• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrlandstur

H

Holsten

Guest
Idag för första gången påbörjat resa från Stockholm till Ishotellet i Jukkasjärvi och därefter Jokkmokks marknad. Första etappen landat på Nordic Camp utanför Sundsvall. 37 mil i bra väglag och ingen snö - 5 gr. Planerar att köra E4:an upp.
Prognos närmsta 2 dagarna säger mer eller mindre snöstorm. Vi får se hur det blir. Förberett med dubbdäck, snökedjor, 2 skyfflar, sand, nyfyllda gasolflaskor i aluminium mm.
 

Bilagor

  • IMG_20190201_191839_798.jpg
    IMG_20190201_191839_798.jpg
    4,2 MB · Visningar: 145

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.687
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
När ni svänger av E4: antingen via Boden eller Luleå till Ishotellet så håll koll på renar och skotrar! Finns det svarta sopsäckar på snövallarna så ta det lungt, det är varning för ren. Dom är helt omöjliga att lita på. Prognosen säger ca 10mm på söndag och 10gr, tror dom. (Klart.se) Ha det bra.
Mvh
Matti
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skulle vilja säga att renar är att lita på.
Lunga, står där dom står, och låter sig inte skrämmas.
Flaxar inte runt eller hoppar plötsligt upp på vägen som rådjur eller älg.

Behöver du köra genom en renflock (som står på vägen), håll ut en plastkasse genom fönstert i fartvinden, en av få saker som skrämmer ren att flytta sig.
 
F

F.d. 51009

Guest
Har bott i Norrland i 60 år och aldrig sett en klok ren i hela mitt liv. Rådjur och älg springer över vägen men renen springer längst efter vägen. Signalera stötvis så flyttar dom sig och är det kallt kan dom sova på vägen eller i parkeringsfickor. Bra lyse och sänk farten är ett smart drag och ha en trevlig resa.
 
H

Holsten

Guest
Tack för tips om renar.
Nordic Camp fungerat bra. Fräscha dushar, el med 16 amp. Bra med utanpåliggande vindruteskydd, ingen imma på insidan som när man använder insynsskyddet. Inre gardiner skärmade också av kylan bra. Hade 20-21 gr med 3 kW utan gasol. 3 husbilar, bl a Piteåpar på väg till Frankrike. Under natten snö och blåst som dragit upp drivor. Körde fast ut från campingen då plogbilen dragit upp vallar till "stora vägen". Fick skotta ca 30 min. Kört bara 16 mil. Stod stilla på E4:an nästan 1 timme pga olycka. Nu i Örnsköldsviks hamn i - 10 och med 2 andra hb. Piteåbon var orolig för att jag inte har motorvärmare. Vi får se hur det går i Jukkasjärvi och Jokkmokk. Hörs!
 

Bilagor

  • DSC_2326.JPG
    DSC_2326.JPG
    7 MB · Visningar: 173
  • DSC_2324.JPG
    DSC_2324.JPG
    7,5 MB · Visningar: 172

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Jag håller med Pitebon motorvärmare är nog att betrakta som ett måste om man skall använda motorfordon här uppe den här årstiden. Just nu är det bara -12 två mil söder om Skellefteå men risken är stor att det blir betydligt kallare i inlandet längre norrut.
Ha det bra och lycka till !
BBa
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag tror du klarar dig utan motorvärmare. Det ser ut att bli lite varmare här i norr framöver. Temperaturen har pendlat mellan -20° och -30° de senaste veckorna men prognosen lovar lite mildare kommande vecka. Just nu -16° i Luleå. Trevlig resa!
 
Senast ändrad:

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Renar är kända för att vara opålitliga i trafiken, just när du ska passera en ren som ser ut att vika av mot diket så tvärvänder den och bestämmer sig för att andra sidan är lite bättre. Mitt framför huven alltså... kör försiktigt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Motorvärmare? Du för väl ta till det knep som dom använde på postbussarna i Lycksele vintern -78, när jag jobbade där. De tog ett lågt tråg, typ långpanna och sköt in det under motorn. Fyllde på med brännolja och tände på. Det såg ruskigt ut men igång fick dom bussarna även om det rök massor!
 
