• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nissan Motor ZD30

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

suneAl

Guest
Hur många såg PLUS på SVT1 i kväll "4/2" angående haverier i NISSAN Motor ZD30 3,0l
t.o.m. 2006.
Har tidigare skrivit om denna motor som kunde få att Turbon gjorde en s.k. ower-boost "rusa" med att motorn fick för mager blandning som gjorde att värmen och explosionen blev extremt hög som medförde att kolvar smälte och vevstakar sprängde i genom vevhuset etc.
PS! En del motorer hade endast gått endast 7.000 mil, detta medförde för bilägaren enorma kostnader 85.000:-.


Häls 571
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Nån som vet om den motorn sitter i andra bilar? Renault har ju använt en del motorer från Nissan tycker jag mig ha förstått in någon tidigare tråd
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nissan Motor ZD30

Är inte det samma motorer som Renault har som är 3,0liter????
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Som jag skrivit många gånger tidigare så är motorkoden för Renault Master,Nissan Intrastar,Opel Movano ZD3-202.
Om det är samma motor som sitter i Nissan King-Cab vet jag inget om.
Om det är samma motor så skulle både Renault,Opel ha samma problem.
Vi har väl en medlem i klubben som har en del budbilar,han har väl upptäckt om det är motorproblem med dessa bilar.
Arne.
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
SALEM
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: Nissan Motor ZD30

Hej

Har en Nissan king cab som motorn skar på efter bara 8000 mil,
gick på motor försäkringen,
vet inte om det är den motorn som diskuteras.

:wideeyed:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

OPEL har sin egen motor, Troligt en PSA-Motor.

Det är samma ZD30 motor som sitter i Nissan King Cab samt också i Renault Master t.o.m. 2006 varefter de gick över till 2,5l lika som King Cabar har.

När man får en sk, ower-boost "Turbo rusning" så blir det en j------k fart och enorm hetta på kolven med att kolven ger vevstaken en enorm fart att lagringen smälter "aluminiumlegering" och kolven sprängs med följd att vevstaken far som en vilding från sida till sida med följd att den slår hål genom motorblocket.

SYND ATT DET INTE VAR EN MOTOR FRÅN FIAT "SOFIM" DÅ HADE DET VARIT SKRIVERIER.

Om man ser på Tv då måste man tro på detta. Denna motor har haft detta konstruktionsfel i motorer från 2002 - 2006, men alla har inte havererad.

VILKEN REKLAM FÖR NISSAN !!!!!!

Troligt tappar bilar med denna motor andra handsvärden "upp till 100.000:-" :mad::mad::mad::mad:
Vem vill köpa den med ev. dessa fel utan att det är åtgärdat.
Motorhaveri kan kosta upp till 100-papp.

Jag förstår att man vill försvara sitt, men sanningen går inte att neka.

Andrahandsvärdet är och förblir vad den som skall köpa den i andra hand är beredd på att betala. Det är klart att den sista ----- inte är född ännu!



Häls 571
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

D 22 är modelbeteckningen på Nisan king caben
 
F

F.d. 29783

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Hej hopp.........

Jag känner att jag måste kommentera i denna tråd.

Fel motor, fel beteckning, fel händelseförlopp, fel modeller på bilar, skärpning i ledet.

Har du något egenintresse att skrämma upp ägarna och få dem att tro att andrahandsvärdet sjunker med hundratusen kronor????

Visst existerar problemet på King cab men inte som du beskriver.

Vänliga hälsningar
Jerry
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

SuneAl.
Det är inte länge sedan som du närmast gick ed på att det satt IVECO motorer i Renault Master 3,0L.
Vad är det som säger att modell beteckningarna är dom som du säger nu.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nissan Motor ZD30

Hur många såg PLUS på SVT1 i kväll "4/2" angående haverier i NISSAN Motor ZD30 3,0l
t.o.m. 2006.
Har tidigare skrivit om denna motor som kunde få att Turbon gjorde en s.k. ower-boost "rusa" med att motorn fick för mager blandning som gjorde att värmen och explosionen blev extremt hög som medförde att kolvar smälte och vevstakar sprängde i genom vevhuset etc.
PS! En del motorer hade endast gått endast 7.000 mil, detta medförde för bilägaren enorma kostnader 85.000:-.


