• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

I

Iveco 35

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Verkstaden behöver inte vara aukturiserad. Mvh. Olle.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Varför lämna in bilen på service & betala 3- 4 tusen när man kan fixa det själv.
det spelar väl ingen roll när garantin gått ut.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Gjorde själv stora servicen hos en stor känd firma Dock ej FIAT och dom missade att nollställa indikatorn så jag gjorde detta själv.
OBS mekanikern har tidigare jobbat hos FIAT som autoriserad mekaniker i 18år. Och om någon i sin enfald tror att inte garantin gäller ändå så har dom lyckats lura er fullständigt. Och enda anledningen är att FIAT vill ha dessa pengar själva, Och till det dubbla priset dessutom.
I och med att det även finns kvitton och dokumentation på arbetet med fiat original mtrl så är det förmodligen kvaliteten på grejorna som är kass om det inte håller och inte verkstaden.
För övrigt så har jag erfarenheter av att en icke märkesverkstad är betydligt mer nogrann än märkesverkstäderna.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Tror absolut inte på den "stora" verkstaden-dom lever på att folk tror att man måste åka dit för att allt skall vara bra och att deras persomal är bäst. Du kan lika väl åka till en mindre verkstad som ofast har lika väl kunnig personal som dom stora - skillnaden är att de små ofta har bättre kontakt med kunen-bilägaren dom kan svara på frågor och ge råd. Hur många kan få råd och dåd hos en stor verkstad där det är en kundmottagare som tar emot och lämnar ut din bil.Du får inte ens gå in på verkstan hos vissa stora och större verkstäder.
Vad jag menar i detta ämne är detta.
Vi har råd att köpa dyra bilar-hundratusentals kronor men är snåla med servicen kanske till nackdel för nästa ägare. Vi kanske tror att vi kan bättre än verkstäderna. hur mänga av er som släcker sin servicelampa har kunskap och framför allt vetskap och utrustning om vad som skall göras på en service- storservice eller bara oljeservice?. Förstår isåfall inte varför verkstäderna måste investera massor av pengar på test och mätutrustning för att kunna kontrollera bränsleinsprutning avgasvärden mm. Det gäller även för små verkstäder. Meningen är ju att ha en tiptop bil efter service som klarar en s.k, flygande besiktning efter vägen och vara driftsäker. Olja och filter kan vem som helst klara av men resten.... Fråga en andra och tredjehandsägaren som inte har en ifylld servicebok vad det kan kosta. Vi är duktiga på att lura varandra eller hur?.
Nu har jag en gammal husbil som jag renoverar och kommer att ha för lång tid framåt men den dagen det är dags att skaffa en annan så inte köper jag en husbil som inte har en ifylld servicebok för hundratusentals kronor som någon "husbilsvän "servat" och släckt servicelampan på själv. Tycker att det finns lite av lurendrejeri i detta och kanske snålhet.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

bror.axelsson.
Det är ju inte säkert servicen blir utförd ordentligt bara för att man lämnar bilen
till en aut. verkstad.
Och du lurar väl ingen om du ej har ifylld servicebok, om man ska sälja bilen är
det väl upp till intreserad om han vill köpa eller ej.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Alldeles riktigt men jag har inte nämnt auktoriserad service. Snarare tvärt om. Undvik dessa och ha en bra kontakt med en mindre verkstad. Ifylld servicebok är naturligtvis upp till var och en men om man köper en dyr bil t.ex. så förväntar man sig en sådan med utförd service enligt de intervaller som föreskrivs. Vill du köpa en husbil för flera hundra tusen kronor som inte har ifylld servicebok. Det skall ju indikera att bilen är skött på rätt sätt. Vill du betala isåfall för de brister som kan ha uppstått under tiden före ditt ägande ? servicebullentiner och uppdateringar.Tycker att det luktar skunk att släcka en servicelampa utan att ha utfört en komplett service.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej håller fullständigt med Micke, det är väl upp till en ev. köpare om serviceboken är stämplad eller ej om han vill köpa bilen . Hur många bilmekar på auktoriserade verkstäder jobbar extra o servar bilar??? . Det var en fråga,inte ett påstående. Om jag vill köpa en husbil så är det upp till mej att avgöra om den servad eller ej, med tanke på uppvisad dokumentaion. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Avslutar nu detta för min del med att konstatera att det tydligen är strunt samma om bilen skötts enligt föreskrifter eller ej med komplett ifylld servicebok eller ej. Prisfråga eller...
Ingen kan iallafall sälja en hyggligt ny bil till mig varesig husbil eller annan bil utan att det finns full dokumentering. Detta gäller även s.k. importbil.
Varit i branschen i mer än 45 år och sett det mesta av avarter och sett hur folk blivit lurade av mätarställningarn mm. En av orsakerna till att ha servicelampor är ju att uppmärksamma ägaren om att det är dags för service. Inte bara olje-filterbyte och man borde kunna utgå från att full service görs och inte bara släckning av servicelampan.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Tror ju faktiskt att alla som har en husbil är väldigt mån om den, för dom kostar ju en hel del. så inte släcker man bara lampan utan service. Och det mesta av servicen klara man själv om man nu inte har tummen riktigt mitt i handen.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

