• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej.

Nollställning av Serviceindikator Fiat Ducato 2006 är inget Fiat hemlighåller. I min instruktionsbok som medföljde bilen står det exakt hur man ska göra. Nollställningen av serviceindikator har knappast något med dokumentation av utförda servicar...

/Knausen
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

hej
Kopierade ur lite från Frankias inlägg

Kontroll av: drivremmar, vätskenivåer under huven, kylsystem, bränsleledningar och slangar, avgassystem och upphängningar, avläsning av felkoder (kan bli svårt), oljeläckage transmission, drivaxeldamasker, kulleder, drivaxlar, bromspedal, bromsrör, skivbromsar, trumbromsar, batteri syranivå, elektriska systemet, torkare och spolare, servostyrning, styrning, hjullager, lufttryck och däck, kaross undersida, säkerhetsbälten, provkörning.


När jag läst det konstaterar jag att mycket av det ingår i tillsyn före körning eller märks när man kör, vilket man ju då reparerar under resans gång

vätskenivåer under huven
avgassystem (märks)
oljeläckage transmission
kulleder, drivaxlar, bromspedal (märks)
batteri är i regel slutna på moderna bilar
elektriska systemet, torkare och spolare
servostyrning, styrning, hjullager
lufttryck och däck, kaross
säkerhetsbälten
provkörning

Kvarstår
drivremmar
kylsystem
bränsleledningar och slangar
avläsning av felkoder
drivaxeldamasker
bromsrör,
undersida

Man betalar för viss okulärbesiktning som man själv klarar vem byter inte ett torkarblad när det gått sönder:confused:

Jag för min del håller mig till "kalle på hörnet" vilken ju även är kontaktbar vilket innebär att jag snackar med den som fixar bilen åt mig, han läser även av felkoder och skriver i boken och han har även F-skattesedel

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Tänk om man kunde få köpa en bil som bosse b servat för över marknads pris
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Det brukar vara samma kunder som återkommer. men helt omöjligt är det kanske inte.
Ett studiebesök igaraget brukar vara nog, för att ställa sej i kön
Bosse B
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Är du ironisk eller menar du alvar ???????
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Fullt alvar, du kann få tel:nr till nån som köpt ett par st.
Dock ej husbil som jag bara haft en, som byttes på grund av skada, och då vill man ju inte sälja till en kompis.
Bosse B
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

du har valt fel yrke skulle blivit bilhandlare
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Fullt alvar, du kann få tel:nr till nån som köpt ett par st.
Dock ej husbil som jag bara haft en, som byttes på grund av skada, och då vill man ju inte sälja till en kompis.
Bosse B
då är det ok att lura någon annan eller
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Bilen hade en skada i taket,efter en nedfallen sten.Bilen byttes in på Ösgöta camping, med bifogad och godgänd skadeanmälan. Där Länsförsäkringar skrivit under att dom betalade hela reparationen ( byte av tak ) + anteckningar om vad jag själv servat på bilen. Tror inte dom känner säj jätte luradade.
Bosse B
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

du har valt fel yrke skulle blivit bilhandlare
Bilhandlare är nog ingen bra ide. Jag skulle antagligen lägga en vecka på nybilsleveranser, och en månad på begagnade. Så timpengen skulle antagligen bli som när jag servar mina egna bilar. Det vill säga MYCKE LÅG.
M.V.H. Bosse B
 

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej har just utfört storservice och kamremsbyte på Fiat Ducato 2007 multjet 130, strax vid ca 4400 mil ,nu när mätaren passerat 4500 tändes Service indikatorn , vilket den var inställd på , så undrar jag hur man släcker den?
så i i tidigare inlägg hänvisning till fig 32 och knappen E. Jag har tydligen inte samma instruktionsbok. kan någon förtydliga hur jag ska gå tillväga så vore jag tacksam.
Gjorde servicen långt ifrån där jag bor så vill inte gärna åka tillbaka.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Vill minnas att jag läst i en annan tråd att det inte går utan instrument/dator. Lampan slocknar när du kört ytterligare 100 mil enligt samma inlägg.
Hoppas du får ett säkrare svar, jag hittar inte tråden just nu.
 
Toppen