Häls 571

Det är samma problem i hela världen med denna motorn och jag sökte lite på detta och fann allt från Australien ,USA ,Österike osv ..
Här är en som fick sin bil bärjad och vips så stod det 3 i verkstaden : Nissan ZD30 (3TDi) Serious Problem with Piston @ ExplorOz

Anant urklipp : Nissan has acknowledged that there was a problem with the 2000/01 ZD30 engines.

Det var väl bara en massa inövade undanflykter som hon kom med i Plus bara för att dom inte skulle bli ersättningsskyldiga .
 
F

F.d. 29783

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Hej hopp.....

Och i vilka bilar satt denna motor ????????

Läs på !!!!!!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nissan Motor ZD30

Nissan has acknowledged that there was a problem with the 2000/01 ZD30 engines.

Vid denna tidpunkt satt motorerna i Nissan Patrol.

När det gäller beskrivningen av händelseförlopet som leder till haveri
behövs en vinkling mot sanningen.

En Diesel motor går ALLTID med ett mycket stort luftöverskott.
Det spelar ingen roll om turbon ger för högt laddtryck vid normal körning.
Om man ligger på fullgas/mycket hög last kan turbons laddlufttemp möjligen, vid varm väderlek då intercoolern ej är så effektiv, bidra till övertemperaturer i förbränningsrummet. Detta kan i sin tur leda till strukturella kolvskador = sprucken kolv.

Det mest troliga är att insprutningspumpen, licenstillverkad Bosch VP44,
får en funktionsstörning där insprutningstid justeringsringen kärvar = snabb motordöd.
Denna funktion styrs av en ventil som drivs av bränsletryck inne i pumpen och styrs av motordatorn. Vid minsta elfel ( bra diagnos på elfel) eller mer troligt kärvande mekanik, stämmer inte insprutnings-start i verkligheten med det som motordatorn bergär från pumpen. ( fel "tänd inställning")

På senare årsmodeller, med början 03 tror jag, bytte Nissan till common rail.
Då bortfaller felcenariot med VP44, då denna pump inte finns i ett commonrail system.


(För att undvika utdrdragna argumetationer om min trovärdighet);
Jag har skrivit verkstadshandbok om VP44 insprutningen med dieselmotor, samt utbildat srviceutbildare på detta system i fabriksmiljö)
 
F

F.d. 25032

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

”Don´t kill my darling”

Nu är det lite rörigt i leden. Utan att vara särskilt motorkunnig vill jag framföra vad jag kommit fram till. Rätta mig gärna om jag har fel!
Sverker sa väl aldrig vilken typbeteckning motorn hade?
I de Nissan KingCab som han talar om, sitter det vad jag kan förstå en motor med beteckningen YD25DDTi.
Detta är en 2,5 liters diesel.
Problemet med dessa är att vevstakslagren skär, orsak materialfel?
Han visade ju i TV-programmet med en animation vad som hände.

Problemet med ”overboost” och sönderbrända toppar och kolvar är väl ändå en helt annan sak än skurna vevstakslager???
Detta problem, ”overboost”, har funnits på den motor som har typbeteckningen ZD30 som sitter i bl.a Nissan Patrol och nu även i våra husbilar med Renaultchassin och 3,0L-motorn.

Vad jag förstår efter att ha läst på ett flertal forum fanns problemet med ”overboost” på Nissan Patrol årsmodell 2000-2001. Orsaken var bl.a ett oljeläckage som skitade ner en luftmassegivare, som i sin tur gav fel signaler till en motorstyrning med ovan nämnda skador som följd.
Nissan har erkänt detta problem och motorn har efter detta fått ett antal modifieringar.
Jag tycker det känns som ”Wintercamper” har gjort en diagnos som kan stämma.
Vi som kör Renault med ZD30-motorer kan lugnt och glatt köra vidare.
Det finns väl inga Renault med årsmodell 2001 med ZD30 motorn?

/Bo
 
F

F.d. 29783

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Hej hopp.............

Granduca har gjort korrekt källforskning och kommit fram till det rätta svaret.

Själv tycker jag inte om när egna dåligt underbyggda slutsatser dras och jag brukar inte kommentera dessa, men när man sprider okunskap och drar påhittade slutsatser som bara sprider oro blir jag less.

Granduca och Wintercamper har koll på läget, tackar.

