• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"No Season"-däck

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Självklart ska man ju ha bra däck när man kör i vinterväglag men som bussförare hade man inte det valet utan man slängde busstidtabellen och körde efter de förutsättningar som fanns, endast vinterdäck bak och för det mesta klarade man detta tillskillnad mot de som körde med dubbdäck och körde som om det var sommarväglag.
Som fattig pensionär har man inte heller valet att välja det bästa däcket utan det får bli det bästa av de billiga, då blir det åretrunt däck för min del på personbilen. Husbilen har jag Michelin kopior, billigare än original, sommardäck eftersom jag inte använder den i vinterväglag.
Vad är Michelin kopior för något?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Egentligen inte kopior utan gamla Michelin mönster som tillverkas i en fabrik i Serbien som ägs av Michelin. Riken heter de.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Självklart ska man ju ha bra däck när man kör i vinterväglag men som bussförare hade man inte det valet utan man slängde busstidtabellen och körde efter de förutsättningar som fanns, endast vinterdäck bak och för det mesta klarade man detta tillskillnad mot de som körde med dubbdäck och körde som om det var sommarväglag.
Som fattig pensionär har man inte heller valet att välja det bästa däcket utan det får bli det bästa av de billiga, då blir det åretrunt däck för min del på personbilen. Husbilen har jag Michelin kopior, billigare än original, sommardäck eftersom jag inte använder den i vinterväglag.
Visst kompromissar man.
Det tycker inte jag heller är något problem och risker finns ju med allt vi gör.

Det jag mest är emot är att vi ofta slänger oss med uttryck som att vi ”anpassar farten efter underlaget” precis som att det skulle kunna kompensera fullt ut för alla dessa kompromisser vi gör.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Riken är ett av alla Michelinägda lågpris märken med urusel kvalitet, det är ingen kopia!
På vilket sätt är de urusla? Jag har kört på Riken däck i några år nu utan problem. Jag var och kollade hjulinställningen på en firma i Spanien och han som gjorde det sa att de var de bästa man kan ha efter Michelin. Han sa att det är gamla Michelin mönster och tillverkas enl Michelins specifikationer. Jag vet inte om det är sant eller inte men de funkar för mig.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
På vilket sätt är de urusla? Jag har kört på Riken däck i några år nu utan problem. Jag var och kollade hjulinställningen på en firma i Spanien och han som gjorde det sa att de var de bästa man kan ha efter Michelin. Han sa att det är gamla Michelin mönster och tillverkas enl Michelins specifikationer. Jag vet inte om det är sant eller inte men de funkar för mig.
Bra att du är nöjd, jag reagerade bara när du sa Michelin kopior! Riken har jag sålt många däck av och vet vad dom går för!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Du svarade inte på min fråga, på vilket sätt är de urusla? Dåligt grepp, dålig livslängd eller vad menar du?
Det är ju en helt annan klass på däck, man får ju vad man betalar för! Jag tänker främst på komfort och livslängd sen undrar jag om inte dom var med på C däcks testen som var katastrof för många däck.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Billigast är inte alltid sämst precis som dyrast inte är bäst. Det bästa däcket för handlaren är förmodligen det han tjänar bäst på.
Om de är så usla som du säger så vill jag att du preciserar vad de är usla på så jag vet varför jag inte ska välja dem nästa gång jag ska ha nya däck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Billigast är inte alltid sämst precis som dyrast inte är bäst. Det bästa däcket för handlaren är förmodligen det han tjänar bäst på.
Om de är så usla som du säger så vill jag att du preciserar vad de är usla på så jag vet varför jag inte ska välja dem nästa gång jag ska ha nya däck.
Nu tog du även upp handlaren i frågan så då kan vi hålla på och älta hur länge som helst på något som inte hör hemma i den här tråden! Viktigast är ju att du är nöjd med dina däck!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tidigare (1980- talet) när jag hade min första HB, en MB 508, så hade jag med fyra slitna ( med godkänt mm djup) reservdäck på fälg. Den HB:n viktade jag dessutom ner till fyra ton. När jag körde i Algeriets Saharaöknen så byte jag till de slitna däcken på drivaxel i bak. Varför kanske ni undrar? Med nya däck med jättebra mönster så är det lättare att "gräva ner sig i sanden". Därför var det bra att jag hade med mig de slitna däcken. Fastnade dock en gång på plan sand. Det tog fem timmar att köra 500 meter på de ca 2 meter långa metallskenorna som jag la framför bakhjulen upprepande gånger.

Min tredje HB som jag hade under tiden som jag bodde i en villa, hade jag en uppsättning riktiga sommar däck o en uppsättning riktiga dubbfria vinterdäck. För då hade jag plats till förvaring i min carport. Nu efter att ha sålt villan o köpt min nya treaxliga. Så kör jag på friktionsdäck året runt. I nov 2019 var det snö i bergen i norra Spanien. 17 % lutning på en smal serpentinväg med tvära kurvor. Det gick utan problem att komma fram, fast sakta naturligtvis. Det var nyplogat på den tidiga morgonen, med flera dm snövall på sidan.

