• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har provat ett antal olika lösningar på automatisk belysning i trappan upp till andra våningen. Den senaste lösningen blev fyra små batteridrivna IR-LED-lampor. Batterierna vara ca 1,5 år. Monterat med självhäftande teip. 60:-/st.

nödbelysning.JPG
Svårt att få rättvisande bild men ljuset är riktigt behagligt på natten.

Sen har jag satt en i hallen, en i badrummet och en på gästtoaletten. Och då behöver man inte tända i taket om man bara ska slå en drill.

Ledirled.JPG
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Dom tänds på värme, spegling e.d?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Jag monterade en sådan här lykta bredvid skjutdörren på plåtisen, på utsidan och det fungerade utmärkt till en början. Det gav bra belysning när jag kom "hem" sent på kvällarna och den borde ha viss avskräckande effekt på buset också, tyckte jag.

Allt var frid och fröjd tills jag bytte kamrem i Portugal (2000 spänn). Verkstadskillarna hämtade bilen på morgonen, jobbade hela dagen med den och när de kom tillbaka på kvällen kunde jag se hur lampan tändes och släcktes hela tiden när de närmade sig campingen. Den reagerar ju på rörelse och jag hade inte upptäckt att den betedde sig så under mörkerkörning tidigare.

Dags att ändra på konceptet. I stället för fast montering så ska jag prova på att använda kardborrband eller liknande och ta in och stänga av lampan när den inte används!

Batteriet tycks räcka väldigt länge och den har klarat utomlands- och utomhusvistelsen bra!

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

...

Dags att ändra på konceptet. I stället för fast montering så ska jag prova på att använda kardborrband eller liknande och ta in och stänga av lampan när den inte används!
...

Lamphuset sitter inte fast. Du måste ju kunna byta batteri. Om du bara lyfter av lamphuset rakt upp och tar in det under färd så har du löst problemet.

I husbilen har vi en innanför dörren, en i det lilla förrådet och en på toaletten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

När jag monterade lampan så drog jag en tejp över skarven för att det inte skulle komma in fukt den vägen. Jag ska ta en titt på detta idag.

Jappe

Pssst! Eftersom "tanke och handling är ett" hos mig så rusade jag ut och tog bort tejpen och därefter lampan. Det var faktiskt lite fukt i huset. Kanske bättre ventilera än stänga in!

lam.jpg

Nytt batteri och lampan kom igång igen! Tack Kenth för att du hjälper oss förståndshandikappade på det här viset! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Det blev ju riktigt bra, skall nog göra samma sak här hemma.
Jag monterade även en i brevlådan.
Har även en monterad på toa så man slipper tända upp den vanliga taklampan för snabba besök.

Hmm varför blir bilderna liggandes då man skriver via telefonen... (sorry)
 

Bilagor

  • 20141008_055006.jpg
    20141008_055006.jpg
    433,2 KB · Visningar: 13

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Har beställt 5 st för olika ändamål.
Hemma och i HB:n.

Verkar lovande!!

Trevlig helg, snart är våren här.........
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Beställde 4 st hos Ledkungen.se. 89 kr/st minus 20 % för HBK!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Jag köpte ett gäng av Linder, satte i husbilen, ett par på insidan på ena garagedörren, samt ett par i de mörka skåpen under köksbänken.
Funkar kanonbra, medföljde dubbelhäftande tejp typ m3 för enkel montering.
 
Senast ändrad:

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Nödbelysning i trappan till 2: vån hemma i huset

Så här gjorde vi i trappen hemma !! Går att skifta i många färger
med fjärrkontrollen och LED-Belysning !! :mcride::spinny:
 

Bilagor

  • Iphone 5S 001.JPG
    Iphone 5S 001.JPG
    1.007 KB · Visningar: 3
Toppen