• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsprogram till Pc

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Provkörde en runda idag och provade då AR2010 och kan beskriva några positiva grejor.

En vågrät stapel i underkant på skärmen som blir längre ju närmare man kommer dit där man skall svänga. Trots att jag kört med dator i många år så har jag inte svängt där man skulle, nu bör detta inte hända mer. Slipper kör flera mil på motorväg innan nästa avfart.

En lite Amerikanska sitter i högtalaren, röst har inte funnits på alla mina andra program.

Kör man fel så räknas rutten om automatiskt, detta har inte funnits i mina andra program. Denna funktion finns ju alltid i en navigator.

Har tittar lite nu inför påsken runt Cottbus och då är Route66 mer detaljerad, många gator finns inte i AR2010.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Är det kanske så att Autoroute passar bäst för planeringsstadiet och när man vill ha en större översikt tack vare den större skärmen?

Det är nog svårt att ersätta en vanlig gps med själva navigeringen.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej!

Har man bara plats för laptopen så vill jag påstå att Autoroute är överlägsen de vanliga små. Stor och tydlig kartbild, enkel att jobba med. Samma program som du både planerar och kör i. Priset är bara lite drygt 400:-

Jag har kört laptop i både Alkovbil och nu i Integrerad. Det har funkar bra. Och nu med den nya så finns ju hur mycket plats som helst.

Jag har laddat ner lite extra i kartorna. Mycket finns redan, men syns tydligare nu.
- Europas campingar
- Europas ställplatser
- Fartkameror i flera länder
- Golfbanor
- Vänner och bekanta
- Sanistations i Frankrike
- Rastplatser
- Husbilsfirmor
m m m m

Givetvis gillar vi olika men mitt val är enkelt.

.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej!

Håller med om att AutoRoute 2010 ger en bra översikt under färd och är lätt att planera i. Föredrar dock min Garmin 760 när det gäller att köra i städer, så de båda systemen kompletterar varandra förträffligt enligt min uppfattning.

Mvh Roadglider
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Kör också med både Autoroute och Garmin 760. En utmärkt kombination.

EssoJ
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag har en fråga!

Här finns ju massvis av erfarenheter av olika GPS och naivgeringsutrustning. Jag kör med pc-navigering men har funderat på att komplettera med en vanlig GPS också. Inte minst i större städer ute i Europa och vid snabba filbyten, är det lätt att komma fel. Både Esso J och roadglider använder Garmin 760. Ser att Webhallen nu har Garmin 765T för 1495:-, leverans direkt från leverantören utan mellanlager. Kan det va nåt?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Har enbart använt Garmin 760 som navigator (vid sidan av PC-system) så jag kan inte uttala mig om de andra. Lämnar över till de som har erfarenhet av andra modeller.
EssoJ
 

iretim

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
5041
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej!
Kan Du lägga ut en bild på arrangemanget Du utfört med inköpta detaljer från Kjell.

Tack på förhand!

iretim
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej
Du behöver inte köpa något navigationsprogram enär du kan tanka ner ett gratis från nätet SeaClear The SPING Home Page det finns även svensk manual där och det klarar WGS 84

Hälsningar
Tommy
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej!
Kan Du lägga ut en bild på arrangemanget Du utfört med inköpta detaljer från Kjell.

Tack på förhand!

iretim


Visst ja. (Förlåt knarrevik, det hade jag glömt!)

Jag köpte ett ställ för bärbar pc på Kjell. (Artnr: 38902 ”Hama Notebookställ”.)
Skruvade av en snurrplatta och filade ner fästet som stack ut under till för att få plan undersida. Klistrade på självhäftande gummilister under för att få god anslutning mot ”dokumentplattan” som sitter ovanpå instrumentpanelen i de flesta Ducato.

Min 10 tums minipc passade mycket bra i stället, eftersom den är så tvär i framkanten. Jag har labbat med lite olika inställningar på stället, som har reglerbar lutning. Jag har det i det näst nedersta läget.

