• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigering i husbil - Alpine X902D-DU

R

RapidoJanne

Guest
Hej, Jag funderar på att byta min existerande GPS mot en ny Alpine X902D-DU och skulle uppskatta er feedback eftersom den är ganska dyr, mao är det valuta för mina pengar?

cheers..
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Janne!
Jag har inte koll på den Alpine du frågar om, men köper man en Alpine blir man sällan besviken, är min erfarenhet. När jag var yngre ville jag gärna ha bra ljud i bilen. Då blev det ganska dyrt.

Idag är jag dock lite tveksam till att lägga så stora pengar på en multimediaenhet som har alla dessa funktioner.
Personligen skulle nog jag satsa på en "no brand" enhet och koppla den mot en smartphone i stället.
Det finns ju ingen anledning att betala för smartnes i alla enheter, när man kan ansluta en "hjärna" till flera olika enheter.

Ha de gott!

//Jocke
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej, Jag funderar på att byta min existerande GPS mot en ny Alpine X902D-DU och skulle uppskatta er feedback eftersom den är ganska dyr, mao är det valuta för mina pengar?

cheers..
Känner inte till just den modellen. Vi har en lite äldre model: INE-W990BT och är väldigt nöjda med funktionaliteten. Navigation, radio, backamera-inkoppling, telefon (både ringa och spela musik/podar) funkar mycket bra.
Däremot blir enheten varm även om den är avslagen, vilket tyder på att den drar en del ström även då.
(Det gäller oavsett om man slår av den med fjärrkontroll eller direkt på enheten.)
Har du kontroller för stereon på ratten så kan jag rekommendera att kolla på produkter från ConnectS2.

En sak som är lite trist är att kartuppdatering förutsätter att man har en Windows-dator.

Hälsar

Bettan o Einar
 
R

RapidoJanne

Guest
Jag är en riktig Mac fantast för de funkar såå mycket bättre än Windows, så det är definitivt en stor nackdel för mig. Jag har skrivit till Alpine Sverige så låt oss se vad de svarar.
En viktig sak för mig är att ha en rimligt stor skärm med bra upplösning som är lätt att se när man kör, så tacksam för tips om GPS med "stor" skärm.

Cheers
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Alla dessa multimedia enheter är bara krångel tycker jag, vet ingen som klarar av att utnyttja och komma åt alla funktioner, sen gillar jag inte placeringen mitt i bilen där bilradio brukar sitta. Att vara bunden till en dator verkar väldigt primitivt, idag uppdaterar man GPS via Wifi. Men en Alpine ljudanläggning sittande mitt i bilen har jag gärna och då stöttad av min telefon som ligger någonstans!
 
S

Sören-6830

Guest
Alla dessa multimedia enheter är bara krångel tycker jag, vet ingen som klarar av att utnyttja och komma åt alla funktioner, sen gillar jag inte placeringen mitt i bilen där bilradio brukar sitta. Att vara bunden till en dator verkar väldigt primitivt, idag uppdaterar man GPS via Wifi. Men en Alpine ljudanläggning sittande mitt i bilen har jag gärna och då stöttad av min telefon som ligger någonstans!

Men många av multimediamaskinerna innehåller ju även radio. Vår Kenwood har en mängd funktioner som, precis som du skriver, man inte vet eller orkar ta reda på hur de fungerar.
Men radion funkar fint, navigationen sisådär (för liten skärm i förhållande till iPad som vi brukar använda), men en bra funktion är att TV:ns ljud går att köra via den ut i högtalarna, himmelsvid ljudskillnad jämfört med TV:ns högtalare.
 
R

RapidoJanne

Guest
Jag har kollat på nätet och den "största" GPS'en verkar vara GARMINS 7". Verkar heller inte möjligt att använda extern skärm för GPS'en (typ iPad).
Att man kan koppla TV'n ljud via högtalarsystemet verkar smart, så det gäller som vanligt att spendera tid med manualen och testa!!
 
