• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som är bra på VW personbil?

F

F.d. 5322

Guest
Vet inte om det är ok med en sån här fråga på ett husbilsforum men om inte så får ni gärna ta bort inlägget.

Har en Golf TDI -00 som har blivit så extremt trött (precis som sin ägare ;)).
Hon behöver upp till en km för att komma upp i 90! :( Det gäller alltså att inte släppa gasen, när man väl har fått upp farten.
Jag har länge varit inne på att turbon är kass men tycker samtidigt att det "låter turbo" om henne. Det visslar.
Någon jag har pratat med säger att: Om turbon är kass, så ryker bilen. Det gör inte min.
Om jag gasar max och sedan släpper lite på gasen, så ökar hastigheten något. Hon varvar ut vad hon ska.
Det lilla livet har inte gått mer än 34 500 mil så det borde finnas mer att ge.

Vet att det finns oerhört mycket kompetens här på forumet, så jag vill i alla fall ta chansen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Kolla så att wastegaten inte är öppen hela tiden för det finns ett stag som kan gå av där .
Du har även en magnetventil som styr turbotrycket som få även avgör när wastegaten skall öppna , LMM som skall ge rätt signaler .
Behöver du delar som turbo och annan kringutrustning så har jag kontakter på var du kan köpa detta billigt ( OBS ej annons jag har inte delarna ) .

Du kan även ställa samma fråga på "mitt" andra forum eftersom motorn är samma som i Audi NordicAudi.com - Skandinaviens största Audicommunity under forum/off-topic alt. Om du vill jag lägger upp den och ger dej länken så kan du följa diskutionen .
En jobbarkompis far hade iofs samma problem på sin VW Passat och jag kan ju höra med honom .
Har du kollat om det är några felkoder via OBD uttaget ?


Jag kikade lite och läs fredriq's inlägg här : NA Forum - Misstänkt problem med luftmassemätare
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Nej jag har inte kollat i OBD:n.
När jag läste igenom länken så verkade det som att hans bil gick riktigt ibland. Min går illa hela tiden. Eller inte illa - den går jämnt men ack så sakta!
Vill du ställa fråga på ditt forum, så får du väldigt gärna göra det.

Ett stort tack för ditt engagemang!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Mulig du har en lekasje på turboslangen, ikke helt av - men så mye åpning at trykket blir sterkt redusert. Men OBD informasjonen burde sladere om dette også.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Hade ett liknande fel på en Volvo V70 D5.....3 ggr....

De två första berodde på att insugsröret var sprucket innan turbon.
Det tredje att intercoolern hade separerat och läckte. Vad jag förstår så lurar detta datorn och bilen får kopiösa mängder mer luft än vad givaren noterar vilket gör att bilen går som en snigel.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Jag SMSade kompisen .

Jag : Halloj . Kommer du ihåg vad som var felet på din fars passat då den gick dåligt ibland ?

Han:
Luftmassemätaren eller luftmängdsmätaren, vilket det nu sitter i en sån..
Det var turbon som bara ladda 1 sek hela tiden.
Felet gav inga felkoder.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Hur sjutton kollar man en sån??
Vet du det möjligen?
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Med största sannolikhet är det luftmassemätaren.

Har råkat ut för det tidigare och "felet" kommer smygande så man tänker inte på det förrän bilen går riktigt dåligt.

Prova med att "låna" från annan likvärdig bil eller fråga om du får testa på skroten.
Lätt att byta.

Melle
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Hej!

När jag körde med min Toyota, var det bränslefiltret som var tätt , den var riktigt slö!

Mvh Tore
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Jag kan kolla vad som finns i kompisens garage alt. kolla om det finns några vänliga Audi diesel ägare på din ort .
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Det får du hemskt gärna göra!
Jag ska försöka jaga en kompis i morgon och kolla vad han har.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

För turboägare kanjag tipsa om att titta efter oljeprickar på bakdelen av bilen.
Detta betyder arr turbon förbereder att "säga upp sig".

Jag hade konstiga oljeprickar på bakänden på min volvo 750 i två år
innan turbon "tog avsked" med rejält oljemoln " svansen".

Oljeprickarna är alltså en fin förvarning att börja spara till turbobyte!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Föresten, med 24 500 mil på mätaren skulle jag börja med att kolla kompet i
varje cylinder. misstänker att det är dax för en motorrenovering.
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Hallå på er
Jag har samma bekymmer med min Beetle TDI-99 den har dlivit riktigt seg och det känns som turbon slutat dra ibland.. ska kolla alla era tips om vad det kan vara.
ännu ett bevis på all bra kunskap som finns inom HBK gemenskapen, tack för alla tips
mvh Claes
HusbilsBjörk
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Fick tag i en luftmängdmätare till Golfen idag på en "skrot nära mig", på det villkoret att jag fick lämna tillbaka den om det inte hjälpte.
Kunde inte låta bli att stanna under en gran (i ösregnet) på väg hem och byta den. En minuts arbete och...
...JAG HAR EN NY BIL!!!!
Den går som ett spjut igen! För bara 800 spänn!

Jag vet inte hur jag ska kunna tacka er för den hjälp och det engagemang ni visar när någon - i detta fallet jag - har problem. :msn_deadflower::msn_deadflower::msn_deadflower:

Jag måste säga att jag är oerhört glad att få vara med i detta fantastiska gäng, som HBK är!

TACK!!!!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Lämna tillbaka luftmassmätaren och köp en här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Tandingssystem-och-Motorstyrning/Volkswagen/Golf/52844-LUFTMASSEMATARE/
Då tjänar du en hundralapp och får en ny pryl.
:)
//W

Det är inte gratis att köra heller vet du! ;)
Skojar bara! Du är ju en av alla de som är väldigt snabb att ta fram dina kunskaper och hjälpa andra! Det uppskattar åtminstone jag!

Prövade som du skrev (innan jag visste att du hade skrivit det :rolleyes:). Det hände ingenting. Den gick precis likadant.
Är det så att det är skillnad på diesel och bensin i det fallet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Det är inte gratis att köra heller vet du! ;)
Skojar bara! Du är ju en av alla de som är väldigt snabb att ta fram dina kunskaper och hjälpa andra! Det uppskattar åtminstone jag!

Prövade som du skrev (innan jag visste att du hade skrivit det :rolleyes:). Det hände ingenting. Den gick precis likadant.
Är det så att det är skillnad på diesel och bensin i det fallet?

Det är snarare så att du fått ett så allvarligt fel på luftmassmätaren att styrenheten allaredan gått in i Limp-home.
Det kan även vara som jag skrev i denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t48255/
//W
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Någon som är bra på VW personbil?

Hej på er igen
gott att det löste sig för er Lasse o Mia
Själv löstre det sig på ett ännu lättare sätt... började ttitta under huven var alla prylar satt för att kunna börja felsöka.. DÅ upptäckte jag att luftfiltret var i storet sett alldeles tätt, ett snbbt byte av filtret och vips bilen går som ett skott... ibland löser det sig enklare än man tror
ha det gott alla
mvh Claes
HusbilsBjörk
 
Toppen