Jag håller med om att det bästa är att ha två uppsättningar däck på fälg. Varav jag i så fall ska ha med mig 6 x 35 kg i garaget. Det är mycket tveksamt om jag i så fall klarar den lagliga lastvikten. Så därför har jag dubbfria vinterdäck året runt. Firman som jag lät montera mina Michelindäck sa att de är de bästa däcken mot vattenplaning på sommarhalvåret. Men besiktningsmannen tyckte att det var fel men ej olagligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och var drar vi gränsen mellan den ena och den andra kategorin?

Det är inte lätt, de flesta som är aktiva förare vet kanske om det själva? Men kanske när du väljer bil efter hur kul den är att köra, inte efter motoreffekt, status eller hur många finesser eller högtalare infotainmentsystemet har. Du väljer väg efter hur kul den är att köra istället för hur
fort du kommer till målet, och ju fler härliga kurvor den har som kräver din uppmärksamhet så att du helst stänger av mobilen, för att ägna din fullständiga uppmärksamhet åt körningen? ;)
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det är inte lätt, de flesta som är aktiva förare vet kanske om det själva? Men kanske när du väljer bil efter hur kul den är att köra, inte efter motoreffekt, status eller hur många finesser eller högtalare infotainmentsystemet har. Du väljer väg efter hur kul den är att köra istället för hur
fort du kommer till målet, och ju fler härliga kurvor den har som kräver din uppmärksamhet så att du helst stänger av mobilen, för att ägna din fullständiga uppmärksamhet åt körningen? ;)
Då åker man Alfan ❤️
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Det är inte lätt, de flesta som är aktiva förare vet kanske om det själva? Men kanske när du väljer bil efter hur kul den är att köra, inte efter motoreffekt, status eller hur många finesser eller högtalare infotainmentsystemet har. Du väljer väg efter hur kul den är att köra istället för hur
fort du kommer till målet, och ju fler härliga kurvor den har som kräver din uppmärksamhet så att du helst stänger av mobilen, för att ägna din fullständiga uppmärksamhet åt körningen? ;)
Da åker man MX-5 Miata :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Da åker man MX-5 Miata :)

Lite komplettering, det går utmärkt att köra husbil aktivt också, naturligtvis går det inte så fort, men kriterierna är egentligen precis desamma,
bromsa rätt inför en böj, ha rätt växel, låta motorn dra bilen igenom kurvan så att den inte "viker sig" över framhjulen, och ha bedömt kurvan rätt
så att man inte behöver korrigera rattutslaget förrän man rätar upp igen. Lite nördigt, men alla fordon går att köra bra eller dåligt! :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
:)Lite komplettering, det går utmärkt att köra husbil aktivt också, naturligtvis går det inte så fort, men kriterierna är egentligen precis desamma,
bromsa rätt inför en böj, ha rätt växel, låta motorn dra bilen igenom kurvan så att den inte "viker sig" över framhjulen, och ha bedömt kurvan rätt
så att man inte behöver korrigera rattutslaget förrän man rätar upp igen. Lite nördigt, men alla fordon går att köra bra eller dåligt! :)
Går även med bussen om man är sen :) Köra fort utan att passagerarna märker det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tidigare (1980- talet) när jag hade min första HB, en MB 508, så hade jag med fyra slitna ( med godkänt mm djup) reservdäck på fälg. Den HB:n viktade jag dessutom ner till fyra ton. När jag körde i Algeriets Saharaöknen så byte jag till de slitna däcken på drivaxel i bak. Varför kanske ni undrar? Med nya däck med jättebra mönster så är det lättare att "gräva ner sig i sanden". Därför var det bra att jag hade med mig de slitna däcken. Fastnade dock en gång på plan sand. Det tog fem timmar att köra 500 meter på de ca 2 meter långa metallskenorna som jag la framför bakhjulen upprepande gånger.

Min tredje HB som jag hade under tiden som jag bodde i en villa, hade jag en uppsättning riktiga sommar däck o en uppsättning riktiga dubbfria vinterdäck. För då hade jag plats till förvaring i min carport. Nu efter att ha sålt villan o köpt min nya treaxliga. Så kör jag på friktionsdäck året runt. I nov 2019 var det snö i bergen i norra Spanien. 17 % lutning på en smal serpentinväg med tvära kurvor. Det gick utan problem att komma fram, fast sakta naturligtvis. Det var nyplogat på den tidiga morgonen, med flera dm snövall på sidan.

Jag håller med om att det bästa är att ha två uppsättningar däck på fälg. Varav jag i så fall ska ha med mig 6 x 35 kg i garaget. Det är mycket tveksamt om jag i så fall klarar den lagliga lastvikten. Så därför har jag dubbfria vinterdäck året runt. Firman som jag lät montera mina Michelindäck sa att de är de bästa däcken mot vattenplaning på sommarhalvåret. Men besiktningsmannen tyckte att det var fel men ej olagligt.

Ni skulle kanske ha släppt ut luften ur däcken så att däcken blev 50% bredare, då hade förmodligen dom där 500 meterna tagit några minuter.

Så gjorde vi när vi kom fram till öknen med guide, ut med luften ur däcken och sen for vi upp och ner för sanddynerna som om det var asfalt vi åkte på.
 
Toppen