• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navman

F

F.d. 25057

Guest
Hej är det någon som har eller känner till något om Navman S90i, funderar på att köpa GPS, men vet inte vad.
Guy
:spinny:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Navman

Om du är osäker på vilken du ska köpa och har några alternativ så rekommenderar jag den här sidan. Du skriver in namnet på den navigationen du är intresserad av och kan sedan jämföra priser och prestanda under specifikation.
Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser

Jag kollade på den Navman du nämner och priset på Elgiganten är 2690kr. Tycker du ska titta lite närmare på Tom Tom. Nu är det min favorit så det blir lite färgat.
Tom Tom One XL kostar på Elgiganten 2290kr och den klarar det mesta och har 4,3" skärm som den navman du skriver om.

Så har vi då den jag tycker du ska köpa som är lite dyrare men den klarar allt och är mycket lättanvänd och den heter Tom Tom 720T och kostar på Siba 3738kr. Den är dyrare men du får granterat det bästa från Tom Tom.
Du kan köpa Tom Tom Go 720 utan tilläggsbeteckningen T så kostar den 3190kr på Elgiganten. T står för TMC och betyder att den kan ta emot trafikinformation och ändra din rutt om det har uppstått hinder tex köer i din färdväg. Men det krävs då också att dom är inrapporterade.

Du får gärna kontakta mig på telefon eller komma förbi hemma hos mig så kan jag visa hur 720T fungerar innan du bestämmer dig. Som du ser bor vi också i Uppsala.

F

F.d. 25057

Guest

Håkan. jag såg en Navman på rea idag ,därför tänkte jag lyssna vad det är. Jag köper nog en TomTom,men det jag vill ha POI, och TMC,jag behöver inte mp3 , camera mm. och så ska den vara enkel att använda.Det finns en TomTom one xlt TMC europa,vet du något om den ?
ps. tack för erbjudandet om att ringa.
Guy

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Skillnaden som jag vet är att det är 5 timmar batteritid på GO och 2 timmar på XL.
GO har det nya Sirf III chipet men det kanske även XL har. Någon annan som vet det?

Är inte säker på om man kan navigera mot koordinater på XL?
Går det så är XL helt ok att köpa.

Hmmm, men du vet vad jag tycker.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Gillar Navman sedan länge.
Har Nu en ny Navman S90i inköpt på Elgiganten.
Allt funkar t.o.m till belåtenhet utom import av POI's med åöäÅÖÄ i texten
men det fixar dom trevliga flickorna på supporten säkert inom kort.
:reindeer-icon:

F

F.d. 25057

Guest

Hej Håkan, tack för ditt mail, den tomtom jag tänker på heter one XLT europa, jag fick mail från en affär,och den har TMC och POI bla. pris 2695 kr. Jag har aldrig haft en GPS därför är jag lite "vilsen",men jag ska även titta på 720T.
Mvh. Guy

Maggan o Åke

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2025

hej
köpte mina i höstas i usa. 1 garmin street pilot 7500 funkar jätte bra för det är en 7 tums skärm men lite dyr här i sverige den andra garmin nuvi 670 har lite bättre funktioner men nackdelen är skärmen bara 4,5 tum. testade bägge samtidigt när vi körde hem vår nya bil.
mvh margaaretha

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kolla bara så du kan lägga in koordinater.

Kanske någon här som har en och kan hjälpa dig Guy?

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej igen
Eftersom denna tråd handlar om Navman så tänker jag spinna vidare på den
o informera om vad som händer i Navman världen.
Nu har Navman släppt en service pac till S-serien för att import av POI filer i CSV format
den funkar nu OK utom att (som jag skrivit tidigare) ÅÄÖåäö ej visas korrekt i
beskrivningsfältet. Har kontakt med supporten o dessa jobbar vidare med detta (antar jag)

Maria & Hasse

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026

Rent allmänt om GPS:
GPS har blivit lite som platt-TV. Det säljs mycket och affärerna köper hem stora lager vilket innebär att vi som för platt-TV ser rea priser när man satt ner priset rätt mycket, men oftast är dessa förra generationens teknik. Det börjar nu finnas äldre GPS modeller ute så se upp.
Rekommenderar att ni innan köp kollar vilket datum det är på laddad karta (exvis min Navigon 7000T inköpt maj 2007 hade en karta från december 2006, undrar om det ligger en nyare i de som säljs nu). Att kolla kräver lite knapptryckande som expediten skall klara av.
Sirf III, TMC och snabb CPU (400 Mhz) är också ett måste.
Sedan finns det tester på exvis; Test av - Hitta rätt produkt, jämför test på Testcentret - En del av IDG.se och http://www.smartson.se/index.aspx?searchw=1 och GPSkoll.se .
Lycka till! Hasse

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej betr. kartuppdatering
Navman's kartor brukar släppas i Maj o gäller naturligvis för året innan.
Det tar ju tid att processa underlaget.
Så man måste vara observant NÄR man köper annars kan man få kartor som är
mer än 1 år gamla.
Nu är väl detta inte så betydelsefullt för 99% av alla vägar ligger nog kvar
på samma ställe.
Ps lika problematik gäller ju även för Vägkartor i pappersform. Mycket sällan står ju angivet
datumet för kartunderlaget, utan oftast bara tryckdatum. Ds