W

Weckman

Guest
Har monterat Alpine X902D-DU i vår nya husbil och är nöjd. Stor 9” skärm och menyerna är lätta att hantera och du kan lägga dina favoriter på start skärmen. Allt var inkluderat som rattreglage, inbyggd mikrofon och mycket lätt att installera. Ljudet var en ren njutning och man kan ställa in den i olika frekvenser, men just nu i denna tråd ointressant kanske. Lätt att uppdatera med ny firmware och nya kartor som ingår i 3år.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Med tanke på den stora skärmen 9", har du några synpunkter på den?
Den sitter ju en liten bit ut från panelen och hur blir det med reflektioner i dagsljus?
Tycker du att är lätt att ha överblick på skärmen från förarplatsen? Lite nyfiken ....
 
W

Weckman

Guest
Jämförelse med mina tidigare Din2 GPS:er så är reflektionen i skärmen mindre, du får skärmen mer i en rät vinkel och att den kommer ut mer från original hålet. Slipper där men reflektionen från omgivningen.
Och att den kommer ut en bit från instrumentpanelen gör den mer användarvänlig då jag har allt inom räckhåll utan att sträcka mig fram och manövrera på displayen. Sitter rak i ryggen och slipper luta mig framåt, bekväm som man är. Stora fördelar med det mesta i användandet och menyer, lätt överskådlig utan en massa undermenyer då du kan lägga favoriter i startskärmen och lätt att komma åt undermenyer om man skulle behöva det. Sen har du EN knapp i skärmen som sköter backkameran och jag har en dubbellins kamera i bak Carmedien® Doppel Shutter Rückfahrkamera CM-DSKRFK samt en front kamera som jag nu kommer åt med endast en knapp:). Kameran är nog den bästa jag haft och med torkare:)
 
Senast redigerad av en moderator:
R

RapidoJanne

Guest
Jag beställde en Alpine X902D-DU med min nya husbil som kommer om tre veckor. Det är flera kunder som gjort detta val och samtliga känner sig väldigt nöjda. Smarta menyer och stor o bra skärm samt förstås ett grymt ljud.
 
S

Sören-6830

Guest
Såg vid besök hos N+B i Polch att man hade utrustat några nya bilar med Alpine, såg väldigt bra ut (men navigering fungerar rätt bra även med en iPad som sitter monterad på ungefär samma ställe).
 
W

Weckman

Guest
Såg vid besök hos N+B i Polch att man hade utrustat några nya bilar med Alpine, såg väldigt bra ut (men navigering fungerar rätt bra även med en iPad som sitter monterad på ungefär samma ställe).

Absolut, håller med dig. Men fördelen enligt mig är att TomToms mjukvara är bättre och att du kan lägga till din bils höjd, bredd samt vikt så slipper du köra in på vägar med låga viadukter, vilket har hänt.. Och allt är bättre än Kenwoods kartmjukvara..
 
R

RapidoJanne

Guest
Kruxet med iPad och/eller andra appar via mobilnätet är att om man inte har täckning så har man "inget". Med en GPS har man alltid connection....
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Kruxet med iPad och/eller andra appar via mobilnätet är att om man inte har täckning så har man "inget". Med en GPS har man alltid connection....
Det finns ju flera appar som har offline-kartor, och har man en telefon eller padda med inbyggd GPS funkar den ju lika bra oavsett om man har mobiltäckning eller ej. Vår favorit har hittills varit Navigon, men den är ju på väg att somna in. Använder också Copilot en hel del, men det finns som sagt fler.
Vet att många använder Sygic.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Absolut, håller med dig. Men fördelen enligt mig är att TomToms mjukvara är bättre och att du kan lägga till din bils höjd, bredd samt vikt så slipper du köra in på vägar med låga viadukter, vilket har hänt.. Och allt är bättre än Kenwoods kartmjukvara..
Även med en iPad kan du lägga in längd, bredd, höjd och vikt i navigationsappen IGO.

Hälsar Kjell
 
W

Weckman

Guest
Där ser man, lär sig nått nytt varje dag och trevligt att du föredrar din iPad. Men för att återgå till tråden så är jag iaf nöjd och kan bara rekommendera Alpine och du får valuta för pengarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Mått o vikt kan man också lägga in i Navigon, som Bettan o Einar mycket riktigt berättar trist nog upphör hösten 2020. Flera ställplatsappar har också direktkoppling till Navigon.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Kul, att du är nöjd med din Alpine, Wexckman ;)
Vill bara fråga, om du installerade själv eller fick den installerad av proffs?
 
Toppen