Hälsningar Jerry :)
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Nissan Motor ZD30

Hur många såg PLUS på SVT1 i kväll "4/2" angående haverier i NISSAN Motor ZD30 3,0l
t.o.m. 2006.
Har tidigare skrivit om denna motor som kunde få att Turbon gjorde en s.k. ower-boost "rusa" med att motorn fick för mager blandning som gjorde att värmen och explosionen blev extremt hög som medförde att kolvar smälte och vevstakar sprängde i genom vevhuset etc.
PS! En del motorer hade endast gått endast 7.000 mil, detta medförde för bilägaren enorma kostnader 85.000:-.


Häls 571


Märkligt vad det blev tyst från "571" efter att några med kunskap hade uttalat sig. Efter att ha tittat på inslaget från "Plus" på SVT PLAY framgår det att man överhuvudtaget inte anger vilken motor i King Cab det rör sig om (däremot visas bakändan på en 2,5l diesel i inslaget). På NissanForum framgår det dock att motorn det gäller är den som någon nämnde, YD25DDTI, dvs inte alls ZD30 3,0 l som "SuneAL" så kategoriskt påstår.

Jag har läst dina inlägg tidigare som gäller Renault Master och dess motor och du har med en dåres envishet bl.a. påstått att, som någon också påpekat, den har en Iveco-motor. Är det inte dags nu att du börjar bygga på din trovärdighet och slutar kasta ur dig "förståsigpå"-uttalande som inte är underbyggda med fakta.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Här har vi några som vet vad det handlar om!

Golar man på nätet så hittar man ett stort antal svar angående detta problem med ZD30
Motorn sitter övervägande i NISSAN Bilarna samt ett antal i Renault Master.
PS! Motorproblemen blir inte bättre av att göra PERSONPÅHOPP!

Problemet är och förblir att NISSAN inte tar sitt ansvar samt att det är MOTORN ZD30 vi talar om, inget annat.

Därmed är dett klargjort från min sida.

Häls 571
 

Bilagor

  • skanna0002.pdf
    6 MB · Visningar: 85
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nissan Motor ZD30

Läs och begrunda SuneAl. Inga problem efter 2002.



Vid denna tidpunkt satt motorerna i Nissan Patrol.

När det gäller beskrivningen av händelseförlopet som leder till haveri
behövs en vinkling mot sanningen.

En Diesel motor går ALLTID med ett mycket stort luftöverskott.
Det spelar ingen roll om turbon ger för högt laddtryck vid normal körning.
Om man ligger på fullgas/mycket hög last kan turbons laddlufttemp möjligen, vid varm väderlek då intercoolern ej är så effektiv, bidra till övertemperaturer i förbränningsrummet. Detta kan i sin tur leda till strukturella kolvskador = sprucken kolv.

Det mest troliga är att insprutningspumpen, licenstillverkad Bosch VP44,
får en funktionsstörning där insprutningstid justeringsringen kärvar = snabb motordöd.
Denna funktion styrs av en ventil som drivs av bränsletryck inne i pumpen och styrs av motordatorn. Vid minsta elfel ( bra diagnos på elfel) eller mer troligt kärvande mekanik, stämmer inte insprutnings-start i verkligheten med det som motordatorn bergär från pumpen. ( fel "tänd inställning")

På senare årsmodeller, med början 03 tror jag, bytte Nissan till common rail.
Då bortfaller felcenariot med VP44, då denna pump inte finns i ett commonrail system.


(För att undvika utdrdragna argumetationer om min trovärdighet);
Jag har skrivit verkstadshandbok om VP44 insprutningen med dieselmotor, samt utbildat srviceutbildare på detta system i fabriksmiljö)
 
F

F.d. 25032

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

"Ska lägga its a november 2000 serie 1 modell, har jag haft"

Saxat ur din scannade PDF, SuneAhl!!!:confused:
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Nissan Motor ZD30

Här har vi några som vet vad det handlar om!

Golar man på nätet så hittar man ett stort antal svar angående detta problem med ZD30
Motorn sitter övervägande i NISSAN Bilarna samt ett antal i Renault Master.
PS! Motorproblemen blir inte bättre av att göra PERSONPÅHOPP!

Problemet är och förblir att NISSAN inte tar sitt ansvar samt att det är MOTORN ZD30 vi talar om, inget annat.

Därmed är dett klargjort från min sida.

Häls 571
Det var inte dän motorn dom pratade om på plus
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen