• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Narkoslarm

F

F.d. 9153

Guest
Sv: Otäckt värre...

Hej "Tommy F"
Har köpt ett narkoslarm från Claes Ohlsson och funderar var jag ska montera detsamma , lågt högt ...osv.
I bruksanvisningen skulle den placeras i det rummet man sov i , i vårat fall inte så svår då vi har en husbil utan olika rum.
Vad är er erfarenhet av larmet? Känns det lite instabilt eller ?
Skulle vara trevligt att få synpunkter.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Hej!
De vi köpt bilen av berättade om en höstkväll när de var ute så skulle de förtära ärtsoppa med punsch.
Punschångorna satte igång larmet i bilen.
Tar det som att det var bra,då vet man att det fungerar i alla fall....
Marina
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Hej!
Vi hade också ett narkoslarm från Clas Olsson i förra bilen som larmade utan orsak flera
gånger.
Tror inte det är ett bra larm som man kan lita på.

Plaseringen bör väl vara i närheten där man sover. (fönster vid huvudet är väl lämpligt)

PG
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

Rent principiellt borde väl gaslarmet sitta på en låg punkt i bodelen eftersom gasol är tyngre än luft. Vår ÅF satte det vid bodelsdörren i höjd med golvet.
Vet inte var ev narkosgas sprutas in men man kan ju gissa genom nån gummilist vid t ex dörren.

Har hört att man kan testa larmet med cigarrettändargas. Har inte provat själv men cigtändaren innehåller ju i princip samma gas som gasolflaskan.

Tillägg: Vi har ett kombinerat gas och narkoslarm
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Narkoslarm

Hemmaknåparen kan ju kolla i ELFA-katalogen under: Linjära kretsar - Sensorer - Gassensorer. ELFA-katalogen har väl alla människor hemma. Har man inte det, så kanske någon bekant har katalogen i fråga, som innehåller många intressanta grejer för husbilsfolket.
ELFA har numera även en webkatalog; googla på ELFA!
Jappe
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

Hej Palle50 och andra !
Gasollarmet från Claes Ohlsson fungerar bra. Däremot är det ju inte lika lätt att testa narkoslarmet. För säkerhets skull har jag även införskaffat ytterligare ett narkoslarm från BRL. En del tycker säkert det går lite noja i sånt här men den som en gång vaknat av ett narkoslarm rycker inte längre på axlarna åt detta
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

Hej.

Har ett Clas Ohlsson gaslarm i bilen numer bortkopplat. Det reagerar på hårsprej i alla fall. Varför bortkopplad, jo jag tror inte på skrönorna om insprutad gas, Det har inte kunnat verifieras i Pro Mobils stor enkät för något år sedan.

Jägarn :p:p
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

Hej!
Jag har en granne som har ett företag i larmbranchen.Han säger att om jag kan tala om vilken som det är frågan om,då kan han hjälpa mig med ett larm.Det finns enligt honom ett otal olika gaser som kan vara aktuella.Han har installerat gaslarm i öresundstunneln bla.
När man har hittat vilken gas som bovarna använder så ändrar dom på sammansättningen och då får man en ny gas.
Som ni förstår så har jag inget gaslarm.
Ha en god fortsättning på er alla. Anders.B
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Narkoslarm

angan;

När vi hämtade vår husbil så frågade jag teknikern om gaslarm. Gasol är tyngre än luft och därför skall den gasvarnaren sitta lågt. Narkosgas är lätt så den sensorn skall sitta vid taket. Enligt honom alltså, men det låter troligt.

Vi köpte ett larm; "Alde GasFinder 1" som skall ta båda gaserna. Trodde det hade 2 sensorer, dvs utöver sensordosan som fanns på en 4m kabel, ytterligare 1 i larmdosan - tyvärr ej. Sensordosan sitter nu vid golvet vid kamin och ytterdörr (om eter sprutas in i ytterdörrsgallret så kanske den hinner reagera innan gasen stiger). Mailade Alde och frågade om man kunde köpa en till sensordosa att parallelkoppla och sätta högt - inget svar. PS Om man slår av 12V till denna dosa så larmar den när man slår på huvudbrytaren igen. Helt OK om man är beredd och springer och trycker på Reset.

Vi kommer kanske att köpa ett "narkoslarm" från Kama; T30-41 a´895kr.

PS Kom ihåg att ta ur brandvarnaren inför vinterförvaringen. Vår (dyr variant med litheumbatteri) fick fnatt när det kröp mot noll och väckte grannarna vid vinterförvaringsplatsen.

Har också hört att man kan testa gaslarmet med cigtändare, dvs klick utan att lågan tänder så att gasen pyser ut. Skall testa detta och även det där med narkos (wiskey).
Lycka till hälsar Hasse.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Narkoslarm

Någon som vet hur många dokumenterade fall det är av rån, där narkosgas har använts, på årsbasis ?
En del säger att det ofta är utländska medborgare som anmäler sådana överfall, men att det egentligen är försäkringsbedrägerier..
Någon som vet eller har åsikt ??
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Narkoslarm

det är en väldigt bra fråga, nämligen om det finns riktigt dokumenterade fall om sk. narkosgaser. Jag fick tillfälle att prata med en narkossjuksköterska, som inte ville säga något om husbilar, allmänt, och hon sade att man måste kunna sin sak, samt vilken gas? hur mycket (volym på husbil 6-10 m3, lungorna under 10 l), hur ska gasen sprutas in, många frågor, dessvärre få trovärdiga svar? Företagen som säljer sk. narkoslarm, rider på människans naturlig rädsla. Självklart vore ett riktigt svar önskvärt.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Narkoslarm

I Sverige finns inte ett enda dokumenterat fall av narkosgas (eller liknande) i samband med inbrott i och tillgrepp ur husbil. Vandringshistorier är en bra benämning. Det finns en kriminalpolis i Mölndal som har en mycket bra koll på läget. Hans svar på min fråga lät mera som en fnysning. Jag har också talat med en kriminaltekniker och en narkosläkare i Stockholm om frågan och de avfärdade den båda som nonsens. Tyvärr är det en mindre seriös larmmarknad som - precis som nämndes här ovan - surfar på människors rädsla. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Narkoslarm

Myter bygger på rädsla. Om man tänker lite logiskt så skulle man alltså fylla 15-20 m3 med en gaskoncentration som skall söva patienterna men inte ge några andra men dagen efter. Om man var utsatt för en sådan attack vore det nog troligast att man inte vaknade alls, men något sådant fall har man aldrig hört talas om. Att man däremot kan tillverka larm som reagerar på allt möjligt är inte konstigt.

Här är ett svar från Royal College of Anaesthetists i London:

Viewing a thread - Out&About Live

Jag har respekt för gasol men narkosgas..... Nej!
 
Toppen