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej användare av Navman S-serie
Nu kan man köpa nytt kartmaterial daterat 2007/10.
Samtidigt får man en uppdaterad programvara.
Denna har jag kollat närmare på o finner att trots
många mail i ämnet till Navmansupporten finns fortfarande
inte möjlighet att lägga in GPS koordinater direkt.
Dessutom har man inte stöd för nationella tkn typ ÅÄÖåäö.
Vilket innebär att HBK POI'sfiler bler lite konstiga att tyda.
När man ser på deras framtida inrikting så verkar det som att man
mer o mer glider in på att man skall kunna typ Googla sig fram till önskade positioner,
via ansluten mobiltelefon, o vad kommer inte det att kosta, med nuvarande taxesystem inom EU.
Någon försäljning i Sverige tycks heller inte finnas längre bortsett ifrån småbåtarna.
Se detta som ett informativt inlägg från en i övrigt nöjd Navman S90i ägare.

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025

Hej användare av Navman S-serie
Nu kan man köpa nytt kartmaterial daterat 2007/10.
Samtidigt får man en uppdaterad programvara.
Denna har jag kollat närmare på o finner att trots
många mail i ämnet till Navmansupporten finns fortfarande
inte möjlighet att lägga in GPS koordinater direkt.
Dessutom har man inte stöd för nationella tkn typ ÅÄÖåäö.
Vilket innebär att HBK POI'sfiler bler lite konstiga att tyda.
När man ser på deras framtida inrikting så verkar det som att man
mer o mer glider in på att man skall kunna typ Googla sig fram till önskade positioner,
via ansluten mobiltelefon, o vad kommer inte det att kosta, med nuvarande taxesystem inom EU.
Någon försäljning i Sverige tycks heller inte finnas längre bortsett ifrån småbåtarna.
Se detta som ett informativt inlägg från en i övrigt nöjd Navman S90i ägare.
Hej Har en Navman N60i som vi är väldigt nöjd med men vi saknar karta över Kroatien vad gör man ? Ds våra söner fick varsin Garmin 200 och bägge har gått i sönder dom skyller på uppdateringen men där står ingenstans att man måste ha dator för att inneha en Gps Ps Mvh Bosse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej är det någon som har eller känner till något om Navman S90i, funderar på att köpa GPS, men vet inte vad.
Guy
:spinny:

En liten rekomenation , jag var inne på netonnet och skulle köpa en navigator och jag fick inte ens titta knappfunktionerna eller dess användarvänligthet så det blev inget köp där utan jag köpte min navigator på Mediamarkt för där stod jag och knappade på navigatorer så jag hittade inte bara den som jag ansåg har bäst funktioner för mej utan även hur enkel den var att hitta i menyerna .
Den blev ingen Navman utan en Garmin 760 .

Kameran i Navman har ju den käcka funktionen att när du tar ett kort så sparas även kordinaterna och om du vill åka tillbaka till en specifik plats och du har kortet så skall man kunna trycka på det kortet (enligt min kompis som har en Navman).
Här fanns lite info också om den om du inte läst detta : Navman S90i : Läs recensioner och jämför priser på Ciao.se
Expert Navman S90i Europe recensioner av proffs - PriceRunner Sverige

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Navmanägare
Nu börjar det komma nytt kartmaterial daterat 2010/3 kolla denna länk:
Navman GPS
ännu inte till alla modeller typ min egen S90i.
Men hoppet finns.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Nä, Till min Navman S90i blir det inga nyare kartor än 2009.2. enligt Mio/Navman support
Tråkigt för en i övrigt bra GPS. Men jag kan troligen vänta ett par år till innan
byte till annan GPS eller annat navigationssystem blir aktuellt.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Nu blev jag "undrom" som norrlänningarna säger. Om ni läser mitt inlägg på http://www.husbilsklubben.se/forums/t46762/ så finner ni att jag någon gång 2009 har fått besked att det var slut med allt till Navman och att jag blev erbjuden en Mio för ett rabatterat pris.

Jag tyckte att det var märkligt att jag inte kunde uppgradera kartorna med tanke på att jag bara haft min iCN720 några år, men å andra sidan så kostar en ny GPS med betydligt mer funtioner för husbilar (ex. höjd, bredd) i dag inte mycket mer.
//Conny
PS
Någon som kan ge mig tips om kontaktväg till Mio/Navman support, för jag hitta ingen som fungerar.
DS

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Conny
Ja det är en enda lång tråkig historia med Navman.(Numera Mio)
Om du klickar på min länk längre ned ser du vilka modeller som fortfarande kan map updateras.
Tyvärr finns inte din ICN med. De modeller som fortfarande finns kvar är med Mapuppdatering via nedladdning o till dessa hör inte S90i, trots att andra i S-familjen finns med.

Toppen