• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Narkosgaslarm

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
För några år sedan läste jag om rån med hjälp av narkosgas. Har någon blivit drabbad av det, eller är det bara rykten?
Finns det något larm som funkar? Litar inte riktigt på allt från Kina....

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Saken verkar tveksam.
Dock saknas riktig fakta.
Så man kan ju fundera lite.
Hur får man in gasen i bilen, borrar dom ett hål och för in en slang? hur vet de, (brottslingarna) att gasen kommit in och gjort verkan och sövt de som bor i bilen.
Vilken koncentration av gas behövs och hur mycket gas måste man då få in i bilen. förmodligen ganska mycket gas.
Tar säkert lång tid att blåsa in tillräckligt med gas.
Finns det olika typer av gas som kan bedöva eller söva folk i en husbil?
Finns det någon form av skyddsmask, dvs en mask eller gasmask som filtrerar bort den här gasen, som rånarna själva använder sen när de går in i den gasfyllda bilen? Finns överhuvudtaget filter för detta ändamål.

Hur "vet" de som blivit rånade att de sövts med gas?
Kanske de sover rätt tungt med några glas i kroppen ändå?

Så visst finns det frågor som gör att man tvekar i tron på detta.

Kanske finns någon som använder sådan gas i jobbet och vet hur den verkar och hur mycket som krävs.
Det handlar ändå om en volym på 30 - 50 m3 att fylla upp med gas.

Roysan

MikaelCarina

HBK Medlem
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2025
För några år sedan läste jag om rån med hjälp av narkosgas. Har någon blivit drabbad av det, eller är det bara rykten?
Finns det något larm som funkar? Litar inte riktigt på allt från Kina....
Kan tipsa vad som inte fungerar. Iaf för mig. Köpte en iSens. Falsklarmar hela tiden. Hoppas någon annan har bättre erfarenhet. Annars ska detta larm täcka det mesta. Gasol, CO2, N2 och narkosgas.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kan vara problem med värmare om man vaknar och mår dåligt avgaser i bilen co är ju väldigt farligt även i låga koncentrationer.
Absolut, vi hade en tråd tidigare med ett ex. där någon monterat en "kinavärmare" felaktigt i nån form av container som då orsakade dödsfall.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Absolut, vi hade en tråd tidigare med ett ex. där någon monterat en "kinavärmare" felaktigt i nån form av container som då orsakade dödsfall.
Är det låga koncentrationer under en längre tid så kan ju inte kroppen ta upp syret i luften. Besiktningen kontrollerade vw bilar med luftkylda motorer noga eftersom rostiga ljuddämpare som var kopplade till värmen skickade in co med värmen en idiotisk konstruktion som aldrig varit godkänd idag.
Undrar vad man säjer om dagens batterier om 10 år? Förmodligen förbjudna lite varstans färjor tunnlar campingplatser. På flyget kunde man ta med batterier men nu är en dator knappt välkommen.
Logiskt sett behöver man inte vara rädd för att bli rånad med gas mera dock den fara som okunskap och noll kontroll numera kan åstadkomma, men det finns en hälsosam rädsla för gasol.
Köpte själv ett bra larm som varnar för flera saker i husbilen jag har sitter det ett gaslarm men dumt inkopplat med strömmatningen så det gör jag om. Jagtycker att det kunde ingå i den förhöjda avgift vi betalar för att besikta husbilar att man tittar på avgasdelen för värmare ,vattenvärmare och kylskåp. En del sitter svårtillgängligt men underifrån är det ofta lätt att göra en koll.
Det är ju de svåra delarna man vill ha koll på eftersom det mesta märker man själv bakom ratten. lite mindre röda lampor som lyser ibland och mer reella risker för skador. Sen tycker ju jag som vanligt obekväm person att det nuvarande besiktningssystemet kanske inte är optimalt jämfört med det gamla. Risken att man inte blir lika noga som tidigare har att göra med att man ska etablera en bra kundkontakt får man dåligt rykte så får man inga kunder längre, när det blir en ganska direkt återkoppling som handlar om jobbet vad händer?
För att återgå så köp en bra testad apparat inget skräp som inte fungerar en batteridriven där man byter batterier varje år tycker jag är bra eftersom den blir lättplacerad där man behöver den och sirenen kan väcka alla direkt. Den ska klara flera gaser och ha varning för att allt inte är bra även om det inte är farligt. Vaknar man med huvudvärk på morgonen ska man veta att det inte beror på utrustningen i bilen.
Man har ju aldrig hört talas om någon som blivit straffad för inbrott med hjälp av gas det torde i sånt fall bli uppmärksammat eftersom lagrummet skulle kunna handla om mordförsök.

MikaelCarina

HBK Medlem
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2025
Jag har snart 3 larm. Ett brandlarm i taket. Ett larm för gasol och CO2. som är tung gaser som sitter lågt. Och snart ett för kolmonoxid som är en lätt gas. Ska hämta snart på posten. Och montera högt i husbilen. I jämn höjd med högsta sovplatsen, nära kylen och VVberedaren. Det får räcka för mig. Eller vad tror ni?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har två bra brandlarm. Har faktiskt inte sett behovet av ytterligare larm. Det är viktigt att kunna sin gasolanläggning och se till att den är väl underhållen. Men jag kanske tar lite för lätt på riskerna? Vad tycker ni?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det man skall kolla upp är ju om gasen man vill kolla är tung eller lätt och placera larmet på rätt höjd som MikaelCarina m.fl. skriver om, särskilt när det är kombilarm. För rätt länge sedan såldes ett kombilarm som påstogs klara gasol och kolmonoxid... Den ena funktionen skall sitta lågt och den andra högt, frågan var om man skulle singla slant för hög eller låg placering, eller montera det i mitten på en vägg så det blev som vanligt med kombiverktyg.... Kan mycket på pappret, men funkar i verkligheten inget vidare till något.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kan vara på sin plats att varna lite för kolmonoxidlarm.
Ett känsligt bra fungerande sådant kan ju vara bra om det är oren förbränning på öppna gasollågor m.m. som det sällan är.
Det värsta är att det rätt lätt kan reagera i bilköer inne i städer och elände när man behöver full koncentration på trafiken. De brukar vara väldigt högljudda när de vrålar och enda chansen att snabbt få tyst på det är att plocka ner det, få ur batterierna, dränka det eller kasta ut det.
Lite skämtsamt skrivet, men är man ensam i bilen i stökig stadstrafik och det dj.... kolmonoxidlarmet sätter igång att vråla så dyker många tankar upp hur man skall hämnas när man senare kan stanna.

M.v.h. JANKRO.
.

Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jag har ett NX-4 monterat 2004.
Testar det varje år och det fungerar bra ännu idag. Verkar vara bra kvalitet.
Det er litt derfor jeg spør. NX-alarmen dekker det aller meste av gasser, inkludert narkosegasser, så jeg stusser litt på hvorfor folk føler at de må ha en 3-4 ulike alarmer i bobilen. Er det fordi de ikke stoler på at én alarm kan dekke alt?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det er litt derfor jeg spør. NX-alarmen dekker det aller meste av gasser, inkludert narkosegasser, så jeg stusser litt på hvorfor folk føler at de må ha en 3-4 ulike alarmer i bobilen. Er det fordi de ikke stoler på at én alarm kan dekke alt?
Kan den verkligen täcka alla former gas? Oavsett densitet? Det har jag svårt att tro.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Har det inte separata sensorer som kan blaceras ut på lämplig höjd i lämpligt utrymme så föredrar jag att lita på vetenskapen, densitet är ju inget nytt.

Hälsningar
Peter

Toppen