tycker bara att utfört arbete skall bedömas någolunda lika oavsett om det
är stora duktiga auktoriserade verkstan eller den lilla verkstan (kalle på
hörnet eller va ha nu heter får väl räkna in mej till honom)som utför jobbet
får väl hoppas att den lilla verkstan har civilkuraget att tack nej till jobbet
om den inte klarar av det till skillnad från den stora,har själv en liten verkstad
sen 25 år tillbaka och nästan 10 år på den stora innan.och servar min bil själv
efter serviceplan som inköpts som dataprogram till dyra pengar,
De underliga är så fort det dyker upp en stor skylt med ett bilmärke så får de
f.a.n. imej bete sej hur som helst bakom den å kunden kommer ändå tillbaka:confused:
problemet med gubben på gatan som jobbar extra är väl om det skulle hända nåt efteråt typ
motorhaveri eller liknande så får du problem med eventuella reklamationer!
kontentan för mej är att sköta andras bilar som om de vore din egna!
detta var bara en liten fundering å inget person angrepp!

Häls Mikael o Carina

ps det är aldrig fel å sköta bilen själv om de görs på rätt sätt!
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej! :)

För den som väljer att lämna in bilen på service, oavsett om det är en märkesverkstad eller en annan duktig mindre verkstad så får man ju servicen gjord och en stämpel i boken och lampan släckt. Att ha servicen stämplad i boken borde ge en fördel den dagen man säljer.

För den som väljer att serva bilen själv så blir troligen servicen lika bra gjord om man har lite erfarenhet av detta sedan tidigare. Den stora skillnaden är ju att man inte får en stämpel i boken. Att man släcker lampan har ju ingen större betydelse annat än att man blir förvarnad nästa gång det är dags för service.

På min 2,8 JTD -05 Skall följande göras vid 3000 mil enligt FIAT:s serviceprogram.

Kontroll av: drivremmar, vätskenivåer under huven, kylsystem, bränsleledningar och slangar, avgassystem och upphängningar, avläsning av felkoder (kan bli svårt), oljeläckage transmission, drivaxeldamasker, kulleder, drivaxlar, bromspedal, bromsrör, skivbromsar, trumbromsar, batteri syranivå, elektriska systemet, torkare och spolare, servostyrning, styrning, hjullager, lufttryck och däck, kaross undersida, säkerhetsbälten, provkörning.

Byte av: motorolja och filter, luftfilter, bränslefilter,

Smörj: Dörrar och gångjärn

Detta är inte särskilt besvärligt för den som har lite kunskap och lite tid över.

mvh - Åke :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Glöm inte smörjning av bakaxel/axlar om det är ett Al-ko chassie, de missar en del verkstäder.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej.

Styrs serviceindikatorn endast av antalet körda kilometer eller tänds den också på tiden från tidigare nollställning?

En undrande Knausen
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

På en av mina tidigare bilar, en Fiat -05, indikerade serviceindikatorn att det var dags för service redan efter 400 mil.
Det visade sig att den var inställd att varna efter 12 mån. oavsett antal körda mil från fabriken.
På den kunde man välja att själv ändra inställningen 12 mån, 1500 mil eller 2000 mil.

Jag ändrade den till 1500 mil i stället.
 
F

F.d. 16671

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Har svårt att hålla mig för skratt efter att ha läst detta.....
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Vet ni hur bilhandlarna gör? Stämplar boken i efterhand, har sett det med egna ögon, stämplade min också. eftersom jag gör service själv. har arbetat med flygplan och bilar hela livet. Ca 42 år.
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Ja stämplar i serviseboken är inte alltid att lita på.Det bästa att kolla en ärlig bil är kvitton på servisear och alla bes-papper ska va med bilen, och ta med en som kan bil.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Jag brukar sälja mina bilar privat, ofta lite över marknadspris. Men då kräver mina kunder att bilen aldrig varit på aktoriserad verkstad.
Bosse B
 
Toppen