H

Holsten

Guest
Idag jobbig körnig ca 30 mil till Piteå. Hård vind och ymnigt snöande på tvären och med det dålig sikt. Körde ca 70 och blev omkörd av långtradare med släp i snömodden. När han passerade blev det som en snökanon mot rutan. Vindrutetorkarna tog inte i början så jag såg ingenting i åtskilliga sekunder. Han försvann i snödimma. Inte konstigt att man läser om så mycket olyckor med långtradare inblandade. Fått lite hb-problem: Motorvarningslampan lyser. Insprutningsproblem enlig manualen. Motorn fungerat som vanligt i 30 mil. Kylskåpet (Dometic) startar inte på gasol, varningslampan lyser. Värmare (Alde) och spisen funkar. Är nu i Piteå på campingen i hamnen. Får se om nån mek i Piteå kan hjälpa mig imorgon. -17 och vi har det bra.
 

Bilagor

  • IMG_20190203_192840_634.jpg
    IMG_20190203_192840_634.jpg
    3 MB · Visningar: 113

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
De är helt enkelt underbegåvade trafikanter
Hej ! Ja att renar ibland innebär fara för trafikanter har jag förståelse för, men att vissa yrkestrafikanter uppför sig som underbegåvade är mera allvarligt. Att bli omkörd när snöröken gör att sikten blir noll är en hemsk upplevelse och dessutom fullständigt livsfarligt.
BBa
 
F

F.d. 22252

Guest
Dina problem kan mycket väl vara relaterade till kylan. kylskåpet har ju en väldigt liten låga ska avge 100w ca som ett stearinljus kanske gasen fungerar dåligt i det läget när det är så lite. sen sitter det väl en ventilation och har man mycket kallare ute än i kylen så blir det säkert fel. Undvik diesel med inblandning av solrosolja och liknande den är inte helt blandbar och kylan gör det inte bättre någon lier bensin kan hjälpa upp det hela, eller att helt enkelt köra söderut spanien t . ex är ett bra val just nu.
 
F

F.d. 55374

Guest
Jag läser numera aldrig om trådar som handlar om resor söderut (inget ont om Spanien). Blev glad när denna tråd skapades om vår norra del av landet, naturligtvis måste någon in i tråden och skriva om resor söderut.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag tror inte på teorin om att kylskåpsproblemet har med kylan att göra, snarare ett brännarproblem, olja i gasolen har jag själv haft problem med på den tiden jag tankade LPG.
Alla bensinstationer här uppe säljer diesel som tål klimatet, förr blandade man upp till 10 % fotogen i Diesel bränslet för att förhindra paraffinutfällning men det var länge sedan. Att blanda i bensin i dieselbränsle har jag aldrig hört talas om och jag tror att det enbart är skadligt, att höja oktantalet på bränslet är inte kompatibelt med dieselmotorns princip.
BBa
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Dina problem kan mycket väl vara relaterade till kylan. kylskåpet har ju en väldigt liten låga ska avge 100w ca som ett stearinljus kanske gasen fungerar dåligt i det läget när det är så lite. sen sitter det väl en ventilation och har man mycket kallare ute än i kylen så blir det säkert fel. Undvik diesel med inblandning av solrosolja och liknande den är inte helt blandbar och kylan gör det inte bättre någon lier bensin kan hjälpa upp det hela, eller att helt enkelt köra söderut spanien t . ex är ett bra val just nu.

Så lösningen med att köra i kyla i Norrland på vintern är att köra till Spanien?
:twitcy:
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag läser numera aldrig om trådar som handlar om resor söderut (inget ont om Spanien). Blev glad när denna tråd skapades om vår norra del av landet, naturligtvis måste någon in i tråden och skriva om resor söderut.

Vi åkte i somras till Norge; Geiranger, Ålesund, Trollstigen, Dovre och från Trondheim över till Åre, Östersund (gamla I5 ;)), Strömsund, Vildmarksvägen (fantastisk!!), Vilhelmina, Storuman, upp till Arvidsjaur (Lappstaden och Ajtte), Jokkmokk, Gällivare, Kiruna (Jukkasjärvi), Luleå, Piteå, Umeå, Övik, Gävle, Borlänge och vidare hem till Göteborg igen.

Underbart i Norrland; naturen, luften, fricamping eller mysiga små fiskecampingar, samisk mat, fjäll, ingen trängsel och trevligt folk.
:spinny:
 

Tony B

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Berg
HBK-Nr
3022
Medlemskap
2024
Har ingen motorvärmare utan använder en liten kupévärmare som jag ställer in under motorhuven som får blåsa mot motorn om det är kallt ute och det funkar bra.
 
Toppen