• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Notam

Ch & Ib

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Har en fråga till alla drönare här...

Vad läser ni notam/aip sup med på ett enkelt sätt?
Luftfartverkets sida aroweb finns ju, men lättläst, ne du.
Att hitta restriktionsområdena tycker jag är svårast.

Har försökt hitta appar till det men lyckats hitta något som funkar bra, i alla fall inte för drönarpiloter.

Kör en Yuneec Typhoon H

Några tips?

Ch & Ib

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Jag tror ni missuppfattar. Kartor och zoner och restriktionsområden syns alla på luftfartverkets drönarsida, men notam. Hur gör ni med dom?
Dom måste ju läsas om man t.ex vill köra i R26 på Gotland som jag var och filmade blå lagunen förra veckan.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
R-områden skulle inte jag flyga i,du får ringa ATC ,tornet Visby tex, kolla om området är aktivt eller inte,Notam är bra att läsa men R-områden kan aktiveras med kort varsel.

Ch & Ib

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
R-områden skulle inte jag flyga i,du får ringa ATC ,tornet Visby tex, kolla om området är aktivt eller inte,Notam är bra att läsa men R-områden kan aktiveras med kort varsel.

Jo, men t.ex just R26 är alltid tillåten att flyga i enligt enr5.1, om det inte anges annat i notam.

Just därför ville jag hitta ett bra sätt att läsa notam.

Ch & Ib

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Vill bara uppdatera min egen fråga med ett eget svar.

Luftfartsverkets drönarsida dronechart.lfv.se tillsammans med notaminfo.com/swedenmap borde räcka för varje seriös drönarpilot.

lfv:s sida är perfekt för att se zoner och områden.
Notaminfo är inte lika högupplöst, men man får varje flygplats notam direkt klickbar på sidan. Ett måste för att ha koll om man flyger i närheten...

LFV
Flight Planning Map - Sweden | NOTAM Info

Toppen