• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Narkoslarm

F

F.d. 9153

Guest
Sv: Otäckt värre...

Hej "Tommy F"
Har köpt ett narkoslarm från Claes Ohlsson och funderar var jag ska montera detsamma , lågt högt ...osv.
I bruksanvisningen skulle den placeras i det rummet man sov i , i vårat fall inte så svår då vi har en husbil utan olika rum.
Vad är er erfarenhet av larmet? Känns det lite instabilt eller ?
Skulle vara trevligt att få synpunkter.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

Myter bygger på rädsla. Om man tänker lite logiskt så skulle man alltså fylla 15-20 m3 med en gaskoncentration som skall söva patienterna men inte ge några andra men dagen efter. Om man var utsatt för en sådan attack vore det nog troligast att man inte vaknade alls, men något sådant fall har man aldrig hört talas om. Att man däremot kan tillverka larm som reagerar på allt möjligt är inte konstigt.

Här är ett svar från Royal College of Anaesthetists i London:

Viewing a thread - Out&About Live

Jag har respekt för gasol men narkosgas..... Nej!

Gammal tråd som jag tidigare refererat till men ej hittat. Budskapet står kvar.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

CO och CO2; viktig skillnad.

CO är giftigt och dödar då de röda blodkropparna blockeras så att syre inte kan tas upp.
CO2 är ogiftigt, men dödar genom att tränga undan luft. Är sövande i små mängder.

Håkan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

CO och CO2; viktig skillnad.

CO är giftigt och dödar då de röda blodkropparna blockeras så att syre inte kan tas upp.
CO2 är ogiftigt, men dödar genom att tränga undan luft. Är sövande i små mängder.

Håkan

Just precis, kunde inte skrivet bättre själv. Varför har ingen skrivet om detta tidigare? Då kvarstår min fråga till er, hur många av er har investerat i koldioxid CO2 detektor?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

Kände att det var dags att höja varningsflagga då det i en annan tråd "Hur förhindra INbrott i bilen" gick att läsa i en enmansutredning angående gaser. När jag sökte här på forumet så kunde jag inte hitta något skrivet alls om koldioxid CO2 vilket förvånade mig. Då detta är en gas som förekommer i olika industrier och således inte svår att få tag i. Hänvisar inte med länkar, men för er som vill läsa mer kan läsa på AGA, Wikipedia, slakteri eller bryggeri. Det händer säkert inte ofta alls men för de husbilsägare eller lastbilschafförer som blir utsatta för detta är det en mycket obehaglig och kränkande upplevelse. Ordet ofta i meningen är säkert helt fel, om man tänker på alla övernattningar som sker i dessa typer av fordon per år. Så köp inga "narkoslarm" som inte känner av CO2 och ni som köpt billiga larm får ta er en funderare på vad ni skall göra. Annars så lever ni i en falsk trygghet.
Ett litet tips. När ni skaffat olika larm såsom inbrottslarm olika gaslarm så glöm inte att funktionsprova de olika funktionerna i larmen årligen.
 
Senast ändrad:

Husbil89Ducato

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
28977
Medlemskap
2023
Sv: Narkoslarm

Rent principiellt borde väl gaslarmet sitta på en låg punkt i bodelen eftersom gasol är tyngre än luft. Vår ÅF satte det vid bodelsdörren i höjd med golvet.
Vet inte var ev narkosgas sprutas in men man kan ju gissa genom nån gummilist vid t ex dörren.

Har hört att man kan testa larmet med cigarrettändargas. Har inte provat själv men cigtändaren innehåller ju i princip samma gas som gasolflaskan.

Tillägg: Vi har ett kombinerat gas och narkoslarm
Gasollarmet sätter man i golvnivå för gasol är tyngre MEN narkoslarm sätter man upp iTaket för den är lättare gasform. ;)
 
Toppen