• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigation i Europa

Bompetersson

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
43286
Medlemskap
2025
Navigeringshjälpmedel app eller systemenhet/kartkort
Söker bra navigeringsapp alt system för körning i Europa. Vikt, höjd o bredd osv ska vara kriterier för att göra rätt vägval
Vad har ni?

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Garmin Camper 780, Apple kartor, TomTom go. Dock bara den första som kan ta in mått och vikt. Tror inte detta varit till nån större nytta för en plåtis i varje fall.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har altid anvendt Garmin. Lige nu er modellen en Camper 895. Godt tilfreds.

MEN: fruen vil altså ikke undvære en god gammeldags kortbog, så der går vi med dette kort

som vi netop har købt i en boghandel i Tyskland til erstatning for det gamle kort fra 2019

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kör dubbla system.

Sygic GPS Navigation i min inbyggda Azom Androidspelare, med tillägget camper, där det går att ställa in husbilens mått, vikt, hastighet, Euroklass, topphastighet, mm. (OBS inte Sygic Truck & Caravan! Den har jag valt bort.)

TomTom Go i en 9 tums Lenovo platta. Där kan man också, f o m nu, ställa in husbilens mått o vikt mm. Dessutom ger TomTom möjlighet att lägga in rutter medmera i datorn. Uppgifter som sedan finns i appen. Förbaskat praktiskt.

När båda systemen är överens, är allt ok. När de inte är överens, brukar TomTom få företräde. Brukar välja en lite längre, men enklare väg.

Trots dubbla system finns alltid kartboken tillhands.

Navigation är kul! :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Garmin Camper 780, Apple kartor, TomTom go. Dock bara den första som kan ta in mått och vikt. Tror inte detta varit till nån större nytta för en plåtis i varje fall.
Nya TomTom Go kan också ta emot husbilens spec med storlek, mm. I vart fall via datorgränssnittet.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Kör dubbla system.

Sygic GPS Navigation i min inbyggda Azom Androidspelare, med tillägget camper, där det går att ställa in husbilens mått, vikt, hastighet, Euroklass, topphastighet, mm. (OBS inte Sygic Truck & Caravan! Den har jag valt bort.)

TomTom Go i en 9 tums Lenovo platta. Där kan man också, f o m nu, ställa in husbilens mått o vikt mm. Dessutom ger TomTom möjlighet att lägga in rutter medmera i datorn. Uppgifter som sedan finns i appen. Förbaskat praktiskt.

När båda systemen är överens, är allt ok. När de inte är överens, brukar TomTom få företräde. Brukar välja en lite längre, men enklare väg.

Kanon med den informationen.
Har precis installerat Azom Android spelare. Och ska strax börja konfigurera den.
Kör du någon betalvariant av Sygic ?

Mvh Per

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
ursäkta spam.
men jag undrar... jag har en garmin zumo xt,
är det möjligt att lägga in park4night i den o hur gör man ??
vill gärna ha att campingar o ställplatser visas på kartan
det underlätter ju när det snusa dags
nu måste jag sitta o leta i telefonen

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kanon med den informationen.
Har precis installerat Azom Android spelare. Och ska strax börja konfigurera den.
Kör du någon betalvariant av Sygic ?

Mvh Per
Ja. Sygic GPS Navigation Basic world, livstidslicens och Camper Mode livstidslicens. Sedan testar jag nu Premium+ också.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Vi navigerar med Google maps.
- Alltid uppdaterade kartor. Inga kartor som ska uppdateras.
- Alltid live trafikinfo
- Navigerar i iPhone och iPad
- Kostar ingenting
- Lätt att navigera från HBK:s ställplatskarta
Det drar några bites, men inget som stör.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Apropå kartbok som ni använder i husbil (som jag inte öppnat de senaste 20 åren) står det angivet begränsad höjd och begränsad vikt på små broar i dem?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Apropå kartbok som ni använder i husbil (som jag inte öppnat de senaste 20 åren) står det angivet begränsad höjd och begränsad vikt på små broar i dem?
Kartbok använder jag alltid för grovplanering, höjder finns naturligtvis inte eller vikt, min erfarenhet av olika appar med vikt/höjd begränsningar är att det går inte att lita på över huvudtaget, så jag har helt slutat använda dessa funktioner för dom skapar mer problem än nytta.
Waze har jag helt gått över till efter att provat många olika appar, hustrun kör Garmin från kartläsarplatsen, dom båda systemen Waze/Garmin är sällan överens utom på riktigt stora vägar, som vanligt gäller att inte lägga in ett mål som ligger för långt bort utan köra i etapper.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej!

Vi navigerar med Google maps.
- Alltid uppdaterade kartor. Inga kartor som ska uppdateras.
- Alltid live trafikinfo
- Navigerar i iPhone och iPad
- Kostar ingenting
- Lätt att navigera från HBK:s ställplatskarta
Det drar några bites, men inget som stör.
Instämmer i det du anger. Deras kartor är alltid uppdaterade. Däremot har jag vid flera tillfällen blivit inlurad på småvägar, vid något tillfälle rena kostigar, av Google. Jag litar inte på deras vägvisning. Sedan som du säger drar navigation, Internetradio och slösurf, max 1 GB per dag. Oftast betydligt mindre. Jag kör Sygic från HBK:s ställplatskarta.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Instämmer med krinil då jag använder maps är när jag kommit fram till orten och vill hitta en reasturang eller liknande då kan jag köra den sista kilometern efter den, men man blir ofta lurad in på en enkelriktad väg eller en väg som bara slutar. Mycket fel på maps fungerar nog bäst på större vägar men när man får en uppmaning att svänga in på en väg med ett väldigt långt namn med okänt vädersträck så ska man fösöka stanna innan det blir värre. Maps är ingen navigator det är egentligen något man kan ha i mobilen när man är ute och går. Krinils val är bra värt att följa!

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Fungerar det nu att ladda ner Husbilplatser POI i Garmin Camper 895/1095?
Trots flera försök och rådgivning gick det inte förra året.
Är det någon som har en ”manual” för detta i så fall?

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Fungerar det nu att ladda ner Husbilplatser POI i Garmin Camper 895/1095?
Trots flera försök och rådgivning gick det inte förra året.
Är det någon som har en ”manual” för detta i så fall?
Hämta platserna som GPI-fil
Anslut Garmin till en PC
I utforskaren leta reda på mappen Garmin och i denna mappen POI
Dra in GPI-filen till POI-mappen
Starta om Garmin
Platserna hittas i EGNA PLATSER

Lycka till

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Tack Thomas, det var nog så vi gjorde men POI blev inte synliga på kartan.
Ska prova en gång till vid tillfälle … //J-S

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har indlagt HBK POIs på den måde som er nævnt ovenfor.

På min Garmin Camper 895 ses ingen ikoner når kortet er zoomet meget ud, men kun når kortet er zoomet tilstrækkeligt ind.

Har du stillet zoomningen til automatisk, så vil du opleve at der ikke kommer ikoner på kortet, når der er langt til næste punkt hvor du skal dreje. Efterhånden som du nærmer dig næste punkt hvor du skal dreje eller selve målet for din tur, så vil du opleve at ikonerne kommer frem.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Kör dubbla system.

Hejsan,hur får du till camper-läget?Jag hittar bara bil och MC.:msn_quest:/Peter.

Toppen