• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Notam

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Har en fråga till alla drönare här...

Vad läser ni notam/aip sup med på ett enkelt sätt?
Luftfartverkets sida aroweb finns ju, men lättläst, ne du.
Att hitta restriktionsområdena tycker jag är svårast.

Har försökt hitta appar till det men lyckats hitta något som funkar bra, i alla fall inte för drönarpiloter.

Kör en Yuneec Typhoon H

Några tips?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag tror ni missuppfattar. Kartor och zoner och restriktionsområden syns alla på luftfartverkets drönarsida, men notam. Hur gör ni med dom?
Dom måste ju läsas om man t.ex vill köra i R26 på Gotland som jag var och filmade blå lagunen förra veckan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
R-områden skulle inte jag flyga i,du får ringa ATC ,tornet Visby tex, kolla om området är aktivt eller inte,Notam är bra att läsa men R-områden kan aktiveras med kort varsel.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
R-områden skulle inte jag flyga i,du får ringa ATC ,tornet Visby tex, kolla om området är aktivt eller inte,Notam är bra att läsa men R-områden kan aktiveras med kort varsel.


Jo, men t.ex just R26 är alltid tillåten att flyga i enligt enr5.1, om det inte anges annat i notam.

Just därför ville jag hitta ett bra sätt att läsa notam.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vill bara uppdatera min egen fråga med ett eget svar.

Luftfartsverkets drönarsida dronechart.lfv.se tillsammans med notaminfo.com/swedenmap borde räcka för varje seriös drönarpilot.

lfv:s sida är perfekt för att se zoner och områden.
Notaminfo är inte lika högupplöst, men man får varje flygplats notam direkt klickbar på sidan. Ett måste för att ha koll om man flyger i närheten...

LFV
Flight Planning Map - Sweden | NOTAM Info
 

Anders K

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
34977
Medlemskap
2024
Vill bara uppdatera min egen fråga med ett eget svar.

Luftfartsverkets drönarsida dronechart.lfv.se tillsammans med notaminfo.com/swedenmap borde räcka för varje seriös drönarpilot.

lfv:s sida är perfekt för att se zoner och områden.
Notaminfo är inte lika högupplöst, men man får varje flygplats notam direkt klickbar på sidan. Ett måste för att ha koll om man flyger i närheten...

LFV
Flight Planning Map - Sweden | NOTAM Info
Fantastiskt......:bock:

Jag skaffade en liten Dji Mini 2 nu i vintras för att kunna ta lite annorlunda bilder när man är ute med husbilen.
Men oj vad "roddigt" det blev att seriöst försöka sätta sig in i allt.
Jag tänkte "slippa" ta drönarkort, för så mycket / intresserad är jag inte. Men att registrera sig som Operatör har jag just gjort.
Det verkar ju vara krav för allt över leksaker utan kamera.

Men din länk till sidan där Notam ligger live/aktuellt, den är ju fantastisk.
Så stort tack till dig för att jag hittade den här
 
Toppen