• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"No Season"-däck

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Volvos beslut att leverera sin nya C40 Recharge med "året-runt-däck" har, som bekant, fått mycket kritik och branschtidningen Däckdebatt ägnar åtskilliga sidor i sitt senaste nummer åt detta. (Läs tidningen digitalt här: DäckDebatt #2 2021).

En i mitt tycke bra benämning använder en av de intervjuade, som kallar däcktypen för "No Season" i stället för det amerikanska "All Season".

"Vi kommer att få leta efter Volvos elbilar i skogen", konstaterar välkände motorjournalisten Robert Collin.

I tidningen tipsar dessutom STRO (Scandinavian Tyre & Rim Organization) om att man på deras hemsida kan få vägledning i valet av vinterdäck (stro » Val av vinterdäck). Här finns mycket läsvärt även för oss husbilister.

Pålle
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Håller med Åsa o Hasse. Det gick ju bra att köra bil i ungdomen utan vinterdäck, utan dubbar, utan låsningsfria bromsar, utan fyrhjulsdrift, utan antislirkontroll och utan att vare sig besöka diket eller krocka. Receptet - att anpassa körningen till väglaget. Jag tycker f ö att man borde förbjuda dubbdäcken för att skona miljö och vägar.
ERPE
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Håller med Åsa o Hasse. Det gick ju bra att köra bil i ungdomen utan vinterdäck, utan dubbar, utan låsningsfria bromsar, utan fyrhjulsdrift, utan antislirkontroll och utan att vare sig besöka diket eller krocka. Receptet - att anpassa körningen till väglaget. Jag tycker f ö att man borde förbjuda dubbdäcken för att skona miljö och vägar.
ERPE
Jag är inte miljöaktivist men blir rent ut förbannat när folk sätter på dubbade däck redan 1 oktober ..kan tänka mig uppe i norr men här i Motala ..dom skulle jag bötfälla
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Välkomna till 2000-talet alla (ursäkta ordet) ”gamlingar” här jobbar vi för noll visionen och alla säkerhetsdetaljer bidrar till det! Allt var inte bättre förr även om ni tycker att ni kör bra!
Sommardäckens prestanda börjar att försämras vid ca. 5° så det är där som ”no season” däcken tar över och sen fungerar dom bra så länge det inte är snö och is! Så dom har ju inget brett användningsområde för oss Svenskar!
Om man nu väljer ett ”no season” däck för att man ska till Spanien tex. så är ju problemet att många använder det som ett rent året runt däck även hemma i Sverige!
Jojje: Ja dom är märkta med alptopp och snöflinga! Den nya vinterdäcksmärkningen innebär att vissa däck som förut inte var godkända i Sverige är plötsligt godkända vinterdäck enligt EU! Så det ställer nu större krav på oss när man ska välja däck!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Välkomna till 2000-talet alla (ursäkta ordet) ”gamlingar” här jobbar vi för noll visionen och alla säkerhetsdetaljer bidrar till det! Allt var inte bättre förr även om ni tycker att ni kör bra!
Trots alla hjälpmedel så ska man anpassa hastigheten efter väglaget. Köra som om man INTE har alla elektroniska hjälpmedel.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tänk så mycket mindre omsättning däckbranschen haft om vi alla kört på året-runt-däck
Detta är en sak man bör beakta i infoflödet
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tycker synd om alla däckexperter, motorjournalister och andra besserwissrar som envist kör på i samma gamla hjulspår (sic!), utan att veta vad de pratar om.

Året-runt-däck ska det vara, och bästa däcken ska vara fram – det begriper väl alla!

Pålle

(OBS: Ironi!)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ursäkta om jag låter otrevlig och kanske trampar på någon tå men det där om att ”man anpassar hastigheten efter underlaget” som ofta sägs är den största svepande bluffen/dåliga ursäkten man kan dra för att medvetet köra dagligen med sämre utrustning än man kan.

Ingen olycka är förutsedd och ingen överraskning är planerad. Det är dom oförutsedda händelserna som ligger bakom alla olyckor. När dom oförutsedda händelserna sker behöver man bästa möjliga utrustning och då märks kompromisserna man gjort oavsett hastighet.
Man ligger heller inte i t.ex. 70 på en fin 90 väg bara för att kompensera för att man åker med sämre däck än man kunde ha gjort. Om man nu ändå tycker det är ok att ligga i 70 så skall man givetvis göra det men med dom bra däcken för att minska risken ytterligare.

Alla gör sina egna val men ursäkten ”anpassar hastigheten efter underlaget” funkar inte i praktiken och låter bara påskina att föraren minsann har kontroll över allt.
Bättre att rakryggat erkänna att man medvetet tar en större risk.
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Jag tycker synd om alla däckexperter, motorjournalister och andra besserwissrar som envist kör på i samma gamla hjulspår (sic!), utan att veta vad de pratar om.

Året-runt-däck ska det vara, och bästa däcken ska vara fram – det begriper väl alla!

Pålle

(OBS: Ironi!)
Har alltid kört med de bästa däcken fram av den enkla anledningen för där har man bromsning,styrning och vattenplaning,det där att det är risk för sladd är just alla däckexperteroch motorjournalister som påstår !

Jojje
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
ursäkten ”anpassa hastigheten efter underlaget” funkar inte i praktiken
Jo det gör det, alla fina elektroniska pryttlar invaggar folk i en falsk säkerhet så man kör för fort i förhållande till väglaget. Blev omkörd av en ny fin merca strax innan en kurva, trots alla hjälpmedel i mercan klarade han inte svängen utan gick av vägen och hamnade på taket, som tur utan skador, jag klarade den med min buss trots sommardäck fram vinterdäck bak och endast ABS bromsar. Hade han anpassat hastigheten så hade han inte ju gått av vägen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har alltid kört med de bästa däcken fram av den enkla anledningen för där har man bromsning,styrning och vattenplaning,det där att det är risk för sladd är just alla däckexperteroch motorjournalister som påstår !

Jojje

Det ligger något i det, de som åker bil skall ha de bästa däcken bak, aktiva förare har de bästa däcken fram?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jo det gör det, alla fina elektroniska pryttlar invaggar folk i en falsk säkerhet så man kör för fort i förhållande till väglaget. Blev omkörd av en ny fin merca strax innan en kurva, trots alla hjälpmedel i mercan klarade han inte svängen utan gick av vägen och hamnade på taket, som tur utan skador, jag klarade den med min buss trots sommardäck fram vinterdäck bak och endast ABS bromsar. Hade han anpassat hastigheten så hade han inte ju gått av vägen.
Nu klippte du ut den meningen ur hela sammanhanget i mitt inlägg och det jag menade. Självklart skall man försöka anpassa hastigheten efter väglag och förutsättningarna.
Nu kan man ju inte alltid det vare sig man kör en fet maxutrustad Merca, cyklar eller heter Ronnie Peterson. Saker händer som man inte rår över och har man då medvetet valt bort bättre väggrepp eller högre säkerhet så skall man vara ärlig med det.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Självklart ska man ju ha bra däck när man kör i vinterväglag men som bussförare hade man inte det valet utan man slängde busstidtabellen och körde efter de förutsättningar som fanns, endast vinterdäck bak och för det mesta klarade man detta tillskillnad mot de som körde med dubbdäck och körde som om det var sommarväglag.
Som fattig pensionär har man inte heller valet att välja det bästa däcket utan det får bli det bästa av de billiga, då blir det åretrunt däck för min del på personbilen. Husbilen har jag Michelin kopior, billigare än original, sommardäck eftersom jag inte använder den i vinterväglag.
 
Toppen