Sedan fixerar jag pc:n med ett tunt ”spännband” bakom tangenterna, så att pc:n kläms fast. Det funkar eftersom spännbandet tvingar pc:n försiktigt ner och framåt i ställningen, mot den gummerade framkanten. Här får man labba efter pc-typ. Jag har också provat att klämma fast pc:n med små klämmor som finns i olika storlekar på alla byggmarknader, Clas i sjön, Jula mm.

Då sitter pc:n och stället ganska väl ihop. Bak sticker stället ut som en läpp bak pc:n. Den läppen passa bra in i den kraftiga dokumentklämman som finns på Ducatons dokumentplatta.

Jag har kört så här ett drygt år. Det har aldrig släppt.

Jag är inte så mycket uppfinnare och montör själv så jag är hänvisad till att missbruka andras uppfinningar och färdiga produkter för att få till de funktioner jag är ute efter, som här.
 

Bilagor

  • IMGP1186.JPG
    IMGP1186.JPG
    2,6 MB · Visningar: 20
  • IMGP1196.JPG
    IMGP1196.JPG
    1,9 MB · Visningar: 10
  • IMGP1209.JPG
    IMGP1209.JPG
    2,5 MB · Visningar: 4
  • IMGP1215.JPG
    IMGP1215.JPG
    2,6 MB · Visningar: 4
  • IMGP1227.JPG
    IMGP1227.JPG
    3,2 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Har enbart använt Garmin 760 som navigator (vid sidan av PC-system) så jag kan inte uttala mig om de andra. Lämnar över till de som har erfarenhet av andra modeller.
EssoJ

765 lär vara en efterföljare till 760 och väldigt snarlik. Är du nöjd med din 760?
/Krister N
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag är mycket nöjd med min Garmin 760. Har även köpt livstids (på navigatorn) uppdatering av kartmaterialet så jag hoppas att den håller att tag. Efterföljaren (inte helt säker på vilken modell) lär ha en något bättre visning av vilken fil man skall använda på flerfiliga vägar.

EssoJ
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej

För oss som använder en PC för att sköta navigationen, vill jag tipsa om programmet Navigator free som är gratis att ladda ner och installera. Kan förutom PC även laddas ned i Windows mobil eller Windows CE miljö. Kartorna som används bygger på Openstreatmap där vem som helst kan gå in och ändra eller lägga till upgifter. Det finns kartor över nästan hela värden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Supert tilbud, har tidligere brukt Navigator for lastbiler.
Ideen med å gå over til OSM gir endel fordeler, men og ulemper med at kartene oppstår ved frivillig arbeid. Det er nå viktig for alle å legge inn de feil en ser på kartene slik at vi får mye bedre kart.
 

alflen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5692
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej
Prova med AutoROUTE 2010 använder detta själv och det funkar bra.
Har köpt GPS mottagare hos Kjell & co som ansluts via usb så har du ett bra navigeringssystem och biligt best.nr på gps 31-053 usb 449:-
MVH Lennart
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

En stor fordel ved at anvende navigation på dator er at alle de links som man finder på internettet - inclusive HBK, kan du sætte ind som som geografisk internet.
Man får et seriøst kort med en god overskuelighed.
Hvor mange anveder Iphone eller android i hverdagen som fuld erstatning for en PC ?
Efter 3 mobiltelefoner med internet - vil jeg kalde mobiltelefoner for legetøj i forhold til internetbrug.
Forudsætningen for god anvendelse af PC til navigation er også at den kan anbringes smart' ved førersædet.
Jeg har prøvet mange forskellige monteringer gennem årerne - her er min bedste som kun kræver lidt plads med sin 10 tommer skærm i en afstand på omtrent 40 centimeter.
Bedre synligt end 15 tommer i midterkonsollen på 90 centimeter
kabinelampe.jpgDen liten dator kan meget Project1.jpg
- her er konfigurationen uden strømforsyninger.
- hvad er bedre ? - som er afprøvet i flere år ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Snälla Bredo, varför göra navigerandet så krångligt!

Jag kan till nöds använda Autoroute med en laptop hemma, eller rättare sagt jag gjorde det innan smartphones och läsplattor kom som förenklade livet.

Vill man ha en stor skärm att navigera efter har iPad idag ingen konkurrent. Android har lovat nya plattor och version 3 inom kort.
 
Toppen