• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrlandstur

H

Holsten

Guest
Hej igen!
Var på Fahlströms Bil i Piteå. Gjorde rent brännaren till kylskåpet och satte på vinterluckor till kylen. Fungerar nu klockrent (ett tag?). Nåt rör som var lite rostigt och och flagor som satt igen brännaren? Dålig gasol tidigare? Fyllde svenska flaskorna 2 ggr i Portugal i höstas.

Sandborgs Diesel i Piteå gjorde en diagnostest angående motorvarningslampan. Fel på sensorn till partikelfiltret. Nollade och sa jag kunde åka hem ok även om lampan tändes igen vilket den gjorde efter ca 5 min.
Åkte förbi Bilkompaniet i Luleå som är Fiatauktoricerad. Hade jag fortsatt köra så hade partikelfiltret satts igen med andra följdskador så jag kanske bara kunde åka hem på tomgång på sluttampen. Visade sig att på 2013 års modell är det känt med dålig sensor så Fiat har om fel uppstår inom 5 år gjort en riktad garanti med gratis byte av ny typ av sensor och viss ombyggnad. Skulle få vänta 1 vecka på det så de bytte temporärt till ny originalsensor så jag kommer hem.

Det visade sig också att säkringen till kylarfläktarna gått. Fullt med snö och is. Efter upptining och säkringsbyte fungerade fläktarna ok. Troligen snösprutet från den förb....de långtradaren som var orsaken. Dom monterade kylarskydd i kartong så det inte skall bli på samma sätt igen om "snösprut". Kostade mig 990 kr. Mycket trevlig och hjälpsam personal som hjälpte mig på stubinen utan bokning.

Var i Spanien och Portugal under Oktober - November för första gången med husbil. Blev inte imponerad. Skräpigt, fullt med hundskit, sandiga och blöta ställplatser och campingar. Sand i hela husbilen, hittar det fortfarande. Hade hund med och vi blev utskällda överallt av alla hundar på alla tomter samt attackerade av löshundar. Var okej i t ex Alicante och Benidorm men dessa turistställen var inte så trevliga av andra skäl. Ursäkta utläggningen, åter till denna tråd.

Solig och fin dag idag i Luleå -21 imorse. Motorn startade på 1:a utan motorvärmare. Nu på kvällen -26. Får se hur det går imorgon bitti. Åker då vidare till Ishotellet om inte nya problem uppstår.
Godnatt!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Var uppe i Luleå över nyår och i Jokkmokk förra året. Känner det som ett måste att ha en kartongbit framför kylaren för att få upp rätt motortemperatur. Tycker annars att det funkar bra. Monterade en elektrisk motorvärmare som extra säkerhet.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Använder också pappskiva framför kylaren på vintern. Motortempen blir mera rätt, och kommer snabbare upp i arbetstemp. Saknar kylargardin som man hade förr och som man reglerade inifrån med en kedja. Har en dieselvärmare som jag använder 30 min innan start när det är flera minusgrader.
 
H

Holsten

Guest
Hej igen! Ny erfarenhet med minst -27 grader i flera dagar. Här morgon i Luleå.
DSC_2347.JPG DSC_1679.JPG
Man vet inte om man skall vakna i minus på natten då gasolen bara räcker knappt 2 dgr. Blir dyrt också. PA11 på Cirkel K 630:- och 599:- på OKQ8. Fanns inga andra alternativ i Jokkmokk. Motorn startat bra utan vare sig motorvärmare eller kupevärmare(köpte dock en på Biltema). Kranen till gråvattentanken frös också. Kunde ej tömma. Ordnade sig till slut med glykol.
Kondensvattnet till värmarskorstenen frös snabbt och satte igen utloppen så brännaren började sota. Får hålla koll och ta bort is.

Ishotellet var fantastiskt att se. Värd varenda strapats. Fricampade på deras parkering.
DSC_2349.JPG DSC_1700.JPG
Coolade ner oss med en drink i isbaren.
DSC_2357.JPG DSC_2363.JPG
På väg till Jokkmokk rena värmeböljan -14! Än så länge endast sett dessa gynnare vid vägen.
DSC_1709.JPG
Jokkmokks marknad också värd varenda strapats. Härlig stämning och inte bara skräp i stånden även om det fanns godisremmar även här. Renraiden och renrace sevärt. Ca -20 på dagarna.
DSC_2405.JPG DSC_2415.JPG
Bodde på Arctic Camp och tog husbilen in till Jokkmokk. Inga problem att hitta parkeringsplats.
Startade återresan med intention att åka via inlandet. Kom inte ens till Vilhelmina innan jag ångrade mig. För smalt och mestadels som att åka på tvättbräda. Tog av mot Piteå och nu övernattning i Umeå. -5 grader, rena sommartemperaturen. Kan snudd gå med T-shirt. På återhörande.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Till er som har erfarenhet av vintercamping. Vi åker till Röros marknad nästa vecka. Har en euro 6 motor helt ny, behöver man en skiva både vid kylaren o vid kylskåpet? Röros är ett riktigt köldhål. Här i Skåne är det vårväder.
 
H

Holsten

Guest
Ja jag rekommenderar bådadera om det blir kallare än -10. För kylaren har jag bara en pappkartong med 2 st buntband. För kylen får du köpa en, ev 2 som passar för din kyl. Finns flera storlekar.
 
Toppen