunder i brevet. Vi beklagar att detta inte skedde och att frågor därmed uppstått.

Mer information finns på bifogad länk: https://www.preem.se/refinansiering



Med vänlig hälsning



Adam Mametov

Innesäljare, Kortadmin
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Precis som några var inne på är det frågan om en juridisk/ekonomisk "abrovink". Preem har bytt från en bankgrupp med SEB till en med Cittibank, och är enligt svensk lag skyldig att skicka ut dessa två brev till sina kunder. Alltså inget som vi kunder egentligen behöver bry oss om, utan att betala enligt fakturan, vilket i mitt fall då fortsättningsvis kommer att vara till ÅFA. Se vidare Refinansiering - Preem.se

Såg just att Kalleiviken hann precis före.
 
Toppen